mån 11 sep 2023, 16:55#811596
newb skrev:Jag är en nybörjare som har lite frågor när det gäller motorsågar och slipning av kedjor.
Köpte en kedjeslip (https://www.logosol.com/se/startpaket-speed-saw.html) och försökt slipa kedjor med den.
Tyvärr har resultatet blivit lite varierat. Ibland blir spånen väldigt långa och ibland blir det bara finkornigt damm.
Mina frågor:
1) Kan man se på spånens form vad det är för fel på den slipning jag gjort?
2) Jag har försökt klyvsåga brädor med en Logosol timberjigg, klyvkedja och motorsåg Stihl ms 661. Tycker det går hyfsat men tycker sågspånen blir väldigt finkornigt även med nyköpta kedjor. Blir sågspånen alltid finkornigt vid klyvsågning? (Det jag klyvsågat har varit björk och inte allt för hårt trä.)
Spånens storlek beror till stor del på åt vliket håll man sågar. Vid klyvsågning blir det som du konstaterat ett finkornigt spån. Vid kapning av en stock med en "vanlig" kedja blir spånet grövre och ibland lite "krullat". Om du försöker klyva en stock med samma kedja med svärdet parallellt med stocken blir det väldigt mycket "krull" på spånen.
Skall man klyvsåga brukar man därför ofta använda en kedja med en speciell filning, där tanden är filad till mellan 5 och 10 grader filningsvinkel istället för de 25 - 35 grader som de flesta kedjor ämnade för kapning är filade med. Dessutom är dessa kedjor ofta lite smalare för att minska belastningen på sågen.n Det låter som att det är en sådan kedja du använt, men den ger olika storlek på spånen i t.ex. gran och björk. Björken ger mindre spån än om man sågar i gran eller fur.