Motorsåg och handhållet

Byta till alkylatbensin, problem?

14 inlägg 1619 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta till alkylatbensin, problem?

Bene  
#838495 Vet att det finns nån tråd om detta men jag blir inte riktigt klok 🤓
Jag har idag en röjsåg sthil fs460 och en motorsåg jonsered cs2253wh som jag kört från dom var nya med "hemmablandat" vanlig macksoppa + olja. Jag har nu funderat på att gå över till Aspen (främst för att det sägs ska vara bättre för hälsan) men är lite orolig då man hör om att det gett problem för vissa då det löst upp belägg m.m?

Är det bara att byta rakt av eller är det att be om bekymmer?
Vad tycker ni? Ska jag fortsätta med hemmablandat eller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

tallen100  
#838496 Har bytt mellan mackbränsle och alkylat åt båda hållen och det har aldrig varit några problem.
Men man får göra en liten omjustering av förgasaren.

Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

Bene  
#838500 Justering av förgasaren säger du .. är det på äldre sågar du bytt bränsle? vad jag kan förstå så har jag nå krövla elektroniska förgasare... min känsla är bara att ju nyare och mer elektronik desto känsligare att göra dessa byten? Men har säkert som vanligt helt fel 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

anersimyra  
#838512
Bene skrev:Justering av förgasaren säger du .. är det på äldre sågar du bytt bränsle? vad jag kan förstå så har jag nå krövla elektroniska förgasare... min känsla är bara att ju nyare och mer elektronik desto känsligare att göra dessa byten? Men har säkert som vanligt helt fel 😀

Tanka och kör..💦💦 historierna om upplösta beläggningar är inget annat än envisa gamla skrönor..🙂

Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

Odalbonden  
#838513
Bene skrev:Vet att det finns nån tråd om detta men jag blir inte riktigt klok 🤓
Jag har idag en röjsåg sthil fs460 och en motorsåg jonsered cs2253wh som jag kört från dom var nya med "hemmablandat" vanlig macksoppa + olja. Jag har nu funderat på att gå över till Aspen (främst för att det sägs ska vara bättre för hälsan) men är lite orolig då man hör om att det gett problem för vissa då det löst upp belägg m.m?

Är det bara att byta rakt av eller är det att be om bekymmer?
Vad tycker ni? Ska jag fortsätta med hemmablandat eller?

Har den första Hva 550 xpg som kom 2012.Den har gått på självblandad olja/bensin (98 okt) sen den var ny.Och den blandningen har nog varit närmare 3 än 2% tidsvis...Kanske därför den än i dag går stenhårt! Har alkylat i nyare maskiner.Men får för mig att det är mer krut i 98+ oktan +lägre förbrukning.Byta mellan olika bränslen har jag ingen aning om det är bra eller dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

anersimyra  
#838530 98 oktan ger ingen som helst effektfördel i motorer med såpass låg kompression som en motorsåg som dessutom är tillverkad för att köras på 95 oktan. Däremot har handelsbensin en högre densitet än alkylat vilket gör att sågarna går lite längre per tank. Vill man köra på handelsbensin så väljer man av ekonomiska skäl hellre 95 oktan..💦💦💦🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

Ent  
#838581 Min och min släktings erfarenhet av just Aspen är att det blir väldigt svårstartat när det är riktigt kallt. Med Husqvarnas alkylat funkar det utan problem. OBS att det finns många som hävdar att det inte är nån skillnad dem emellan, jag utgår bara från egen erfarenhet av att elverket inte startade med Aspen när det var -25, och att det startar obehindrat med Husqvarna (och 98). Det är väl å andra sidan sällan man som icke-proffs är ute och sågar i såna temperaturer.

Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

anersimyra  
#838638
Ent skrev:Min och min släktings erfarenhet av just Aspen är att det blir väldigt svårstartat när det är riktigt kallt. Med Husqvarnas alkylat funkar det utan problem. OBS att det finns många som hävdar att det inte är nån skillnad dem emellan, jag utgår bara från egen erfarenhet av att elverket inte startade med Aspen när det var -25, och att det startar obehindrat med Husqvarna (och 98). Det är väl å andra sidan sällan man som icke-proffs är ute och sågar i såna temperaturer.

Husqvarnas alkylat har ett ångtryck om 50-65 kpa och Aspen har ett ångtryck om 55-65 kpa vilket i praktiken torde innebära att båda dessa bränslen har identiska startegenskaper i sträng kyla..🥶

Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

simonarvestrand  
#839833 kan inte koppla det till kyla men motorsågen kräver ett par ryck till sen jag gick över till aspen i höstas, redan från första startförsöket.

Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

Vante  
#840090 På de 3 sågar jag har av 45 cm fick jag lite ändringar av befintliga nålar i förgasaren blev lite fet gång och segare ax blev minskade lite på H skruv ca 3/16 inte riktigt 90 grader mindre och öka på L ca 1/8 vrid 45 grader och tomgång ändra då var den exakta som vanligt med bensin i registret nu är ju det här inget universellt inställning men lite fingervisning om en liten skillnad på vanliga och alkylatbensin.

Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

PRN  
#840907 Ja dedär är ett ämne å diskutera minst sagt , jag tror det hänger på egna erfarenheter jag liter int ett skvatt på att någon Fabrik har gjort Något rätt någonsin iaf int i färger å bränsle .

Jag blandar själv rakt av då är det int Nå ej*vetskap i farten .
Med reservation att nog säljs he dålig bensin här å där periodvis i Sverige å det märker då jag s*tan på en gång .

Ungefär som med sprit är he dålig å håller int måtte ja nog faen märks det .

Bara kör på Egna preferencer helt enkelt , jag gillar att hålla gummi delar med fett hellre än alkylatet bara namnet är hemskt .
Ungefär som etanolbilar he är nå som int stämmer .

Hälsningar Paul-Roger

Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

anersimyra  
#840911
PRN skrev:Ja dedär är ett ämne å diskutera minst sagt , jag tror det hänger på egna erfarenheter jag liter int ett skvatt på att någon Fabrik har gjort Något rätt någonsin iaf int i färger å bränsle .

Jag blandar själv rakt av då är det int Nå ej*vetskap i farten .
Med reservation att nog säljs he dålig bensin här å där periodvis i Sverige å det märker då jag s*tan på en gång .

Ungefär som med sprit är he dålig å håller int måtte ja nog faen märks det .

Bara kör på Egna preferencer helt enkelt , jag gillar att hålla gummi delar med fett hellre än alkylatet bara namnet är hemskt .
Ungefär som etanolbilar he är nå som int stämmer .

Hälsningar Paul-Roger

Det tyckte i vart fall inte engelsmännen när de tog fram alkylatbränslet att användas i högpresterande flygplansmotorer under WW2..😉

Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

PRN  
#840913 Ja så kan de å vara för denne uppfinnare .
Egenblandat är svårslaget .

Avatar Fallback

Re: Byta till alkylatbensin, problem?

Ent  
#840924
simonarvestrand skrev:kan inte koppla det till kyla men motorsågen kräver ett par ryck till sen jag gick över till aspen i höstas, redan från första startförsöket.

Vad körde du innan? Det vore intressant att höra hur det beter sig med Husqvarnas bränsle, eller 98 för den delen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).