Motorsåg och handhållet

550 xpg

41 inlägg 5471 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

550 xpg

Odalbonden  
#824494 Har en 550 xpg 2012 årsmodell som jag var tvungen att slita ur värmeslingan i gashandtaget då det brände igenom,kändes faktiskt som det ledde ström tom! Min fråga är om det går att ta bort även generatorn (för att spara vikt) g:et står väl för generator om jag förstått det rätt.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 550 xpg

anersimyra  
Odalbonden skrev:Har en 550 xpg 2012 årsmodell som jag var tvungen att slita ur värmeslingan i gashandtaget då det brände igenom,kändes faktiskt som det ledde ström tom! Min fråga är om det går att ta bort även generatorn (för att spara vikt) g:et står väl för generator om jag förstått det rätt.

Det torde inte vara särskilt svårt att mejsla loss plattorna som du kanske känner till sitter fästa mot svänghjulet. Å andra sidan blir viktskillnaden såpass liten att du svårligen kommer att märka någon skillnad.

Användarvisningsbild

Joakim S  
#824497 Ta bort generatorn om du vill, men bry dig inte om att ta bort plattorna på svänghjulet.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Har en 550 xpg 2012 årsmodell som jag var tvungen att slita ur värmeslingan i gashandtaget då det brände igenom,kändes faktiskt som det ledde ström tom! Min fråga är om det går att ta bort även generatorn (för att spara vikt) g:et står väl för generator om jag förstått det rätt.

Det torde inte vara särskilt svårt att mejsla loss plattorna som du kanske känner till sitter fästa mot svänghjulet. Å andra sidan blir viktskillnaden såpass liten att du svårligen kommer att märka någon skillnad.

Nä.Är nog inte värt besväret.Har en 550 xpg mk2 som är kännbart tyngre.Förstår inte hur hqv tänkte.

TS

Djurängen  
#825236 Angående de tidiga 550,, de var alla misslyckade konstruktioner och höll inte måttet! Visst kan man banta vikten några gram men de är inte värda någon större insats. De brukar haverera efter ca 400 tim och är inte värda reparation
Det var anledningen till att Hva konstruerade en helt ny såg när de släppte M2:an, fick se den på förvisningen som återförsäljare och det är bara färgen som är gemensam!
Den går bättre men är inte inärheten av föregångaren 346 som i mitt tycke är den bästa såg som någonsin marknadsförts!

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Djurängen skrev:Angående de tidiga 550,, de var alla misslyckade konstruktioner och höll inte måttet! Visst kan man banta vikten några gram men de är inte värda någon större insats. De brukar haverera efter ca 400 tim och är inte värda reparation
Det var anledningen till att Hva konstruerade en helt ny såg när de släppte M2:an, fick se den på förvisningen som återförsäljare och det är bara färgen som är gemensam!
Den går bättre men är inte inärheten av föregångaren 346 som i mitt tycke är den bästa såg som någonsin marknadsförts!
Då måste jag ha ett bra exemplar, som än i dag går som ett skott! Inga startproblem,varm som kall!

TS

Djurängen  
#825271 Var rädd om den, ganska ovanligt. Du kan ju bara koppla bort värmen om den inte är bra, den vikten är försummbar.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#825313 [quote="Djurängen"]Var rädd om den, ganska ovanligt. Du kan ju bara koppla bort värmen om den inte är bra, den vikten är försummbar.[/quote Jo slingan i gashandtaget har jag tagit bort.Det brände nästan hål genom plasten.Värmen var på även om knappen var avslagen,så kortis var det någonstans.

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#828603 En tanke om det här.Sågar med handtagsvärme vs utan.Blir det någon mätbar (märkbar) effektförlust med värme?

TS

Djurängen  
#828605 Ingen som helst enligt min erfarenhet!

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828609 Troligen mätbar men inte märkbar.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
th skrev:Troligen mätbar men inte märkbar.

Så kan det va.En liten förlust borde det va genom stator,kablar osv.

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828611 Plus det som värmen drar.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
1706213094_mk1.jpg
Måste säga att man väljer den gamla i de flesta fall! Lättare,kortare,lägre,smalare.Men visst känner man att det är 0,2kw mer i mk2.

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#834886 Uppföljningsfråga på den gamla 550 xpg.Då man klippt den svarta och röda kabeln till bakre värmeelement,har man då även kopplat bort förgasarvärmen? Eller är det en separat kabel?

TS
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).