Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346, går den att rädda?

10 inlägg 1122 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 346, går den att rädda?

Huggbert  
#812463 Hej, jag har köpt en begagnad 346xp från 2010 som enligt säljaren skulle vara i fint skick. Men efter att ha testkört den här hemma en stund känns det inte riktigt bra, den går lite svajigt. Svor en stund och började googla och hittade snabbt detta fantastiska forum.

Efter en stunds läsning kände jag mig inspirerad och tänkte, vi kör, oavsett hur det går kommer jag lära mig nått.
Så började jag montera ner sågen och hittade kolvrester i cylindern. Det blev till att tvätta/slipa och tycker det blev bra, bortsett från ett märke som inte vill bort. Svårt att se på bilden men den ligger precis i kanten på skuggan, jag känner skadan med fingret. Kommer det gå att köra med cylindern tror ni?

1695327115_11d99728-cf50-4a26-b85a-e8ef5ea4958e.jpeg


Förgasare var ganska skitig också med stelt membran. Så det tänkte jag byta. Gasspjället ser ut att vara sprucket också, ser pilligt ut att byta är det någon som har erfarenheter av det.
1695327050_b7e8e4ed-4a4e-4692-89fa-467e546b50d8.jpeg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, går den att rädda?

Joakim S  
#812473 Hej.
Jag skulle ha prövat med den cylindern, och bytt kolvring. Hur ser kolven ut?

Är sprickan där jag markerat på bilden? Att byta detta klarar du. Håll bara reda på hur delarna satt.

Angående att du säger att sågen gick svajigt, så kan det berott på tjuvluft. Den här serien av sågar läcker ofta vid insuget mot cylindern. Limma där med permatex eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, går den att rädda?

Huggbert  
#812476 Hej jag ser inga uppenbara skador på kolven så jag kör nog med den.

Precis den sprickan, är det.

Limma insuget, ska det limmad mot cylindern då? Funkar flytande packning där?

Det jag tänkt byta är:
Kolvring
Kolvbultslager
Cylinderfotspackning
Kedjedrev
Luft och bränslefilter
Tändstift

Är det något annat man bör byta när sågen ändå är i delar.

Angående kedjedrev föresten, ska det vara spel mellan kopplingstrumman och plastdetaljen?
1695363165_899bc6c4-6ab3-48cd-aa28-5d1a85e5020a.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, går den att rädda?

Joakim S  
#812484
Huggbert skrev:Hej jag ser inga uppenbara skador på kolven så jag kör nog med den.

Precis den sprickan, är det.

Limma insuget, ska det limmad mot cylindern då? Funkar flytande packning där?

Det jag tänkt byta är:
Kolvring
Kolvbultslager
Cylinderfotspackning
Kedjedrev
Luft och bränslefilter
Tändstift

Är det något annat man bör byta när sågen ändå är i delar.

Angående kedjedrev föresten, ska det vara spel mellan kopplingstrumman och plastdetaljen?
$matches[2]

Ok. Då skulle jag bytt den. Kostar lite över 100kr. Skickar med en IPL.

Membran hade jag bytt nu i första steget, men jag hade väntat med att byta kedjebrev, luft och bränslefilter och tändstift, tills jag såg att sågen går som den skall. Kan annars bli dyrt, och så får man oavsett inte sågen till att gå ordentligt. De här delarna kan man byta senare, då de inte har något med cylinderdemoteringen att göra. Skickar med bilder av 2 stk packningsklister som funkat bra för mig. Biltema och Jula. Kom ihåg att montera insuget på cylindern före du monterar cylindern.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, går den att rädda?

Joakim S  
#812486 Förresten, hur ser utblåset ut? Har du rengjort det från kolrester? Det hade jag gjort före montering av cylinder.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, går den att rädda?

Huggbert  
#812487 Bra tips jag gör som du säger. Stort tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, går den att rädda?

Huggbert  
#812488
Joakim S skrev:Förresten, hur ser utblåset ut? Har du rengjort det från kolrester? Det hade jag gjort före montering av cylinder.


Där sitter kanske nått lite svart där. Hur rengör man det på bästa sätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, går den att rädda?

Joakim S  
#812489
Huggbert skrev:
Joakim S skrev:Förresten, hur ser utblåset ut? Har du rengjort det från kolrester? Det hade jag gjort före montering av cylinder.


Där sitter kanske nått lite svart där. Hur rengör man det på bästa sätt?

Jag slipar bort det med en Foredom, men dremel eller liknande fungerar bra. Beroende på vad du använder för verktyg på dremeln, så var försiktig när du slipar nära porten in mot nikasilet. Detta vill du inte skada.

Skickar med en Donny Walker video som visar principen.

Du kan också lätt göra ett verktyg liknande det Mastermind använder här. Osäker dock om det passar i en dremel, då dimensionen på pinnen kanske blir för stor för att få i en dremel. Kan hända att du kan använda en batteridriven borrmaskin, då chucken på de är större, men du får ju inte samma hastighet. Ett annat sätt är det som Donyboy gör, men jag tycker inte det blir lika bra som med Foredom/dremel.

https://youtu.be/JHJitVUK-No?feature=shared

https://youtu.be/VuMlesup53o?feature=shared

https://youtu.be/5LJpW3nZwqg?feature=shared

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, går den att rädda?

Huggbert  
#812513 Oj tackar!

Så illa som i filmerna är det definitivt inte på min men jag ska putsa lite. Har beställt grejer nu så det är bara att hoppas att sågen går som den ska när jag fått ihop den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, går den att rädda?

Joakim S  
#812517
Huggbert skrev:Oj tackar!

Så illa som i filmerna är det definitivt inte på min men jag ska putsa lite. Har beställt grejer nu så det är bara att hoppas att sågen går som den ska när jag fått ihop den.

👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).