Motorsåg och handhållet

Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

14 inlägg 2265 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

kungsis  
#853816 Hejsan
Var ett tag sedan jag var aktiv, men nu behöver jag hjälp. Skulle vilja unna mig en ny såg och letar efter en efterträdare till min Hva 238. Dock har jag svårt att hitta vad jag vill ha, då jag vägrar att köpa utan vanliga ställskruvar på förgasaren och vill heller inte ha någon bubbla, sk. primer. Och om möjligt, skulle det vara gott med värme i handtagen. Finns det överhuvudtaget något?

Mvh
Kungsis



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853820 Stihls farmarsågar har fortfarande traditionella förgasare. 250 heter en modell som motsvarar 238.

Användarvisningsbild

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

anersimyra  
#853871 Då vill du ha dig en såg från Ecco 🙂

Avatar Fallback

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

kungsis  
#853918
Skogsola skrev:Stihls farmarsågar har fortfarande traditionella förgasare. 250 heter en modell som motsvarar 238.


Nja, hade väl tänkt mig en proffssåg och om jag inte läst fel så har den väl bubbla och det går väl heller inte att få med handtagsvärme.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

kungsis  
#853919
anersimyra skrev:Då vill du ha dig en såg från Ecco 🙂


Jo, jag tycker det fabrikatet verkar intressant, men har svårt att få till vilka modeller som uppfyller mina krav. Hjälp 😀

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853920
kungsis skrev:
anersimyra skrev:Då vill du ha dig en såg från Ecco 🙂


Jo, jag tycker det fabrikatet verkar intressant, men har svårt att få till vilka modeller som uppfyller mina krav. Hjälp 😀

Mvh
Kungsis


Här har det testats lite olika Echosågar.😀

Torbjörn Johnsen - Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Avatar Fallback

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#853921 Bubblan har jag svårt att se några problem med. Det sägs att de startar ännu lättare efter tankning om man använder den. Jag har aldrig provat.

Användarvisningsbild

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

Odalbonden  
#853927
kungsis skrev:
anersimyra skrev:Då vill du ha dig en såg från Ecco 🙂


Jo, jag tycker det fabrikatet verkar intressant, men har svårt att få till vilka modeller som uppfyller mina krav. Hjälp 😀

Mvh
Kungsis

Echo 501 sxh heter den med värme.Om den fortfarande saluförs?

Avatar Fallback

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

kungsis  
#853991
Odalbonden skrev:
kungsis skrev:
anersimyra skrev:Då vill du ha dig en såg från Ecco 🙂


Jo, jag tycker det fabrikatet verkar intressant, men har svårt att få till vilka modeller som uppfyller mina krav. Hjälp 😀

Mvh
Kungsis

Echo 501 sxh heter den med värme.Om den fortfarande saluförs?


Verkar intressant 😀 . Iof större än jag tänkt mig. Får läsa på lite.
Fasiken va tråkig motorsågsmarknaden blivit. Om man inte vill ha Husqvarna (alla i min bekantskapskrets har haft fel på sina) så är det ju i stort sett bara Stihl som finns, Jamen förutom Echo då, som, om man har tur, verkar finnas lite sporadiskt här och där. Är väl även lite orolig gällande reservdelar i framtiden.
Blåsa ser jag som något helt onödigt som råttdjxxxx äter upp och ger möjlighet till en extra felkälla.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854022 Tja, Husqvarna 542i XPG har ju både handtagsvärme och vanlig 1,3 mm 0.325-kedja. Å den saknar även blåsa, då den brukar starta på första knapptryckningen...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

kungsis  
#854118
Niking skrev:Tja, Husqvarna 542i XPG har ju både handtagsvärme och vanlig 1,3 mm 0.325-kedja. Å den saknar även blåsa, då den brukar starta på första knapptryckningen...
/Niklas


Nja, tycker ca 23tusen är för mycket för en motorsåg. Men annars så hade det ju varit något.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854134
kungsis skrev:
Niking skrev:Tja, Husqvarna 542i XPG har ju både handtagsvärme och vanlig 1,3 mm 0.325-kedja. Å den saknar även blåsa, då den brukar starta på första knapptryckningen...
/Niklas


Nja, tycker ca 23tusen är för mycket för en motorsåg. Men annars så hade det ju varit något.

Mvh
Kungsis

Tja, den uppfyller ju din kravspec, tycker jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

Varför ?  
#854284
kungsis skrev:Hejsan
Var ett tag sedan jag var aktiv, men nu behöver jag hjälp. Skulle vilja unna mig en ny såg och letar efter en efterträdare till min Hva 238. Dock har jag svårt att hitta vad jag vill ha, då jag vägrar att köpa utan vanliga ställskruvar på förgasaren och vill heller inte ha någon bubbla, sk. primer. Och om möjligt, skulle det vara gott med värme i handtagen. Finns det överhuvudtaget något?

Mvh
Kungsis


Hej Kungsis,
Från Stihl finns det 2 alternativ:
MS 201 CM
MS 261 CM VW

Ingen av sågarna har bubbla 😉
Stihl 261 finns med värme i handtaget, har mer kraft (Stihl 3kw mot HVA 2,4) och väger ungefär lika med HVA 238
Stihl 201 CM saknar värme, är lättare (Stihl 4,4kg mot HVA 5,3kg) än HVA 238, men inte lika kraftfull (Stihl 1,8kw mot HVA 2,4)

Avatar Fallback

Re: Söker ny mindre såg men har tydligen udda krav

kungsis  
#854327
Varför ? skrev:
kungsis skrev:Hejsan
Var ett tag sedan jag var aktiv, men nu behöver jag hjälp. Skulle vilja unna mig en ny såg och letar efter en efterträdare till min Hva 238. Dock har jag svårt att hitta vad jag vill ha, då jag vägrar att köpa utan vanliga ställskruvar på förgasaren och vill heller inte ha någon bubbla, sk. primer. Och om möjligt, skulle det vara gott med värme i handtagen. Finns det överhuvudtaget något?

Mvh
Kungsis


Hej Kungsis,
Från Stihl finns det 2 alternativ:
MS 201 CM
MS 261 CM VW

Ingen av sågarna har bubbla 😉
Stihl 261 finns med värme i handtaget, har mer kraft (Stihl 3kw mot HVA 2,4) och väger ungefär lika med HVA 238
Stihl 201 CM saknar värme, är lättare (Stihl 4,4kg mot HVA 5,3kg) än HVA 238, men inte lika kraftfull (Stihl 1,8kw mot HVA 2,4)


Tack, men, tyvärr, har de väl inga vanliga ställskruvar på förgasaren.
Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).