Motorsåg och handhållet

Elasto Start

15 inlägg 1062 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elasto Start

arvid53  
#836262 Någon som prövat Elasto Start på Sthilsågar? Känns det som någon skillnad?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

skogjussi  
#836285 Elastostart är bara lite flex i starthandtaget, jämnar ut belastningen litegrann. Kanske du tänker på ergo-start?

Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

arvid53  
#836290 Kanske det, men finns det till sågarna? har liknande på min lilla gräsröjare. Tycker nog min 201 är lite tuff att dra igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

skogjussi  
#836299 Om sågen heter t.ex MS201 c-m så har den vanlig start och MS201 c-em så har den ergo start

Avatar Fallback

Re: Elasto Start

tallen100  
#836302 Inte vet jag men de flesta nya sågar känns väldigt lättryckta, tex stihl 261 är så lättryckt att jag inte begriper varför det ens sitter dekompventil på den.

Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

anersimyra  
#836306
tallen100 skrev:Inte vet jag men de flesta nya sågar känns väldigt lättryckta, tex stihl 261 är så lättryckt att jag inte begriper varför det ens sitter dekompventil på den.

261:an borde inte ha hjälpstartsfjäder med tanke på den tunna startapparaten..🤔 min lilla Dolmar 4605 har hjälpstartsfjäder vilket märks på den bulliga startapparaten och att den är märkbart mer lättdragen än 261:an.

Avatar Fallback

Re: Elasto Start

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836311 De nya sågarna med motorstyrning tror jag ställer fram tändningen vid start så de blir lättare att dra runt. Elastostart är ett mycket bekvämt handtag som jämnar ut pulserna.
Handtaget borde inte vara något problem att köpa som reservdel hos närmsta handlare.

Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

skogjussi  
#836321 Har alla nya elastostart handtag inbyggd stålfjäder i handtaget? Minns den gamla versionen med gummi som krävde special startsnöre. Tror det var bl.a. stihl 026 som hade det på 90-talet

Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

arvid53  
#836493
skogjussi skrev:Om sågen heter t.ex MS201 c-m så har den vanlig start och MS201 c-em så har den ergo start

Frågat min lokale återförsäljare om detta, fick till svar att det finns ingen sådan start på 201. Märkligt för ser i sthils katalog att det finns.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

HannuRöj  
#836502 Märkligt är det verkligen. 🤔
Det har jag på min 201, och om jag nu inte minns fel var det som standard i den tiden..

Om det sälgs inte längre hade han väl uttryckt saken med annorlunda ordval.

Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

arvid53  
#836506
HannuRöj skrev:Märkligt är det verkligen. 🤔
Det har jag på min 201, och om jag nu inte minns fel var det som standard i den tiden..

Om det sälgs inte längre hade han väl uttryckt saken med annorlunda ordval.

Hur upplever du att det fungerar? Är den avsevärt behagligare att starta?

   TS
Användarvisningsbild
skogjussi  
#836522 Jag känner en med 201 c-em som påstår att den startar sämre vid kalla temperaturer.

Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

BloM 230  
#836530 Jag har en MS193 c-em och den är otroligt lätt att dra igång. När jag köpte 201an tänkte jag köpa den som c-em också men tyvärr var det black friday på "vanlig" 201 så prisskillnaden var nästan 200 euro om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

HannuRöj  
#836532
arvid53 skrev:
HannuRöj skrev:Märkligt är det verkligen. 🤔
Det har jag på min 201, och om jag nu inte minns fel var det som standard i den tiden..

Om det sälgs inte längre hade han väl uttryckt saken med annorlunda ordval.

Hur upplever du att det fungerar? Är den avsevärt behagligare att starta?

😀 Den har fungerat alldeles utmärkt, och har faktiskt aldrig behövt byta snören eller något annat service.
Tror många gör på början samma fel än jag. Att man är vann vid att kasta motorsågen neråt vid startning. När jag lärde mig göra en jämn och lungn drag på snöret har den alltid startat bra.
Jag tycker det är mycket bekvämare och bättre än 'hårda' startapparaterna. Har röjsågar med Elasto Start också, och har lika bra erfarenheter på dom.
👍Skulle inte vara utan längre.

Användarvisningsbild

Re: Elasto Start

HannuRöj  
#836537 😀 Märkte presis apparatet heter faktiskt ErgoStart. Kanske det är förklaring varför handlaren ( 🤓 hans datorn) visste inte vad var på tal.

Elasto Start var ju en starthandtag med inbyggda fjäder. En sån har jag haft på MS260, årsmådellen i början av 2000 talet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).