Motorsåg och handhållet

Klingan vrider sig ?

8 inlägg 1140 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klingan vrider sig ?

Flugfiskaren  
#806500 Har nu efter lite röjande fått vrida rätt klingan på röjsågen tre ggr på en tank då den vill vrida sig , har dragit åt dom två insex skruvarna som håller klingan men det hjälper inte ?
Har aldrig haft det här felet tidigare så nu undrar jag om riggröret har blivit smalt då jag upplever att jag trots åtdragning inte får det att låsa helt .
Så vad tror ni och måste riggröret schimsas eller dylikt ?

Gäller husqvarna röjsåg 252 rx



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Klingan vrider sig ?

JensSkoog  
#806502 Det är väl vinkelväxel som vrider sig på riggröret. Ta loss, gör rent och använd lite Tec7 eller dylika.

Avatar Fallback

Re: Klingan vrider sig ?

Flugfiskaren  
#806504 Ska testa med rengörning så får vi se imorgon när jag testar igen .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klingan vrider sig ?

skogjussi  
#806506 Kolla så att du inte har en spricka i växelhuset

Användarvisningsbild

Re: Klingan vrider sig ?

JensSkoog  
#806530 Sker också att skruvarna håller lite dårligt när de har varit med en tid. Lite Locktite på
gängorna är också att rekommendera. Mycket vibration i en sådan vinkelväxel.

Användarvisningsbild

Re: Klingan vrider sig ?

Williamm  
#806577
skogjussi skrev:Kolla så att du inte har en spricka i växelhuset

Min 252 har spricka, annars väldigt bra. Kanske är vanligt på dem?

Avatar Fallback

Re: Klingan vrider sig ?

Blondin 750  
#806589 Många bra uppslag redan, mitt bidrag blir att limma med Loctite 638 eller 648. Det är för cylindrisk limning. Troligtvis är det någonting som inte är som konstruktören tänkt sig, typ spricka , slitage e dyl och då borde det gå att fuska lite med att limma.

Användarvisningsbild

Re: Klingan vrider sig ?

Rotvältaren  
#806625 Brukar sitta en bussning eller stödhylsa i ändan av riggröret. Kolla om det sitter något där och att den inte säckat ihop eller spruckit så att vinkelväxeln inte kan klämma åt ordentligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).