Motorsåg och handhållet

Husqvarna 133

11 inlägg 1143 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 133

hans - mikael  
#809715 Jag har en Husqvarna 133 som läcker bensin genom två små hål på tanklocket, sitter ett membran på insidan av locket och jag antar att det ska komma in luft den vägen. Någon som har tips på vad man kan göra för att det ska sluta läcka. Finns väl inga nya tanklock att köpa, finns samma tanklock på någon fler modell, kanske lättare att hitta begagnat om det finns fler modeller med samma lock



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133

anersimyra  
#809739 Bensinlock till 44/444 fanns nyligen hos maskinklippet och det är troligen samma till 133:an.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133

hans - mikael  
#809740 Tack för tipset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133

Williamm  
#809743
anersimyra skrev:Bensinlock till 44/444 fanns nyligen hos maskinklippet och det är troligen samma till 133:an.

Har inte 44/444 separat ventning?
dvs ingen vent i tanklocket.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133

anersimyra  
#809751
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Bensinlock till 44/444 fanns nyligen hos maskinklippet och det är troligen samma till 133:an.

Har inte 44/444 separat ventning?
dvs ingen vent i tanklocket.

Just, tusan, det har de ju. Det är oljetanklocket jag tänkte på som nog är lika.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133

Andpers  
#809760
hans - mikael skrev:Jag har en Husqvarna 133 som läcker bensin genom två små hål på tanklocket, sitter ett membran på insidan av locket och jag antar att det ska komma in luft den vägen. Någon som har tips på vad man kan göra för att det ska sluta läcka. Finns väl inga nya tanklock att köpa, finns samma tanklock på någon fler modell, kanske lättare att hitta begagnat om det finns fler modeller med samma lock



Nu har jag visserligen ingen 133, men väl en 234, och vad jag har förstått så är det egentligen samma såg med olika namn...

På 234 är det inte tankventilation i tanklocket. På tanklocket sitter det en packning som tätar mot en fläns i botten av påfyllningshålet. Tankventilationen sitter högst upp i tanken, mittemot påfyllningshålet.

(På nyare sågar av samma modell, dvs 242, tätar tanklocken mot väggen av påfyllningshålet.)

I och för sig ska väl inte ett ventilerat tanklock läcka bensin, men frågan är ifall det är rätt sorts lock som sitter på din såg? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133

Williamm  
#809762
Andpers skrev:
hans - mikael skrev:Jag har en Husqvarna 133 som läcker bensin genom två små hål på tanklocket, sitter ett membran på insidan av locket och jag antar att det ska komma in luft den vägen. Någon som har tips på vad man kan göra för att det ska sluta läcka. Finns väl inga nya tanklock att köpa, finns samma tanklock på någon fler modell, kanske lättare att hitta begagnat om det finns fler modeller med samma lock



Nu har jag visserligen ingen 133, men väl en 234, och vad jag har förstått så är det egentligen samma såg med olika namn...

På 234 är det inte tankventilation i tanklocket. På tanklocket sitter det en packning som tätar mot en fläns i botten av påfyllningshålet. Tankventilationen sitter högst upp i tanken, mittemot påfyllningshålet.

(På nyare sågar av samma modell, dvs 242, tätar tanklocken mot väggen av påfyllningshålet.)

I och för sig ska väl inte ett ventilerat tanklock läcka bensin, men frågan är ifall det är rätt sorts lock som sitter på din såg? 🤔

Är ganska säker på att tankventilationen tillhör de som skiljer på 133 vs 234.

Och alla tre som du kallar samma modell 133 234 242 har olika cc. Så de är inte samma såg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133

Andpers  
#809776
Williamm skrev:Är ganska säker på att tankventilationen tillhör de som skiljer på 133 vs 234.

Och alla tre som du kallar samma modell 133 234 242 har olika cc. Så de är inte samma såg.


Jag googlade på Husqvarna 133 och tittade på bild-träffarna. En bild visar faktiskt att 234:ans tankventilations-hål saknas på 133-an, så det är inget annat att göra än att erkänna att gissningen i mitt föregående inlägg var fel.

Ytterligare en korrigering av mitt tidigare inlägg: Husqvarna 133, 234, 238 , 242 och 246 är inte samma modell, utan de tillhör samma familj. Med dagens namnsättningsregler hade de väl hetat 133 mark II, mark III osv. 😉

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133

Andpers  
#811664 Det finns tydligen tanklock med inbyggd ventilation till Husqvarnor att beställa.
Se följande film på Youtube för mer info.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133

hans - mikael  
#811665 Tack för tipset

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133

Williamm  
#811671 Länk till locket. https://www.maskinklippet.se/reservdela ... t-32831938

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).