Motorsåg och handhållet

Kedje problem, vad orsakar detta?

39 inlägg 5145 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedje problem, vad orsakar detta?

skogjussi  
#821824 Hej

Jag har nu märkt att jag börjat få problem med motorsågs kedjornas länkar som kärvar och inte rätar ut och följer svärdets profil.
Märker detta då jag spänt kedjan monterad på motorsågen till önskad spänst, tar jag då tag i kedjan med fingrarna och drar i den så rätar ett fåtal länkar ut sig och kedjan blir på så vis längre och tappar inspänningen.

Startar man motorsågen och kör kedjan några varv så kärvar länkarna igen och kedjan blir spändare. Det känns inte som att kedjan skulle vara stel av kladd utan mera som en mekanisk låsning som att den skulle ha interna grader eller vara för tajt i länkarnas ledpunkter

Kedjan är Oregons speedcut .325 1.3mm 56 länkar. Jag använder mineralkedjeolja.

Är detta ett handhavande fel? Har jag klämt kedjan eller är det kedjans konstruktion som det är fel på?
Någon annan som upplever samma fenomen?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedje problem, vad orsakar detta?

Bert1  
#821828 Hur har du det med oljeåtgången?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821834 Som Bert är inne på, kolla allt som har med kedjesmörjningen att göra.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#821856 Hur ser drivhjulet ut? Har kedjan hoppat av så att drivlänkarna är skadade? Första åtgärd är annars att demontera kedjan och kolla länkarna, kolla om drivlänkarna går lätt ner i svärdets spår.

Användarvisningsbild

skogjussi  
#821857 Inga problem med smörjningen, drivhjul, ej heller skadade drivlänkar. Det är som att det kärvar i nitförbandet. Kan detta fenomen uppkomma om man klämt kedjan i fällskäret?

TS

#821860 Är det en kvalitetskedja så skulle jag säga att det inte går att klämma den till att bli styv.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821861 Ett klassiskt tips vid stela länkar på cykelkedjor är att vicka kedjan åt sidan några gånger (vid den stela länken). Borde även kunna funka på sågkedjor...
/Niklas

Användarvisningsbild

skogjussi  
#821864 Det ska testas

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Niking skrev:Ett klassiskt tips vid stela länkar på cykelkedjor är att vicka kedjan åt sidan några gånger (vid den stela länken). Borde även kunna funka på sågkedjor...
/Niklas

Bra tips, Niklas..😃👍 själv har jag hittills knackat på kedjans leder med kombinyckeln när de kärvar efter ett kedjehopp.

Användarvisningsbild

anersimyra  
skogjussi skrev:Inga problem med smörjningen, drivhjul, ej heller skadade drivlänkar. Det är som att det kärvar i nitförbandet. Kan detta fenomen uppkomma om man klämt kedjan i fällskäret?

Vad är det för märke på kedjan?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821930 Så blir det för mig om kedjan hoppat.

Mangan skrev:Så blir det för mig om kedjan hoppat.

Ja drivlänkar kan krokna när kedjan hoppar.
Trådstartaren frågar om det kan ha samband med fastfällning och det är inte otroligt att man lyckats kröka en drivlänk i samband med fällning om kedjan varit slak.

En krökt kedja brukar gå att se med blotta ögat.

Användarvisningsbild

skogjussi  
anersimyra skrev:
skogjussi skrev:Inga problem med smörjningen, drivhjul, ej heller skadade drivlänkar. Det är som att det kärvar i nitförbandet. Kan detta fenomen uppkomma om man klämt kedjan i fällskäret?

Vad är det för märke på kedjan?

Det är Oregon speedcut. Ska försöka undersöka lite mer i helgen och eventuellt ta några bilder.

TS

#822014 Smalare kedjor är känsligare kedjor. En 1,1 eller 1,3 är betydligt lättare att kröka än en 1,5 eller 1,6. Men jäklas det ordentligt så kroknar en 1,6mm den också.

Användarvisningsbild

skogjussi  
#822493 Så här ser det ut då länken inte följer svärdet.
Tog på loss kedjan och då känner man att det är ungefär vid varannan led det kärvar.

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).