Motorsåg och handhållet

Köpa elkedjesåg, vilken är bra?

4 inlägg 937 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa elkedjesåg, vilken är bra?

jlhp  
#823497 Ska köpa elkedjesåg (nätansluten), för att kapa 2-10 kbm ved om året. Finns det någon att rekommendera, eller avråda ifrån? Någon som håller att köra med?

Verkar finnas två huvudtyper, med längsmonterad motor eller tvärställd (typ handcirkelsåg). De längsmonterade verkar vara smidiga att använda, men dyra och kanske onödigt komplicerade? Enkelhet är oftast bra...

Köpte en begagnad Partner 1850w häromåret, är väl typ samma som Husqvarna körde med länge, med längsmonterad motor. Himla smidig och behaglig att använda men tyvärr blev jag lurad - den är bränd i lindningen. Så en erfarenhet rikare, nu blir det en ny istället, med garanti...
Men, vilken?

Stihl MSE 250 kanske är bra men 5500kr helt enkelt alldeles för dyrt för mig så går bort.

Fick en smärre chock när jag såg priset på nya Hva 420EL, ca 3300kr, de brukade väl kosta runt 2000kr för inte så länge sedan. Har dessutom fått för mig att det är lätt att bränna lindningen, åtminstone förr på de modellerna lika Partnern jag köpte, nån som vet om de utvecklat och förbättrat de nya? Gillar säkert att köra med den så om jag vågade lita på hållbarheten så kan jag eventuellt tänka mig att sträcka mig till den även om jag egentligen tycker det är lite för mycket pengar.

Billigare alternativ med tvärställd motor som jag tittat på hittills:

Meec på Jula för under tusenlappen, dvs 3st billigare än 1 Hva!

Hikoki CS35SB eller Makita UC3541A för ca 2000kr. Lite mellanprisnivå, brukar vara ok grejer när det handlar om verktyg, har en hel del av båda och mycket nöjd med det mesta. Lutar nog för närvarande åt Hikokin om ingen har några inspel att komma med.

Kellfri, Hecht, Claes i sjön, finns mycket att välja på...

Det är de jag tittat på hittills, tacksam för synpunkter och erfarenheter om vad som funkar eller ej. Andra bättre alternativ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa elkedjesåg, vilken är bra?

Teufel  
#827141 Jag har en enkel Stiga, köpt på Jula, för att kapa upp sånt som min kapsåg med klinga inte fixar, eller om jag får nåt litet som snabbt ska kapas upp.
Nackdel är kedjehastigheten som är kass, typ 10-12 m/s eller nåt sånt.

Sen jag införskaffade den för ett par år sen har jag även skaffat en batterisåg, Stihl MSA-220C, som funkar utmärkt i skogen.
Men vis av erfarenheten med en sladd som "alltid är i vägen" så skulle jag hellre ta fram Stihlen än Stigan framöver, om jag snabbt behöver kapa upp nåt.

Avatar Fallback

Re: Köpa elkedjesåg, vilken är bra?

axwell  
#827164 Ingen garanti för att du får vad du betalar för men alltför ofta stämmer det.

Ok, MSE250 är nog som du säger oskäligt dyr. En sån använder jag i sågverket; otroligt mycket bättre till det än MSE220 från 2007.
Inte bara att det går så mycket snabbare, snittet på sågytan blir så fint tack vare nästan dubbla kedjehastigheten.

Till vedmaskinen har jag en MSE230 och även är mer lämpad än den gamla MSE220.
Den kapar snabbt med sin lågprofilkedja och 16"-svärd 1,3mm, dvs inte samma som är original utan det går att förhandla med säljaren utan extra kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Köpa elkedjesåg, vilken är bra?

jlhp  
#827237 Tack för svar och synpunkter :-)

@axwell: MSE250 i sågverk, imponerad att det funkar. Den är väl på 2500W, ineffekt vilket gissningsvis blir ca 1300W uteffekt eller ca 1,8hk. Till sågverk har jag tyckt mig se att man brukar rekommendera bensinsågar i 90cc klassen som brukar ha runt 7hk.

För min del blev det en Cocraft från Clas i sjön för strax över 800kr inkl frakt på mellandagsrea. 2400W och de flesta moderna finesser (däribland överhettningsvarnare och mjukstart som är viktigt med den effekten). 5 års garanti och mindre än en fjärdedel av priset för HVA 420EL, så jag tänkte att jag testar...

Provkört några timmar hittills och bortsett från att mjukstarten är lite väl seg och att jag inte gillar den verktygslösa kedjespänningen (jag hade helt klart föredragit det gamla hederliga med en skruv att skruva på - enkelt och pålitligt = bra) så har den fungerat utmärkt så långt. Några kompromisser kan jag leva med till det priset så hoppas bara att den håller länge.

Måste säga att det var en helt underbar upplevelse att köra elsåg trots den begränsade effekten, men med smal och vass kedja gick det rätt skapligt ändå tyckte jag. Till mindre dimensioner upp till ca 15cm diameter blir det helt klart mitt förstahandsval för vedkapning framöver. Några exempel på bra saker: behövde inte rycka i startsnöret en enda gång på flera timmar, tjyvstannade inte en enda gång på "tomgång", helt ljudlös på "tomgång", drog ingen tjyvluft, mycket tystare under sågning (stor fördel för mig eftersom jag har grannar som ogillar motorbuller på helgerna). Bara att trycka på knappen, hålla reda på sladden och köra. Kan helt klart se en framtid där batterisågarna tagit över även om jag tror att det återstår en del utveckling så dröjer ett tag tills dess.

Lite intressant att kolla på olika sågar var det. Bortsett från färg och dekaler så tycker jag att Makita UC3551A ser identisk ut med HVA 420EL, både visuellt och specifikationerna. Skulle inte bli ett dugg förvånad om de görs i samma fabrik. Makitan går att köpa för ca 2000kr på tex K-rauta medan jag bara sett priser på ca 3300kr för Hva:n.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).