tor 13 jul 2023, 13:07#806149Har en husqvarna 165r som ej startat på några år.
Har plockat av förgasare och avgasrör, varit inne och kollat på tändspolen. Kollat kolv, kolvringar och cylinder som alla ser bra ut!
Mätningar på tändspolen ger ca 2.8kohm till tändhatten och 0.3 ohm mellan 'blecken'.
Ger skaplig gnista om man håller tändkabeln en bit ifrån toppen, dock verkar inte tändstiftet ge lika bra gnista. Har bytt även det några ggr...
Känner att det inte finns så mycket mer att titta på. Gnista finns, spolen verkar bra, kompressionen är bra, luft sugs in (ingen förgasare), startgas i cylindern men absolut inget tecken på liv... Inte ens en liten hostning. Blir galen 🙃
Motorsåg och handhållet
Husqvarna 165r utan livstecken
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 13 jul 2023, 13:44#806152Tänkte på tvteatern motorsågen när den nya sågen inte startade och tanten frågade; har du bensin i tanken, klart jag har sa gubben. Startade när bensin påfylldes i den tomma tanken 😀 👍.
Skämt åsido, har själv en 165a och den har alltid varit startsäker i 40år. Du får snart svar av någon kunnig.
Skämt åsido, har själv en 165a och den har alltid varit startsäker i 40år. Du får snart svar av någon kunnig.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tor 13 jul 2023, 14:34#806158Hahaha, hade varit skönt om så var fallet 😀
Har beställt en ny spole för övrigt, bara för att vara på den säkra sidan. Lätt värt en tusenlapp för att få igång han!
Har beställt en ny spole för övrigt, bara för att vara på den säkra sidan. Lätt värt en tusenlapp för att få igång han!
TS
tor 13 jul 2023, 15:20#806165Jag har också en 165r med 40 år på nacken. De enda startproblem jag har haft har varit kopplade till tändstiften. Helt nya tändstift som gett gnista men likaväl har sågen inte startat. Numera har jag ett gäng stift med mig i skogen för man vet aldrig när de nya stiften ger upp.
Usus magister est optimus
tor 13 jul 2023, 15:25#806166Joo, det är sant! Har dock dragit stift från diverse motorsågar som precis körts men ändå ingenting :c
TS
lör 15 jul 2023, 20:49#806363Tänker du på den som håller fast svänghjulet då? Vet inte riktigt vilken del du menar 😅
Köpte förresten nya tändstift, ska vara ett ngk alternativ till champion c7jy, dock är resistansen i dem runt 10 ohm... Vet inte om det spelar stor roll i hur bra gnistan blir
Köpte förresten nya tändstift, ska vara ett ngk alternativ till champion c7jy, dock är resistansen i dem runt 10 ohm... Vet inte om det spelar stor roll i hur bra gnistan blir
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).