Motorsåg och handhållet

Aspen odugligt vid kyla!?

21 inlägg 2789 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aspen odugligt vid kyla!?

Ent  
#825370 Jag fick lära mig nåt nytt under den gångna veckan, från LHS kan man visst aldrig få examen 🙃

Detta är kanske allmänt bekant, men jag som vanligtvis kör mackbränsle hade ingen aning om hur Aspen beter sig. Ville testa att starta mitt sprillans nya Champion 4takts elverk i stark kyla, bara så man vet att det funkar när köldchocken, snökaoset, blixthalkan eller zombieapokalypsen orsakar strömavbrott. Efter att förgäves ha dragit i snöret tills jag sjäv gick varm fick jag tips om att Aspen alkylat är ökänt för sina usla kallstartsegenskaper. Bytte till Husqvarna alkylat och då startar det acceptabelt även i -25. Vanlig 98 lär väl också funka bra om det omsätts då och då.

Samma förhållande sägs råda även för tvåtaktsbränslet, Aspen må duga den varma årstiden, men inte om det blir riktigt kallt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

anersimyra  
#825373
Ent skrev:Jag fick lära mig nåt nytt under den gångna veckan, från LHS kan man visst aldrig få examen 🙃

Detta är kanske allmänt bekant, men jag som vanligtvis kör mackbränsle hade ingen aning om hur Aspen beter sig. Ville testa att starta mitt sprillans nya Champion 4takts elverk i stark kyla, bara så man vet att det funkar när köldchocken, snökaoset, blixthalkan eller zombieapokalypsen orsakar strömavbrott. Efter att förgäves ha dragit i snöret tills jag sjäv gick varm fick jag tips om att Aspen alkylat är ökänt för sina usla kallstartsegenskaper. Bytte till Husqvarna alkylat och då startar det acceptabelt även i -25. Vanlig 98 lär väl också funka bra om det omsätts då och då.

Samma förhållande sägs råda även för tvåtaktsbränslet, Aspen må duga den varma årstiden, men inte om det blir riktigt kallt.

All alkylat som säljs inom Norden har ett identiskt ångtryck. Riksdagen har tidigare godkänt ett vinteralkylat då skoteråkare upplevde startsvårigheter vid sträng kyla. Något vinteralkylat blev det dock inte utan samtliga svenska leverantörer importerar alkylat med det ursprungliga ångtrycket om 55-65 hektospacal.

Avatar Fallback

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

Lindveden  
#825375
Ent skrev:Jag fick lära mig nåt nytt under den gångna veckan, från LHS kan man visst aldrig få examen 🙃

Detta är kanske allmänt bekant, men jag som vanligtvis kör mackbränsle hade ingen aning om hur Aspen beter sig. Ville testa att starta mitt sprillans nya Champion 4takts elverk i stark kyla, bara så man vet att det funkar när köldchocken, snökaoset, blixthalkan eller zombieapokalypsen orsakar strömavbrott. Efter att förgäves ha dragit i snöret tills jag sjäv gick varm fick jag tips om att Aspen alkylat är ökänt för sina usla kallstartsegenskaper. Bytte till Husqvarna alkylat och då startar det acceptabelt även i -25. Vanlig 98 lär väl också funka bra om det omsätts då och då.

Samma förhållande sägs råda även för tvåtaktsbränslet, Aspen må duga den varma årstiden, men inte om det blir riktigt kallt.


Kan väl inte riktigt hålla me dig där om Aspen,har aldrig haft bekymmer på mina sågar som går dagligen. Men kanske aldrig testat i -25 dock men -18 har funkat fint även me Aspen

