Motorsåg och handhållet

Stihl MSA 300 i skogen

21 inlägg 3176 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MSA 300 i skogen

Badger  
#803057 I fjol köpte jag Stihl MSA 220. Efter att jobbat med den ett halvår i skogen gillade jag allt med den förutom att den är lite för klen för att avverka träd över ca 60 cm i diameter. 220 är en utmärkt såg att gallra och kvista med, men ingen avverkningssåg. Så tidigare i år hoppade jag ut i det okända och köpte en MSA300. Det köpet fick jag basera på videon här på skogsforum och på diverse Youtubers som kapade trissor. Men som alla vet är det skillnad på att kapa trissor och jobba i skogen. Så tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter i år.

Är sågen stark nog?
Givetvis oroade jag mig mest för om sågen skulle orka dra ett 18tums svärd och fälla en grov gran på samma sätt som gamla bensinaren Stihl MS260. Svaret? Ja, den tuggar på bra och det är inga problem att fälla grovt. Det enda är att den är klen i själva uppstarten så det får inte vara täppt med sågspån eller någon kvist när man startar upp kedjan.

Sen finns det också tre kraftlägen. Hög , låg och eco. jag var rädd för att man skulle vara tvungen att köra i Hög för att sågen skulle orka, men jag uppfattar att lägena bara påverkar kedjehastigheten 30,24 eller 20 m/sek. Sågen känns lika start i Eco och då räcker batteriet bättre så jag kör alltid i eco.

Hur är egonomin?
Sågen är bra balanserad, handtag och så sitter där de ska. Sen har vi det traditionella dödmansgreppet som många efterlyst jämfört med knappen på sidan man håller in på MSA220 med flera. Efter att jobbat med MSA300 så tycker jag dödmansgreppet är sämre än sidoknapp plus gas på de gamla. Varför? Jo, för att kunna starta sågen måste man hålla inne dödmansgreppet OCH samtidigt trycka en platt knapp on/off också. Det är en fippligare knapp än den lilla runda. Sen sågar man lite och så lägger man sågen åt sida och då måste man göra om hålla inne knapp startgrejjen igen. Det är lite bökigt och när jag fäller träd lägger jag ofta ifrån mig sågen ett par gånger för att slå in kilar och annat. Har inte lyckats få denna manöver att fastna reflexmässigt efter ett par månader.

Svärdet fästs med två muttrar så för att plocka bort eller spänna kedjan får man ta fram hylsnyckeln. Inte lika lätt som den verktygslösa på MSA220. Gillar det verktygslösa systemet. Önskar att Stihl kunde vidareutveckla den lösningen i lättmetall så att den även kunde funka för lite kraftigare maskiner.

Minus på knapp kombon för start.
Annars funkar allt bra.

Tyngd?
Ja, sågen är tung och väger med batteri över 7 kilo (hur mycket beroende på svärd). Det är inte en såg för att gallra med, men det är inga problem att kvista en grovgran om man har lite teknik att avlasta mot trädet.

Batteriförbrukning och olja

Jag i klenare skog 20-50 cm diameter kör jag sågen i Eco läget. I det läget räcker ett fullt laddat AP500 batteri till att kapa och aptera en rejäl gran typ 50-60 cm diameter. Så ett enkelt mått är ett batteri per normalstor gran. Det gäller med helt ny kedja RS Pro och 18 tum svärd.

Om man behöver ge sig på en rejäl övergrov gran med rotben och diameter mellan 80 och 120 cm med en kedja som använts och slipats ett par gånger. Vass, men alltså inte tipptopp. Kör man på mellanprestandaläget så går det åt nära ett helt AP500 batteri för att fälla trädet och ungefär %75 av ett batteri till för att kvista och apetera en med många armgrova kvistar.

Detta i sommartemperatur med optimala förutsättningar för batteriprestanda. I riktigt kallt vinterväder kommer sågen säkert att dra cirka 30% mer batteri.

Med två batteri så fyller jag min skogsvagn om det är normalgrovt. Övergrovt kräver 3 batteri. Den passar det bra att åka hem, ladda batterierna lasta av och fika. Den som vill köra hårdare utan mat och laddningspaus behöver fler batterier.

