Motorsåg och handhållet

Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behålla?

15 inlägg 1794 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behålla?

hycket  
#818160 Vi har en Jonsered CS 2152 W Turbo som aldrig är använd(bara startad någon gång om året) finns det något
"samlar intresse " av denna modell? tänkte ev sälja den och köpa något nytt beroende vad man skulle tänkas få för den.
har för mig att den inköptes när de såldes ut för ca 15-20 år sedan i en kampanj.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818163 2152 är samma såg som Husqvarna 353 och är nästan en proffssåg (kallas även farmarsåg). W-modellen har dessutom handtagsvärme. Skall du ha något liknande idag är det kanske HVA450 som kostar över 6000 utan värme.

Behåll 👍 👍

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818192 2152 skulle jag ranka som en av de driftsäkraste sågar som tillverkats.
Jag har två och de går som urverk, den ena köpte jag ny på inbyteskampanjen som pågick när stormen Gudrun drabbade oss. Den har troligen gått bortåt 1500m3fub vid detta laget.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

tallen100  
#818202 Behåll och använd sågen istället, såna rejäla, enkla och driftsäkra sågar tillverkas inte längre.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818203 Var rädd om. Bra grejor görs inte längre.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

Williamm  
#818204 Jag bjuder 3000 plus frakt annars.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

hycket  
#818232 Tack för svar! Det som känns lite "vemodigt" är ju att det är en "turbo jonsered" och är väl lite av kult bland
motorsågs vänner... och att då börja använda den när det kanske inte finns lika välbehållen(ny) någon annanstans?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

Williamm  
#818237
hycket skrev:Tack för svar! Det som känns lite "vemodigt" är ju att det är en "turbo jonsered" och är väl lite av kult bland
motorsågs vänner... och att då börja använda den när det kanske inte finns lika välbehållen(ny) någon annanstans?

Såg en oanvänd häromdan i ett lager.
turbo är bara ett avancerat sätt satt sågar att den cirkulerar luften lite innan den går till luftfiltret, stod det på alla proffs jonse för och med början av 90talet tills de slutade tillverkas för något år sedan. Samma som hva:s airinjektion som de haft sedan mitten av 200serien

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818258 Turbo på en Jonsered är inget annat än det de kallade turboluftrenare. Att den skulle ge något övertryck av betydelse är nog tveksamt, däremot blev det en förbättring när det gäller att hålla luftfiltret rent.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818327 Turbo var ett modeord på den tiden. Allting skulle ha turbo. Även datorerna.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

anersimyra  
#818340 Det finns ingen som helst anledning att sälja en såpass bra såg enbart för att köpa nytt. Sågen är på inget sätt unik, och även om du har tur och får ett pris som täcker hela kostnaden för en ny såg så får du dig enbart en sämre såg än den du har.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

maltex  
#818347 När en Husqvarna 545 går på drygt 8 och en Stihl ms271 knappt 8 (motsvarande sågar idag) och du kanske får 3-4 för Jonseredaren om du har tur. Då kan det inte vara någon idé att byta ut en "ny"såg mot en ny. Den är ju bara en generation gammal, för 2252 började väl säljas för runt 10år sen.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

jannee  
#818367 Var rädd om din 2152:a, är i grunden absolut INTE sämre än dagens motsvarigheter - tvärtom.
Nackdelen är att om något går sönder kan det vara värre med delar än till en ny såg som dagligen krabba.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

Hema  
#818398 Behåll om du har behovet. Mycket bra såg på vedbacken, sålänge du kör max 15".

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS 2152 W turbo aldrig använd sälja eller behål

hycket  
#818470 Ja ni har nog övertygat mig att behålla den,När jag tänker på hur saker och ting blir mer avancerat och mer felorsaker...
så är det nog klokt att behålla och köra

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).