Avatar Fallback

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

Ent  
#825441 Det var Husqvarna-ÅFen som tipsade. Han nämnde just att deras bränsle hade ett för kallstart ett bättre ångtryck (högre eller lägre, vet ej vilket) än Aspen. Jag kan varken säga bu eller bä om detta, bara utgå från egna erfarenheter. En bekant kör normalt Husqvarnas tvåtaktsalkylat i motorsågen vilket funkar fint även vid kyla. När han en kall dag nyligen tillfälligtvis körde en tank Aspen blev sågen svårstartad. När han fyllde på med Husqvarna blev den frisk igen så han är inne på samma linje.
Edit; min bekanting hade ingen förutfattad mening innan, han hade aldrig hört talas om att Aspen skulle vara sämre vid riktig kyla. Men nu är han övertygad 😉
Senast redigerad av Ent lör 06 jan 2024, 11:41, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

anersimyra  
#825531
1704531753_img_5432.jpeg
. Husqvarnas Alkylat har likt ”övriga” alkylat det tillåtna ångtryck som anges i drivmedelslagen. Lagen tillåter visserligen ett högre ångtryck, men då perioden då det är tillåtet att saluföra ett bränsle med högre ångtryck varierar geografiskt så importeras ingen alkylat med ett högre ångtryck än 65 kpa vilket är siffran som gäller för all alkylat som säljs i Sverige.quote="Ent"]Det var Husqvarna-ÅFen som tipsade. Han nämnde just att deras bränsle hade ett för kallstart ett bättre ångtryck (högre eller lägre, vet ej vilket) än Aspen. Jag kan varken säga bu eller bä om detta, bara utgå från egna erfarenheter. En bekant kör normalt Husqvarnas tvåtaktsalkylat i motorsågen vilket funkar fint även vid kyla. När han en kall dag tillfälligtvis körde en tank Aspen blev sågen svårstartad. När han fyllde på med Husqvarna blev den frisk igen så han är inne på samma linje.[/quote]

Användarvisningsbild

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

anersimyra  
#825535
1704532501_img_5433.jpeg
. I Europa finns endast ett litet antal raffinaderier varifrån alkylat importeras. Bränslets sammansättning och egenskaper måste följa vad som anges i drivmedelslagen.

Avatar Fallback

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

Ent  
#825539 Intressant det där med ångtryck, det är ju inget man annars går och funderar på🙂 Enligt både Husqvarnas och Aspens produktblad ska det ligga mellan 50 och 65 kPa. Men hur kan man veta huruvida bägge bränslena verkligen håller 65 kPa? Om de ligger i varsin ände av tillåtet spann kan det kanske blir en påtaglig skillnad vid -20 och kallare?

Vid tillfälle ska jag fråga ÅFen hur han motiverar påståendet att Husqvarna har högre ångtryck än Aspen.

För övrigt, vid hur låga temperaturer har ni testat respektive bränsle, samt 2- eller 4-takt? Tänker att de som kan välja tillfälle eller bor söderut sällan behöver köra när det kryper under -20. Själv skulle jag bara testa elverket, annars hade jag aldrig börjat greja när det är så här kallt. (Vi har haft -36 som värst).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

anersimyra  
#825544
Ent skrev:Intressant det där med ångtryck, det är ju inget man annars går och funderar på🙂 Enligt både Husqvarnas och Aspens produktblad ska det ligga mellan 50 och 65 kPa. Men hur kan man veta huruvida bägge bränslena verkligen håller 65 kPa? Om de ligger i varsin ände av tillåtet spann kan det kanske blir en påtaglig skillnad vid -20 och kallare?

Vid tillfälle ska jag fråga ÅFen hur han motiverar påståendet att Husqvarna har högre ångtryck än Aspen.

För övrigt, vid hur låga temperaturer har ni testat respektive bränsle, samt 2- eller 4-takt? Tänker att de som kan välja tillfälle eller bor söderut sällan behöver köra när det kryper under -20. Själv skulle jag bara testa elverket, annars hade jag aldrig börjat greja när det är så här kallt. (Vi har haft -36 som värst).

