Williamm skrev:Vad för modell?
Williamm skrev:Då kan den inte ha något fel som man inte kan se. De är bara plast och ett metallbleck som ligger an mot sladdens sko i stopplägen.
De där knapparna som 200serien och t.ex. hva 44 har kan däremot ha intärna fel. Det var därför jag frågade.
anersimyra skrev:Om blecket lossnar och kortsluter mot kabeln så vete tusan om det är något man ser utan att demontera prylen.Williamm skrev:Då kan den inte ha något fel som man inte kan se. De är bara plast och ett metallbleck som ligger an mot sladdens sko i stopplägen.
De där knapparna som 200serien och t.ex. hva 44 har kan däremot ha intärna fel. Det var därför jag frågade.
Brorsan skrev:Gör som på din instruktion aners.
Ta en multimeter och prova om den bryter och kortsluter.
anersimyra skrev:Fattar jag saken rätt så är start/stopp reglaget en del av en krets vars resistans inte får vara för hög, och eftersom reglaget fungerar normalt rent mekaniskt så är då en intressant fråga vad som kan orsaka en onormalt hög resistans i själva reglaget, en för stor resistans är ju inget som syns för blotta ögat..🤔
Mangan skrev:Är problemet att sågen inte startar, eller att den inte går att stoppa?
Andpers skrev:anersimyra skrev:Fattar jag saken rätt så är start/stopp reglaget en del av en krets vars resistans inte får vara för hög, och eftersom reglaget fungerar normalt rent mekaniskt så är då en intressant fråga vad som kan orsaka en onormalt hög resistans i själva reglaget, en för stor resistans är ju inget som syns för blotta ögat..🤔
Kan hända att stoppknappen funkar annorlunda på Hva 500-serien, men på 200-serien så "dödar" man sågen genom att kortsluta med stoppknappen mot jord. Motsatsen, dvs avbrott mot jord, medför att tändstiftet ska ge gnista.
Om det inte går att få liv i sågen kan man utesluta stoppknappen genom att lyfta bort kabeln mellan tändspolen och stoppknappen. Då är det garanterat avbrott mot jord... Om sågen i alla fall inte ger gnista så är det något annat fel än stoppknappen.
Jag hade ett tändningsfel på en såg som berodde på en trasig kabelsko vid tändspolen, dvs kabelbrott.
Mangan skrev:Jag hade haft stoppreglaget på "kör" och mätt på sladden till tändspolen. Om det är jordat (lågt motstånd till cylindern) så är felet där (kortis i kontakten eller skavd isolering på kabeln), annars är felet någon annan stans. Men det har du säkert prövat redan.