Motorsåg och handhållet

Billigt 28" svärd?

17 inlägg 2152 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Billigt 28" svärd?

jlhp  
#804207 Upp till 20" är det inte svårt att hitta billiga svärd, tex på Rembutiken 20" 3/8 1,5 för 199kr. Däröver har jag inte hittat något annat än dyra svärd vilket känns som overkill för mitt behov = någon enstaka gång per år.

Jag är ute efter 28" 3/8 1,5mm. Det minst dyra alternativet jag hittat är Tsumura på Skogsverktyg för närmare 1200kr. Finns de verkligen inget billigare alternativ? Jag köper gärna begagnat om någon här har något till övers.

Tips mottages tacksamt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

anersimyra  
#804264
jlhp skrev:Upp till 20" är det inte svårt att hitta billiga svärd, tex på Rembutiken 20" 3/8 1,5 för 199kr. Däröver har jag inte hittat något annat än dyra svärd vilket känns som overkill för mitt behov = någon enstaka gång per år.

Jag är ute efter 28" 3/8 1,5mm. Det minst dyra alternativet jag hittat är Tsumura på Skogsverktyg för närmare 1200kr. Finns de verkligen inget billigare alternativ? Jag köper gärna begagnat om någon här har något till övers.

Tips mottages tacksamt.

Något lågpris i 28” har jag aldrig sett. Däremot är 1200 för ett 28” Tsumura rena fyndet då det troligen kommer att hålla så länge du är verksam. Jag har själv ett 36” Oregon Powermatch inköpt någon gång i slutet på nittiotalet som är i perfekt skick trots sin ålder och det beror förstås på att det sällan kommer till användning annat än vid några enstaka tillfällen per år.

Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

jlhp  
#804275 @anersimyra
ok, då är det inte jag som är dålig på att hitta då, tack då känns det lite bättre (på ett sätt i alla fall...) ;-)

Får jag fråga dig om ett råd? Tror du att min kina 372 klon överhuvudtaget orkar med 28"? Det är en Farmertec/Holzforma G372XP fast med andra dekaler. Jag upplever att den funkar riktigt bra med 20", har inte provat med 24" men gissar att den skulle orka med det ganska bra också, men 28" - är det bara för mycket? Det blir ju givetvis använt först när inte 20" räcker igenom så jag kommer inte att göra som amerikanerna som sågar småpinnar med 32" utan det blir mycket trä som den får jobba med, och troligen ek eller dylikt lite hårdare trä.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

anersimyra  
#804281
jlhp skrev:@anersimyra
ok, då är det inte jag som är dålig på att hitta då, tack då känns det lite bättre (på ett sätt i alla fall...) ;-)

Får jag fråga dig om ett råd? Tror du att min kina 372 klon överhuvudtaget orkar med 28"? Det är en Farmertec/Holzforma G372XP fast med andra dekaler. Jag upplever att den funkar riktigt bra med 20", har inte provat med 24" men gissar att den skulle orka med det ganska bra också, men 28" - är det bara för mycket? Det blir ju givetvis använt först när inte 20" räcker igenom så jag kommer inte att göra som amerikanerna som sågar småpinnar med 32" utan det blir mycket trä som den får jobba med, och troligen ek eller dylikt lite hårdare trä.

Du har väl kanske sett min tjeckiska ”kinesgädda” Hecht i tråden där vi båda skrivit.. 😀 ”gäddan” är på 60cc och blev efter portning enastående stark vilken troligen beror på cylinderns öppna spolportar. Minns jag rätt så blev sågen starkare än den original 372 som jag ägde en gång i tiden. 372:an körde jag aldrig med mer än 20” påmonterat men ”gäddan” drog lätt ett 28” i fullt ingrepp i en stor pil. Original hade ”gäddan” 4 hp och efter portning 6 hp vilket torde vara betydligt över vad din klon levererar, men har du bara riktigt vass kedja så borde även klonen dra runt ett 28”.. 💪 🙂

Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

jlhp  
#804309 Ok, tack för input! 😀 Gäddan verkar vara nåt i hästväg, kul! 👍

Då lutar det åt att skaffa 28" trots allt och prova och se vad som händer. Tänker att vara försiktig med underställningsklackarna och så får jag leva med att det kanske får ta lite tid, vilket inte gör så mycket när det handlar om undantagstillfällen. Skulle det visa sig funka bra är det bra annars är jag nyfiken på att prova med skipkedja. Med skipkedja borde orken räcka tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

anersimyra  
#804349 https://skogma.se/p/gb-motorsagssvaerd- ... gLZRPD_BwE GB svärden är av rätt hygglig kvalitet..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

jlhp  
#804361
anersimyra skrev:https://skogma.se/p/gb-motorsagssvaerd-titanium-protop-38-15-mm-28/171228/?articleNo=171228001205&em_src=kw&em_cmp=google/shopping&gclid=EAIaIQobChMInZqd5YnV_wIVF9qyCh3PaQKxEAQYAiABEgLZRPD_BwE GB svärden är av rätt hygglig kvalitet..🙂👍