Jag har själv kört Aspen och övriga alkylatvarumärken vartefter dessa blev tillgängliga. Här har vi för tillfället haft en temperatur om -20 i ett par dygn, och jag vet med bestämdhet att samtliga mina sågar som förvaras i utomhustemperatur och är tankade med Aspen skulle starta utan minsta problem. Vilka egenskaper, eller rättare sagt påstådda egenskaper ett bränsle har, brukar variera beroende på vilket bränsle som återförsäljaren tillhandahåller..😂 En intressant fråga att få svar på är annars om HVA respektive Aspen mfl importerar alkylatet från samma europeiska raffinaderi..🙂

Avatar Fallback

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

hfab  
#825546
Ent skrev:
För övrigt, vid hur låga temperaturer har ni testat respektive bränsle, samt 2- eller 4-takt? Tänker att de som kan välja tillfälle eller bor söderut sällan behöver köra när det kryper under -20. Själv skulle jag bara testa elverket, annars hade jag aldrig börjat greja när det är så här kallt. (Vi har haft -36 som värst).


Efter stormen Hilde kapade jag och två anställda vindfällen.
En av veckorna i januari hade vi temperaturer mellan 25-35 minusgrader.
Körde enbart på aspen 2-T
Var tvungna att ha med extra luftfilter och byta vid tankning. 🥶

Användarvisningsbild

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

anersimyra  
#825547 Tillgången på Alkylat är begränsad och i Europa finns enbart ett fåtal raffinaderier som framställer alkylat. De olika oljebolag/kemiföretag som är verksamma inom landet importerar alkylatråvaran, blandar i olja, paketerar och distribuerar sedan bränslet under olika varunamn. Trots olika varunamn så kan i vart fall själva alkylatet mycket väl ha framställts på samma raffinaderi och därför ha identiska egenskaper.

Användarvisningsbild

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

sa6bsb  
#825608 Jag har aspen i min snöslunga. Den har inte gått på minst 5 år. Nu när jag skulle ha den startade den inte. Gick på startgas.
Så jag misstänkte förgasare eller bränsle. Så jag bytte till nytt Aspen-bensin och då gick den perfekt.

Avatar Fallback

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

Ent  
#825619
hfab skrev:Efter stormen Hilde kapade jag och två anställda vindfällen.
En av veckorna i januari hade vi temperaturer mellan 25-35 minusgrader.
Körde enbart på aspen 2-T
Var tvungna att ha med extra luftfilter och byta vid tankning. 🥶

Se där, om det funkar i alla väder är det bra 🙂 . Sen vet man ju aldrig om den ena batchen är den andra lik, precis som vanlig mackbensin fått ändrade egenskaper genom åren kanske man även gjort justeringar på alkylat. Framförallt om den köps in från olika tillverkare kan det vara olika vid olika tidpunkter fast dunken ser likadan ut. Men, det är bara mina spekulationer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

Sti L  
#826053 Min sag skar med HQbensin, kjørt kun Aspen etter dette- null problem og kjørt i 29 minus.

Avatar Fallback

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

Ent  
#826055
Sti L skrev:Min sag skar med HQbensin, kjørt kun Aspen etter dette- null problem og kjørt i 29 minus.

Jaha, det verkar vara olika bud om vad som funkar bäst när det är kallt. Fast de som skrivit här om Aspen i kyla har använt 2taktsbränsle. Jag körde 4taktsvarianten i elverket. Kan det vara en skillnad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen odugligt vid kyla!?

anersimyra  
#826067 I går var det ”uppstart” efter juluppehållet, eller rättare sagt delvis uppstart. Temperaturen låg på runt 13 minus och av sex sågar så strulade fyra. En HVA röjsåg tände inte ens, en 550 startade, gick en stund på tomgång men stannade direkt vid gaspådrag. En stihl (60cc) startade efter ett evighetsdragande i snöret men gick länge surt, samma gällde för ytterligare en 550. Min egen 550 startade som vanligt utan problem..😃 använt bränsle var HVA alkylat, Aspen och stihl alkylat. Stundtals märkte jag dock en viss påverkan vid gaspådrag efter att sågen stått en kort stund på tomgång. Jag gissar på att samtliga sågar som strulade hade ett förgasarrelaterat problem av något slag och stela membran kan möjligen vara den tänkbara ”kandidaten.”..🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).