Motorsåg och handhållet

Vad har hänt med sågen, plötsligt tungstartad?

17 inlägg 1689 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Vad har hänt med sågen, plötsligt tungstartad?

lundqvist.r  
#856525 Jag fick låna en Stihl 064, antagligen från 80-talet någon gång. Den ska användas i en Logosol-såg, första vändan idag. För några veckor sedan var den hyfsat lätt att starta, ett par drag med choken i och sedan tuffade den på. Men idag fick jag slita. Ett hack för det mesta, sedan var det tvärstopp. Och slår tillbaka så att det känns ordentligt i fingrarna.

Efter lite slit puttrade den igång, och gick bra. Det gick också lätt att starta efter ett kort stopp. Men så fick den stå lite längre, och då var den omöjlig att få igång. Igen var det max ett hack, mer orkade jag inte.

Det enda jag gjort är att blåsa rent lite, utan att skruva bort särskilt mycket. Och jag fyllde upp med alkylat, det är inte säkert att den var fylld med det tidigare. Men det vore väl märkligt om det skulle sitta där?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt med sågen, plötsligt tungstartad?

Williamm  
#856526 Jag har för mig att dem är ansedda att vara tunga att dra runt och baktända. Det är nog inget fel. Man får dra lite hårdare bara.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#856529 Kontrollera så att det inte avsatts ett lager sot på kolvtoppen. Jag hade själv en gammal röjsåg som gick mest till grästrimmning och efter en tid avsattes såpass mycket sot på kolven att ingen annan än jag själv orkade med att starta sågen..🙂

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856530 Enkel kompressionshöjning! Hemblandad soppa med för mycket olja?

lundqvist.r  
anersimyra skrev:Kontrollera så att det inte avsatts ett lager sot på kolvtoppen...

Inte alls omöjligt. Men det betyder att jag får riva motorn? Eller finns det något annat sätt?

TS

lundqvist.r  
Skogsola skrev:Enkel kompressionshöjning! Hemblandad soppa med för mycket olja?

Hemmablandat? Jo, faktiskt, jag tankar alkylat på lösvikt hemmavid. Men jag brukar vara noggrann med oljan. Värt att kolla, nästa vända ska jag köra med färdigblandat.

TS

lundqvist.r  
Williamm skrev:Jag har för mig att dem är ansedda att vara tunga att dra runt och baktända. Det är nog inget fel. Man får dra lite hårdare bara.

Ett förslag jag fått har varit tändstiftet. Inte råkar du @Williamm eller någon annan ha någon insikter på det temat? Baktändning orsakad av fel på tändstift alltså?

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#856601 Kontrollera att svänghjulet inte rubbats ur sitt läge vilket kan medföra att sågen tänder för tidigt. En annan tänkbar orsak kan vara en intern lokal kortslutning i tändspolen som möjligen kan ge samma problem..🤔

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#856610 Ett dåligt tändstift kan göra sågen svårstartad med choke då den drar i sig så mycket bränsleblandning att det höjer kompressionen. På engelska kallas fenomenet hydrolock.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#856612 Det sk ”hydrolock” fenomenet upplever jag ibland på mina bägge Dolmarsågar vars konstruktion får till följd att bränsle läcker igenom nålventilen.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#856616 Hade en Husqvarna 45 som var hopplös att starta, tungdragen och passade man sig inte kunde den slita starthandtaget ur fingrarna på en.
Men efter att tändstiftet byttes till ett nytt blev den betydligt beskedligare och lättstartad.

jannee  
#856628 Kanske också hjälpt med lite sjukhusgymnastik ? 😀 😀 😀 😀
Skala potatis är annars en bra träning för fingrarna 😀
Men än bättre är att handmjölka 10 kor, morgon och kväll - år ut och år in.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
jannee skrev:Kanske också hjälpt med lite sjukhusgymnastik ? 😀 😀 😀 😀
Skala potatis är annars en bra träning för fingrarna 😀
Men än bättre är att handmjölka 10 kor, morgon och kväll - år ut och år in.

Handmjölka kor är nog skonsammare mot fingrarna än en trilskande motorsåg 😀

jannee  
#856654 Skulle vara väldigt intressant att höra din åsikt om handmjölkning när du mjölkat några kor. 😀
Själv tror jag inte att jag idag skulle klara mjölka EN ko utan att få värk/kramp i fingrarna. 😤

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
jannee skrev:Skulle vara väldigt intressant att höra din åsikt om handmjölkning när du mjölkat några kor. 😀
Själv tror jag inte att jag idag skulle klara mjölka EN ko utan att få värk/kramp i fingrarna. 😤

Been there done that.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).