Motorsåg och handhållet

HQ 244 rx / 165 R

17 inlägg 1792 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HQ 244 rx / 165 R

Enber  
#844009 Hejsan,

Jag har ärvt två röjsågar som jag skulle behöva hjälp med av någon som har lite erfarenhet utav äldre röjsågar.

165 R startar och går fint. När man vrider/gasar så är det två saker som möts/gårihop bredvid cylindern. De glappar och gasen släpper. Svårt att förklara när jag inte vet vad sakerna heter. Hur kan man åtgärda det?

244 rx startar ej. Köpte ett nytt tändstift, men får den inte att starta ändå. Vad kollar jag härnäst? Vill gärna försöka få igång maskinen.

Skulle verkligen uppskatta tips vad jag kan göra härnäst. 😀

Vänliga hälsningar Enber



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HQ 244 rx / 165 R

550  
#844011 Kolla/rengör/byt luftfilter.
Kolla/byt bränslefilter.
Töm tanken och slå i frisk oljeblandad bensin.
Dubbelkolla att dödaren inte är tillslagen 🙃 Samt att choken är i.

Avatar Fallback

Re: HQ 244 rx / 165 R

Hepo  
#844018 Hej kan du ta bort luftfilter så man ser bättre ser ut som att stagen ligger fel 165.

Användarvisningsbild

Re: HQ 244 rx / 165 R

Elis76  
#844024 På 165r går gaswiren in mot en plastarm som ligger an mot en liten rulle som sitter mot en metallaxel som i sin tur påverkar spjället i förgasaren. Här finns även en plastarm som är kopplat till choken som låser spjället.

Om du skruvar bort luftfiltret och rör på tumgasen med motorn avstängd så ser du hur allt hänger ihop vid förgasaren.

På bilden av 165r ser det ut som att den svarta plasthylsan i vilken wiren går igenom "fronten" tlll förgasaren har blivit lite utdragen. Skjut in hylsan i godset. Har hylsan blivit utdragen kan även den tillhörande plastarmen hamnat bakom rullen som påverkar spjället. Tänk på att vara försiktig, gammal plast kan vara sprött och reservdelar går inte längre att få tag på.

Användarvisningsbild

Re: HQ 244 rx / 165 R

Enber  
#844090
Elis76 skrev:På 165r går gaswiren in mot en plastarm som ligger an mot en liten rulle som sitter mot en metallaxel som i sin tur påverkar spjället i förgasaren. Här finns även en plastarm som är kopplat till choken som låser spjället.

Om du skruvar bort luftfiltret och rör på tumgasen med motorn avstängd så ser du hur allt hänger ihop vid förgasaren.

På bilden av 165r ser det ut som att den svarta plasthylsan i vilken wiren går igenom "fronten" tlll förgasaren har blivit lite utdragen. Skjut in hylsan i godset. Har hylsan blivit utdragen kan även den tillhörande plastarmen hamnat bakom rullen som påverkar spjället. Tänk på att vara försiktig, gammal plast kan vara sprött och reservdelar går inte längre att få tag på.


Tack för ditt välskrivna svar.
Jag har tagit bort luftfiltret och rengjort den i samma veva.
Jag bifogar lite bilder.
I en utav bilderna har jag rödmarkerat, där har jag suttit en skruvmejsel övernatten för att försöka få plastbiten närmre, kommer troligtvis inte att fungera. 🙃

Det är i alla fall den biten som trycker ner den guldiga saken när man gasar, den glider liksom förbi och gasen släpps.
Hur hade du gjort för att justera det rätt?

Vänliga hälsningar Enber

   TS
Användarvisningsbild

Re: HQ 244 rx / 165 R

Enber  
#844091
Hepo skrev:Hej kan du ta bort luftfilter så man ser bättre ser ut som att stagen ligger fel 165.


Tack för ditt svar.
Jag bifogar lite fler bilder nedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HQ 244 rx / 165 R

Enber  
#844092
550 skrev:Kolla/rengör/byt luftfilter.
Kolla/byt bränslefilter.
Töm tanken och slå i frisk oljeblandad bensin.
Dubbelkolla att dödaren inte är tillslagen 🙃 Samt att choken är i.



Tack för ditt svar!
När du menar dödaren vad syftar du på då? Har rätt dålig koll på dessa maskiner, choken sitter i.

Jag har rengjort luftfiltret, bytt tändstift, nästa moment måste vara bränslefiltret. Sitter det ovanpå förgasaren? (Bifogar bilder)
Bensinslangen ser ut att vara hel.

Vänliga hälsningar Enber

   TS
Användarvisningsbild

Re: HQ 244 rx / 165 R

Elis76  
#844098 Jadu, det gäller att få den lilla gasarmen på rätt sida om den guldfärgade rullen utan att något går sönder och spjällaxeln skadas.

Försök "pilla" ut den svarta hylsan som gaswiren går igenom fronten några mm för att se om du lättare kan lirka hävarmen på rätt sida om rullen. Ett annat alternativ är att lossa förgasaren och se om det fungerar för Dig.

Så har jag gjort med min 165:a.

Tänk på att det finns knappt några reservdelar att få tag på om du pajar gasarmen/chokearmen eller fjädern som sitter mellan dem.

Gently, gently är det som gäller.