Aj, aj, det där hade varit klockrent för mig, är ju precis vad jag letat efter, men nu hade jag redan hunnit beställa Tsumura... men tack ändå för ett bra tips! :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

anersimyra  
#804388
jlhp skrev:
anersimyra skrev:https://skogma.se/p/gb-motorsagssvaerd-titanium-protop-38-15-mm-28/171228/?articleNo=171228001205&em_src=kw&em_cmp=google/shopping&gclid=EAIaIQobChMInZqd5YnV_wIVF9qyCh3PaQKxEAQYAiABEgLZRPD_BwE GB svärden är av rätt hygglig kvalitet..🙂👍


Aj, aj, det där hade varit klockrent för mig, är ju precis vad jag letat efter, men nu hade jag redan hunnit beställa Tsumura... men tack ändå för ett bra tips! :-)

Ett Tsumura är klart bättre och beställde du ett Tsumura light så får du ett lättare svärd..⚔️🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

jlhp  
#804400
anersimyra skrev:Ett Tsumura är klart bättre och beställde du ett Tsumura light så får du ett lättare svärd..⚔️🙂👍


Det får svida över... 😇

Jo, jag såg också att det påstås skilja nästan 3 hekto, kan tänka mig att det faktiskt är värt en del på så pass långa och tunga svärd.

Ska bli riktigt spännande att få testa det, och samtidigt också få se vad en 372klon går för när det kommer till de korta slagen som Dennis Conner uttryckte det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

anersimyra  
#804405
1687439497_img_4830.jpeg
jlhp skrev:
anersimyra skrev:Ett Tsumura är klart bättre och beställde du ett Tsumura light så får du ett lättare svärd..⚔️🙂👍


Det får svida över... 😇

Jo, jag såg också att det påstås skilja nästan 3 hekto, kan tänka mig att det faktiskt är värt en del på så pass långa och tunga svärd.

Ska bli riktigt spännande att få testa det, och samtidigt också få se vad en 372klon går för när det kommer till de korta slagen som Dennis Conner uttryckte det.

Kanske kan jag fresta med en 81cc solo (Dolmar) 681..🤤 nä, jag skojar, jag tänkte först låta porta den och använda den på jobbet men den ska sparas i några år till för att så småningom säljas för en riktig fantasisumma..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Billigt 28" svärd?

Wester  
#804436 https://shop.saegenspezi.de/Guide-bar-s ... -3-8-84-15

60cm ink 2 kedjor 70€

Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

jlhp  
#804437
anersimyra skrev:Kanske kan jag fresta med en 81cc solo (Dolmar) 681..🤤 nä, jag skojar, jag tänkte först låta porta den och använda den på jobbet men den ska sparas i några år till för att så småningom säljas för en riktig fantasisumma..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑


Slurp, ja den där hade väl varit perfekt till 28", efter vad jag förstått en riktigt, riktigt bra maskin. Lite mycket pengar för mina behov tyvärr, och värre lär det väl bli som du säger 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

jlhp  
#804438
Wester skrev:https://shop.saegenspezi.de/Guide-bar-saw-chain/Husqvarna/268/60cm-guide-bar-2-semi-chisel-saw-chains-3-8-84-15

60cm ink 2 kedjor 70€


Tack för tipset, låter som ett bra alternativ när 24" räcker. För min del tyckte jag att det blev lite för nära 20" som jag redan har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

Williamm  
#804440
jlhp skrev:
Wester skrev:https://shop.saegenspezi.de/Guide-bar-saw-chain/Husqvarna/268/60cm-guide-bar-2-semi-chisel-saw-chains-3-8-84-15

60cm ink 2 kedjor 70€


Tack för tipset, låter som ett bra alternativ när 24" räcker. För min del tyckte jag att det blev lite för nära 20" som jag redan har.

Dem har 28" också.

Användarvisningsbild

Re: Billigt 28" svärd?

jlhp  
#804447
Williamm skrev:Dem har 28" också.


Se där ja. Jag skulle haft lite större tålamod... men gjort är gjort så det får bli bra som det blev när det inte blev som det skulle.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).