Motorsåg och handhållet

Såg stängs inte av direkt

5 inlägg 1091 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såg stängs inte av direkt

P-S  
#810588 Jag har en 372a som inte dör direkt när man stänger av strömbrytaren. Istället puttrar den på lite och dör långsamt, kan ta typ 5 sekunder ibland. Kan det vara något glapp eller vad kan det bero på tro?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Såg stängs inte av direkt

Andpers  
P-S skrev:Jag har en 372a som inte dör direkt när man stänger av strömbrytaren. Istället puttrar den på lite och dör långsamt, kan ta typ 5 sekunder ibland. Kan det vara något glapp eller vad kan det bero på tro?

Ja, det är säkert glapp i någon av anslutningarna till strömbrytaren, eller att själva strömbrytaren är dålig.
Den ena anslutningen på stoppknappen/strömbrytaren går till tändningen och den andra går till sågens chassi/jord.
När stoppknappen aktiveras så kortsluts tändningen till jord och tändstiftet kan inte längre ge gnista. Då ska sågen tvärdö.

Om problemet sitter i strömbrytaren så är troligen orsaken att det hamnat smuts på kontaktblecken. Det kan hjälpa att spraya in 5-56 eller likvärdigt medel och blåsa in tryckluft där kontaktblecken sitter.

Användarvisningsbild

hva555  
#810697 Har den autotune av senare modell så kan den vara inblandad. 550 har en tydlig fördröjning när man trycker på stopp, dock bra typ en halv sekund. Tidiga autotune stannar direkt som beskrevs ovan.

Användarvisningsbild

Williamm  
hva555 skrev:Har den autotune av senare modell så kan den vara inblandad. 550 har en tydlig fördröjning när man trycker på stopp, dock bra typ en halv sekund. Tidiga autotune stannar direkt som beskrevs ovan.

372 har ingen autotune. Men ganska mycket rörlig massa. Min stannar inte häller direkt.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#810750 Min Dolmar 4605 beter sig likadant då och då. Efter att stoppknappen aktiverats så kan man ibland fortsätta att såga i några sekunder innan strömmen bryts vilket beror på att kontaktblecken är skitiga.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).