MSA300 har en ganska stor behållare för kedjeolja och oljematningen kan ställas med en skruv. Oljan i behållaren räcker till mer än vad ett AP500 orkar med på Ecoläget. Så har man som vana att alltid fylla på när man byter batteri så funkar det bra.

Sammanfattning
Sågen var så stark som jag hoppades.
Den tuggar i sig batteri, men inte mycket mer än MSA220 om man kör i ecoläget. Men det är inte den enda sågen man bör ha. Det är en fäll och apteringssåg för mig.
Dessutom en perfekt såg för vedbacken om man behöver kapa nåt grovt som inte går in i vedmaskinen.
Tyst, upplever att kedjan inte viner lika mycket som på MSA220. Lättstartad, men inte lika lättstartad som MSA220.

Senast redigerad av Badger ons 02 aug 2023, 07:52, redigerad totalt 4 gånger.

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Stihl MSA 300 i skogen

Amatörhuggare 62  
#803070 Tack, för intressant info 👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
#803072 7 kilo är vad en 550 med ett solitt canon 15” väger så den tyngden är inget att oroa sig över..🙂

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:7 kilo är vad en 550 med ett solitt canon 15” väger så den tyngden är inget att oroa sig över..🙂

eller 560 med lättvikts Tsumura 15"

Användarvisningsbild

Badger  
anersimyra skrev:7 kilo är vad en 550 med ett solitt canon 15” väger så den tyngden är inget att oroa sig över..🙂

Det beror förståss på vad och hur man använder sågen och hur stark man är. Jag är rätt klen så jag byter tveklöst till den ca 2kg lättare 220 när jag ska kvista eller röjja.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
Amatörhuggare 62 skrev:Tack, för intressant info 👍

Varsågod. Skulle vara intressant att veta hur andra användare upplever sågen.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:

560 xpg väger fulltankad och utrustad med en 1,3 mm x forceutrustning i 15” 7,7 kilo..💪🙂

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:
Williamm skrev:

560 xpg väger fulltankad och utrustad med en 1,3 mm x forceutrustning i 15” 7,7 kilo..💪🙂

Min våg är lite si sådär, fick det till 7,6 med tsumurat och halv tank. Chansade bara först då jag upplever vikten samma på 550 och 560 troligen pga ergonomin.

Användarvisningsbild

Raspberry  
#803464 Intressant info ang MSA300, tack

Användarvisningsbild

Badger  
#803467 Vilken del var det som du hade funderat på?

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#807453 Efter närkamp med övergrova barkborregranar och med omslipad kedja uppdaterade jag mitt första inlägg med lite mer detaljer om batteriförbrukningen. Om man behöver ta ner övergrovt anser jag att man behöver ha tre AP500s batterier för att slippa stå med en halvkvistad gran.

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807470 Badger: Har du i dessa fall (med övergrovt) funderat på att kvista med mindre batterisågar, typ MSA 200/220 och bara kapa + aptera med din MSA 300?
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
Niking skrev:Badger: Har du i dessa fall (med övergrovt) funderat på att kvista med mindre batterisågar, typ MSA 200/220 och bara kapa + aptera med din MSA 300?
/Niklas

Ja, jag kvistar nästan alltid med en MSA220 med ett picco 1,1 mm svärd. Lätt och smidig såg. Men testade för att besvara de batterifrågor jag hade själv innan jag köpte batterisåg. Tycker jag hittat en bra kombo nu med båda sågarna och tre 500 batterier.

Så nu vet jag vad jag borde vetat före köpet. I korthet. MSA220 klarar man sig med upp till ca 60 cm grovt. MSA300 orkar de grova, men grova suger mycket batteri. Favoritsågen är 220. Så smidig. Vad är dina erfarenheter?

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807497 Min erfarenheter är ju Husqvarna.

536 LiXP, som idag heter 535i, är ju en favorit i både kvistning och gallring upp till ca 25 cm i kapskäret. Otroligt lätt och smidig att bära med sig.

I grövre gäller 540i XP.
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
#807503 Enligt pappret är BLi300 samma storlek som AP500. Så har du samma erfarenheter av batteriförbrukningen ungefär?

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).