Motorsåg och handhållet

Vilket svärd till Husqvarna 550

10 inlägg 2146 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket svärd till Husqvarna 550

kjmh  
#800523 Hej! har kört sågen några år med det 13 tums svärd som levererades. Nu ska jag köpa ett 15 tum och ser att det finns två varianter; 1,3 eller 1,5. Någon som har en åsikt om vad jag ska välja? Tacksam för tipps!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilket svärd till Husqvarna 550

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800528 18" 1,5 mm.

Användarvisningsbild

Re: Vilket svärd till Husqvarna 550

labo  
#800544 Varför inte 1,3 ?

Användarvisningsbild

Re: Vilket svärd till Husqvarna 550

anersimyra  
#800559
labo skrev:Varför inte 1,3 ?

1,3 mm är en utrustning som ger ett något smalare sågspår och något lite kortare kaptider, bränsleförbrukningen blir något lite lägre. Allt detta under förutsättningen att bägge utrustningarna i övrigt är lika och att kedjan är lika vass på bägge utrustningarna. 1,5 mm är en stadigare utrustning som många upplever som mera tålig vilket jag skriver under på då samtliga mina 1,3 mm utrustningar havererat pg.a sprucken topptrissa.

Avatar Fallback

Re: Vilket svärd till Husqvarna 550

Amatörhuggare 62  
#800560 Håller med noshjulen, går ofta. Å hugger man hårt löv. Så är det absolut 1,5 å uppåt som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Vilket svärd till Husqvarna 550

Björn T  
#800582 Köp detta svärdet, så har du svärd flera år. https://www.skogsverktyg.se/s-gkedjor-s ... s-gar.html

Användarvisningsbild

Re: Vilket svärd till Husqvarna 550

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800585
Björn T skrev:Köp detta svärdet, så har du svärd flera år. https://www.skogsverktyg.se/s-gkedjor-s ... s-gar.html

Tur man har köpt på sig ett par Iggesundssvärd till betydligt bättre pris. De håller också länge men väger lite mer. Vägde just nu, 733 g för ett 15" 1,3 mm

Avatar Fallback

Re: Vilket svärd till Husqvarna 550

Hepo  
#800604 Hej 1.3 smalskärande 325 tex xcut 33 kedjan är inte rolig på instick om topptrissan är 10 tandad få trycka på hårt blir bättre med 11 tandad.

Användarvisningsbild

Re: Vilket svärd till Husqvarna 550

labo  
#800673 Det var viktig info. Tack för det.
Skall byta till 1,5 !

Användarvisningsbild

Re: Vilket svärd till Husqvarna 550

Vante  
#800681 Jag tog svärd med kjedja från yeporder till min lätta plåg modifierade Jonsered 450 ett metsuri ring drev nytt hade jag liggande att sätta i.
Men en sak märker jag är att de här Kina svärd och kedja är ej oljade de får kund göra själva.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).