Husqvarna 165r startar inte.
husqvarna 165r problem gaspådrag

Avatar Fallback

Re: HQ 244 rx / 165 R

tallen100  
#844102 Ta och ta loss motorn istället på 165an, det är väldigt enkelt.
Bara att lossa bultarna på baksidan det är fyra stycken tror jag, och ta loss kabeln från vippströmbrytaren/stoppen sen har du motorn och röjsågsdelen var för sej.
Och då sitter gasdelen kvar på på röjsågen och förgasaren sitter kvar på motorn och du kommer åt allt väldigt enkelt 👍

Avatar Fallback

Re: HQ 244 rx / 165 R

550  
#844163
Enber skrev:
550 skrev:Kolla/rengör/byt luftfilter.
Kolla/byt bränslefilter.
Töm tanken och slå i frisk oljeblandad bensin.
Dubbelkolla att dödaren inte är tillslagen 🙃 Samt att choken är i.



Tack för ditt svar!
När du menar dödaren vad syftar du på då? Har rätt dålig koll på dessa maskiner, choken sitter i.

Jag har rengjort luftfiltret, bytt tändstift, nästa moment måste vara bränslefiltret. Sitter det ovanpå förgasaren? (Bifogar bilder)
Bensinslangen ser ut att vara hel.

Vänliga hälsningar Enber


Med dödaren menar jag avstängningsknappen/stoppen. Kanske sitter integrerad med tumgasen på din såg? Ser ut att vara en vippa på den andra sågen.
Hade en 245, så lite nyare, där kunde knappen (som man drar i sidled) fastna mellan av och på och då gick det inte att starta.

Bränslefiltret brukar sitta på sugslangen inne i bensintanken. Man får ta bort tanklocket fiska upp det med en krok.

Användarvisningsbild

Re: HQ 244 rx / 165 R

Enber  
#844173
Elis76 skrev:Jadu, det gäller att få den lilla gasarmen på rätt sida om den guldfärgade rullen utan att något går sönder och spjällaxeln skadas.

Försök "pilla" ut den svarta hylsan som gaswiren går igenom fronten några mm för att se om du lättare kan lirka hävarmen på rätt sida om rullen. Ett annat alternativ är att lossa förgasaren och se om det fungerar för Dig.

Så har jag gjort med min 165:a.

Tänk på att det finns knappt några reservdelar att få tag på om du pajar gasarmen/chokearmen eller fjädern som sitter mellan dem.

Gently, gently är det som gäller.

Husqvarna 165r startar inte.
husqvarna 165r problem gaspådrag


Jag lyckades få den på plats med skruvmejsel som tryckte den åt rätt håll över natten!
Plötsligt händer det.
Jag skulle gärna vilja skaffa ett trimmerhuvud till 165an, finns det någon del att köpa i butik som passar eller måste man jaga en fossil ute bland björnarna som passar?

Vänliga hälsningar /Enber

   TS
Användarvisningsbild

Re: HQ 244 rx / 165 R

Raggarö  
#844225 Inspirerad av denna tråd samt att membranen till förgasaren (Tillotson) precis kommit hem, så kastade jag mig handlöst över 165:an.

Jag bytte membranen och gav mig på bensinslang/filter men det slog stopp då det var omöjligt att få ur filter/slang ur tankhålet, ny attack - bort med tanken, ur med slang och 4 st. filter (!) som låg och skramlade....

När tanken var borta var det lätt att få pryttlana på plats igen, tillbaka med tanken, justerade förgasaren 1,5 varv på L och 1 varv från botten på H.
Röjsågen hoppade igång och efter finjustering går den som ett skållat ollon.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: HQ 244 rx / 165 R

Elis76  
#844246
Raggarö skrev:Inspirerad av denna tråd samt att membranen till förgasaren (Tillotson) precis kommit hem, så kastade jag mig handlöst över 165:an.

Jag bytte membranen och gav mig på bensinslang/filter men det slog stopp då det var omöjligt att få ur filter/slang ur tankhålet, ny attack - bort med tanken, ur med slang och 4 st. filter (!) som låg och skramlade....

När tanken var borta var det lätt att få pryttlana på plats igen, tillbaka med tanken, justerade förgasaren 1,5 varv på L och 1 varv från botten på H.
Röjsågen hoppade igång och efter finjustering går den som ett skållat ollon.

Raggarö


Vad kul.

165r är välbyggd och urstark och klarar av att såga grovt.

Användarvisningsbild

Re: HQ 244 rx / 165 R

Raggarö  
#844376 En allmän fråga:

I instruktionsboken till 165R står det att om man använder Husqvarna 2-taktsolja så är 2% inblandning korrekt, vid användande av annan 2-taktsolja så skall 3- eller 4% inblandning ske.

Jag har kört med Aspen 2-takt i mina Husqvarna 55 motorsågar sedan de var nya, i instruktionsboken står samma harang om Husqvarna 2-taktsolja, trots att sågarna har gått hårt på vedbacken har inget inträffat. Ska man anta att andra 2-taktsoljor har sämre egenskaper än Husqvarnas egen olja, eller är det endast en affärsmässig manöver?

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: HQ 244 rx / 165 R

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844383 Om jag förstått saken rätt, så är väl dagens motoroljor generellt klart mycket bättre än vad motoroljorna var när HVA 165 kom ut, varför du med gott samvete kan fortsätta att köra med 2% oljeinblandning.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).