Är sågen stark nog?
Givetvis oroade jag mig mest för om sågen skulle orka dra ett 18tums svärd och fälla en grov gran på samma sätt som gamla bensinaren Stihl MS260. Svaret? Ja, den tuggar på bra och det är inga problem att fälla grovt. Det enda är att den är klen i själva uppstarten så det får inte vara täppt med sågspån eller någon kvist när man startar upp kedjan.
Sen finns det också tre kraftlägen. Hög , låg och eco. jag var rädd för att man skulle vara tvungen att köra i Hög för att sågen skulle orka, men jag uppfattar att lägena bara påverkar kedjehastigheten 30,24 eller 20 m/sek. Sågen känns lika start i Eco och då räcker batteriet bättre så jag kör alltid i eco.
Hur är egonomin?
Sågen är bra balanserad, handtag och så sitter där de ska. Sen har vi det traditionella dödmansgreppet som många efterlyst jämfört med knappen på sidan man håller in på MSA220 med flera. Efter att jobbat med MSA300 så tycker jag dödmansgreppet är sämre än sidoknapp plus gas på de gamla. Varför? Jo, för att kunna starta sågen måste man hålla inne dödmansgreppet OCH samtidigt trycka en platt knapp on/off också. Det är en fippligare knapp än den lilla runda. Sen sågar man lite och så lägger man sågen åt sida och då måste man göra om hålla inne knapp startgrejjen igen. Det är lite bökigt och när jag fäller träd lägger jag ofta ifrån mig sågen ett par gånger för att slå in kilar och annat. Har inte lyckats få denna manöver att fastna reflexmässigt efter ett par månader.
Svärdet fästs med två muttrar så för att plocka bort eller spänna kedjan får man ta fram hylsnyckeln. Inte lika lätt som den verktygslösa på MSA220. Gillar det verktygslösa systemet. Önskar att Stihl kunde vidareutveckla den lösningen i lättmetall så att den även kunde funka för lite kraftigare maskiner.
Minus på knapp kombon för start.
Annars funkar allt bra.
Tyngd?
Ja, sågen är tung och väger med batteri över 7 kilo (hur mycket beroende på svärd). Det är inte en såg för att gallra med, men det är inga problem att kvista en grovgran om man har lite teknik att avlasta mot trädet.
Batteriförbrukning och olja
Jag i klenare skog 20-50 cm diameter kör jag sågen i Eco läget. I det läget räcker ett fullt laddat AP500 batteri till att kapa och aptera en rejäl gran typ 50-60 cm diameter. Så ett enkelt mått är ett batteri per normalstor gran. Det gäller med helt ny kedja RS Pro och 18 tum svärd.
Om man behöver ge sig på en rejäl övergrov gran med rotben och diameter mellan 80 och 120 cm med en kedja som använts och slipats ett par gånger. Vass, men alltså inte tipptopp. Kör man på mellanprestandaläget så går det åt nära ett helt AP500 batteri för att fälla trädet och ungefär %75 av ett batteri till för att kvista och apetera en med många armgrova kvistar.
Detta i sommartemperatur med optimala förutsättningar för batteriprestanda. I riktigt kallt vinterväder kommer sågen säkert att dra cirka 30% mer batteri.
Med två batteri så fyller jag min skogsvagn om det är normalgrovt. Övergrovt kräver 3 batteri. Den passar det bra att åka hem, ladda batterierna lasta av och fika. Den som vill köra hårdare utan mat och laddningspaus behöver fler batterier.
MSA300 har en ganska stor behållare för kedjeolja och oljematningen kan ställas med en skruv. Oljan i behållaren räcker till mer än vad ett AP500 orkar med på Ecoläget. Så har man som vana att alltid fylla på när man byter batteri så funkar det bra.
Sammanfattning
Sågen var så stark som jag hoppades.
Den tuggar i sig batteri, men inte mycket mer än MSA220 om man kör i ecoläget. Men det är inte den enda sågen man bör ha. Det är en fäll och apteringssåg för mig.
Dessutom en perfekt såg för vedbacken om man behöver kapa nåt grovt som inte går in i vedmaskinen.
Tyst, upplever att kedjan inte viner lika mycket som på MSA220. Lättstartad, men inte lika lättstartad som MSA220.