Motorsåg och handhållet

Kedjan biter inte vid dragande kedja

16 inlägg 2304 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjan biter inte vid dragande kedja

Jannevängman  
#837767 Har en fundering varför kedjan på min 346xp tappar fästet väldigt ofta nu för tiden vid kedjedragning. Men på instick eller skjutande kedja biter den som tusan. Kedjan är relativt ny och ännu inte slipad. Blir nästan som om den skulle tappa fästet på svärdet. Men det gör den inte. Händer på både hårt som mjukt träd. Irriterande och det har inte varit så förut.
Borde inte vara kedjan eftersom Den uppenbarligen är vass vid sågning underifrån. Den går ofta in några cm i stocken för att den bara rusa utan sans.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjan biter inte vid dragande kedja

anersimyra  
Jannevängman skrev:Har en fundering varför kedjan på min 346xp tappar fästet väldigt ofta nu för tiden vid kedjedragning. Men på instick eller skjutande kedja biter den som tusan. Kedjan är relativt ny och ännu inte slipad. Blir nästan som om den skulle tappa fästet på svärdet. Men det gör den inte. Händer på både hårt som mjukt träd. Irriterande och det har inte varit så förut.
Borde inte vara kedjan eftersom Den uppenbarligen är vass vid sågning underifrån. Den går ofta in några cm i stocken för att den bara rusa utan sans.

Utslitet svärd ger den beskrivna symptomen..🙂

tallen100  
#837953 När det blir slitet blir det grader på svärdet, putsa/fila bort dem så går det ofta ett tag till.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1711269294_img_5682.png
När man fixat bommarna enligt film så kan det vara läge att justera bredden på spåret. https://youtu.be/QATVWfnIsZQ?si=0Z5ma8q1E6Ez0akv

Användarvisningsbild

anersimyra  
#837968 Naturligtvis så finns detta verktyg inte att köpa vare sig genom Husqvarna eller stihl då de hellre säljer på oss dyra reservdelar..🤑🤑🤑. https://youtu.be/Ao5_oFtVx9w?si=7y5eblpPlSScnjav

Användarvisningsbild

svampbob  
anersimyra skrev:Naturligtvis så finns detta verktyg inte att köpa vare sig genom Husqvarna eller stihl då de hellre säljer på oss dyra reservdelar..🤑🤑🤑. https://youtu.be/Ao5_oFtVx9w?si=7y5eblpPlSScnjav

Dyr plastbit.

https://www.maskinklippet.se/skog/skogs ... rdsslipare

Användarvisningsbild

anersimyra  
1711275755_img_5683.png
Prylen finns även i grönt..🤑🤑

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:
1711275755_img_5683.png

Den grön är rutten. Håller varken filen som är av blötjärn eller vinkeln något vidare. Den blåa är värd merpriset.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:
anersimyra skrev:
1711275755_img_5683.png

Den grön är rutten. Håller varken filen som är av blötjärn eller vinkeln något vidare. Den blåa är värd merpriset.

Den blå är nog likt stihls variant tillverkad av Wallorbe..🙂 den gröna likt alla kopior av timberlines kedjeskärpare är garanterat kinaskit som inte fungerar i praktiken.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1711277960_img_5685.png
1711277960_img_5686.png
. Här ser man ett tydligt exempel på hur majoriteten av de stora näthandlarna på ett bedrägligt sätt använder delar av det Amerikanska företaget timberlines bildmaterial för att lura på kunderna kinatillverkat skit..🤬

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Jannevängman skrev:Har en fundering varför kedjan på min 346xp tappar fästet väldigt ofta nu för tiden vid kedjedragning. Men på instick eller skjutande kedja biter den som tusan. Kedjan är relativt ny och ännu inte slipad. Blir nästan som om den skulle tappa fästet på svärdet. Men det gör den inte. Händer på både hårt som mjukt träd. Irriterande och det har inte varit så förut.

Fila kedjan och putsa av svärdet.

Användarvisningsbild

Janne S  

Som flera skrivit så får inte svärdet ha vankanter, eller vara för slitet (då vandrar kedjan i sidled och biter inte).
Men en ny kedja, som du skriver, inte är slipad, skulle jag fila direkt. En filad kedja blir vassare än en maskinslipad.
Sen är det viktigt att ryttarna har rätt höjd i förhållande till skärtanden. Beroende på hur hårt träslag du ska såga så kan man också välja hur aggresivt man filar. Svårt att förklara med ord så här, men det är viktigt att få rätt vinkel på filningen och absolut ingen "höknäbb" dvs att filen går för djupt i tanden. Får du till det så ska kedjan nästan "dra" in svärdet i stammen när man sågar. Lycka till

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838077 Lite O/T Jag har då aldrig lyckats fila en kedja vassare än en ny direkt ur kartongen.
Vore intressant och träffa på någon som klarar det.
För det är väl inte skryt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#838081 Ett litet drag på ryttarna även på en ny kedja är inte fel.

Användarvisningsbild

Andpers  
Röjkvist skrev:Lite O/T Jag har då aldrig lyckats fila en kedja vassare än en ny direkt ur kartongen.
Vore intressant och träffa på någon som klarar det.
För det är väl inte skryt?

En komplicerad fråga, för det finns olika sorters sågkedjor, olika egenskaper på motorsågar och olika träslag. Som jag har förstått så levererar sågkedjetillverkarna en kedja som är "allround-bra", dvs ska fungera bra med olika motorsågar i de flesta träslag.
Har man dock en ovanligt stark såg men inte så högvarvig så kan man tjäna i kaptid på att ta ner ryttarna lite på en ny kedja.

1711354303_kaptider.jpg

För min Husqvarna 242 som är högvarvig men inte så stark, så skär kedjan bättre efter filning med 2-1-filmallen. Tabellen ovan, som är hämtad ur följande video, talar inte emot den erfarenheten:
Om man vill snabbspola så visas tabellen 15.25 in i filmen med kaptider för slipade kedjor jämfört med originalkedja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).