Ent skrev:Jag fick lära mig nåt nytt under den gångna veckan, från LHS kan man visst aldrig få examen 🙃
Detta är kanske allmänt bekant, men jag som vanligtvis kör mackbränsle hade ingen aning om hur Aspen beter sig. Ville testa att starta mitt sprillans nya Champion 4takts elverk i stark kyla, bara så man vet att det funkar när köldchocken, snökaoset, blixthalkan eller zombieapokalypsen orsakar strömavbrott. Efter att förgäves ha dragit i snöret tills jag sjäv gick varm fick jag tips om att Aspen alkylat är ökänt för sina usla kallstartsegenskaper. Bytte till Husqvarna alkylat och då startar det acceptabelt även i -25. Vanlig 98 lär väl också funka bra om det omsätts då och då.
Samma förhållande sägs råda även för tvåtaktsbränslet, Aspen må duga den varma årstiden, men inte om det blir riktigt kallt.
Ent skrev:Jag fick lära mig nåt nytt under den gångna veckan, från LHS kan man visst aldrig få examen 🙃
Detta är kanske allmänt bekant, men jag som vanligtvis kör mackbränsle hade ingen aning om hur Aspen beter sig. Ville testa att starta mitt sprillans nya Champion 4takts elverk i stark kyla, bara så man vet att det funkar när köldchocken, snökaoset, blixthalkan eller zombieapokalypsen orsakar strömavbrott. Efter att förgäves ha dragit i snöret tills jag sjäv gick varm fick jag tips om att Aspen alkylat är ökänt för sina usla kallstartsegenskaper. Bytte till Husqvarna alkylat och då startar det acceptabelt även i -25. Vanlig 98 lär väl också funka bra om det omsätts då och då.
Samma förhållande sägs råda även för tvåtaktsbränslet, Aspen må duga den varma årstiden, men inte om det blir riktigt kallt.
Ent skrev:Intressant det där med ångtryck, det är ju inget man annars går och funderar på🙂 Enligt både Husqvarnas och Aspens produktblad ska det ligga mellan 50 och 65 kPa. Men hur kan man veta huruvida bägge bränslena verkligen håller 65 kPa? Om de ligger i varsin ände av tillåtet spann kan det kanske blir en påtaglig skillnad vid -20 och kallare?
Vid tillfälle ska jag fråga ÅFen hur han motiverar påståendet att Husqvarna har högre ångtryck än Aspen.
För övrigt, vid hur låga temperaturer har ni testat respektive bränsle, samt 2- eller 4-takt? Tänker att de som kan välja tillfälle eller bor söderut sällan behöver köra när det kryper under -20. Själv skulle jag bara testa elverket, annars hade jag aldrig börjat greja när det är så här kallt. (Vi har haft -36 som värst).
Ent skrev:
För övrigt, vid hur låga temperaturer har ni testat respektive bränsle, samt 2- eller 4-takt? Tänker att de som kan välja tillfälle eller bor söderut sällan behöver köra när det kryper under -20. Själv skulle jag bara testa elverket, annars hade jag aldrig börjat greja när det är så här kallt. (Vi har haft -36 som värst).
hfab skrev:Efter stormen Hilde kapade jag och två anställda vindfällen.
En av veckorna i januari hade vi temperaturer mellan 25-35 minusgrader.
Körde enbart på aspen 2-T
Var tvungna att ha med extra luftfilter och byta vid tankning. 🥶
Sti L skrev:Min sag skar med HQbensin, kjørt kun Aspen etter dette- null problem og kjørt i 29 minus.