Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346 xpg cylinder

25 inlägg 3954 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 346 xpg cylinder

Lillglaad  
#794522 Hej! Håller på med 2st 346or den gamla modellen (45cc).

Båda har skurit ihop cylindern och kolven.

Skruvat ihop den ena med den lilla cylindern från Skogsverktyg.se och den har startat. Inte hårdkört eller justerat någon nämnvärt. Men verkar gå rätt ok.

Men undrar skiljer det jätte mycket på HyWay cylindern i hur sågen går? Hållbarhet osv.. Tanken var att köra den vanliga på såg nr 2. Men undrar om det skiljer så mycket egentligen.

https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... s-gar.html

https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... hyway.html

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346 xpg cylinder

Bert1  
#794524 Är väl 5cc till på HyWay cylindern iom den är till NE
Jag har 2st 346 och det är en av varje och nog är det lite skillnad på den nyare
Men vet ej om det bara är cyl eller det är annan förgasare med på NE

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lillglaad skrev:Men undrar skiljer det jätte mycket på HyWay cylindern i hur sågen går? Hållbarhet osv..

Tanken var att köra den vanliga på såg nr 2. Men undrar om det skiljer så mycket egentligen.

Vilket fabrikat är det på nr2?
Finns de som är riktigt bra, bättre form/utförande och jämnare kvalité än Hyway.
Hyway har inte imponerat på mig hittills.

Användarvisningsbild

Lillglaad  
#794528 Okej. Ja det står ju att den skulle passa med såg jag. Men det är ju dumt att chansa om det inte stämmer hundra med förgasare och övrigt.

TS
Användarvisningsbild

Lillglaad  
Mange skrev:
Lillglaad skrev:Men undrar skiljer det jätte mycket på HyWay cylindern i hur sågen går? Hållbarhet osv..

Tanken var att köra den vanliga på såg nr 2. Men undrar om det skiljer så mycket egentligen.

Vilket fabrikat är det på nr2?
Finns de som är riktigt bra, bättre form/utförande och jämnare kvalité än Hyway.
Hyway har inte imponerat på mig hittills.

Den billigare varianten jag provat på första sågen är från Nevada parts. Som jag förstår är det från polen. Den startar lätt och verkar gå rätt okej. Tänkte prova justera den lite och köra lite hårdare.

TS
Användarvisningsbild

#794533 Från Polen har jag köpt en hel del men hittills inte sprungit på nåt som gjorts där, möjligen packats om.

Användarvisningsbild

Lillglaad  
Mange skrev:Från Polen har jag köpt en hel del men hittills inte sprungit på nåt som gjorts där, möjligen packats om.

Möjligt att det inte är tillverkat där. 😂

Något tips på bra cylinder och kolv som är pirat?

TS
Användarvisningsbild

Alex Strömberg  
#794539 Allt som inte är OEM är skit tycker jag. Måste alltid in och fixa till portar och gjutskägg.

Skulle inte våga köpa cyl kit från skogverktyg. När jag frågade vart deras 242XP kit är gjort så fick jag mer eller mindre "fan ska du veta de för? De gjorda på samma ställe ändå så" med mycket felstavningar också.

Användarvisningsbild

Williamm  
#794549 Har köpt hyway men inte från skogsverktyg i två är. Bästa ickeoriginal sägs det, men original är såklart bäst. Har inte lämnat portarna original.

Användarvisningsbild

#794580 Visst finns det bra grejer på efter marknads grejer. Finns en hel del att testa.... Likväl som original kan vara kass.

Sven är bra att ha med att göra och skriver snabba trevliga svar. Gör mer än han behöver för att hjälpa till.
Men attityder funkar inte så bra på alla.
Serskilt inte på oss som varit med ett tag...
Sån skit funkar kanske på tiktokar o snappe chattar....

Användarvisningsbild

Lillglaad  
Mange skrev:Visst finns det bra grejer på efter marknads grejer. Finns en hel del att testa.... Likväl som original kan vara kass.

Sven är bra att ha med att göra och skriver snabba trevliga svar. Gör mer än han behöver för att hjälpa till.
Men attityder funkar inte så bra på alla.
Serskilt inte på oss som varit med ett tag...
Sån skit funkar kanske på tiktokar o snappe chattar....

Ja, han verkar ju inte vara några problem med änsålänge för min del. Kanske värt att testa den andra cylindern på såg nr 2 så man kan jämföra om det är något att ha. Men visst är allt en chansning med saker som är icke original. Så är det ju med allt. Men ibland fungerar det ju. 😅

TS
Användarvisningsbild

#794587 Jämför med den du tar bort så ser du ev skillnader. Inte alla är av ondo.
Finns de med lägre, högre, större, vidare smalare, jämnare portar. Sämre eller bättre gängat tex. Olika kompressionsvolym etz

Användarvisningsbild

Lillglaad  
Mange skrev:Jämför med den du tar bort så ser du ev skillnader. Inte alla är av ondo.
Finns de med lägre, högre, större, vidare smalare, jämnare portar. Sämre eller bättre gängat tex. Olika kompressionsvolym etz

Jämför man den billigare varianten som jag satte på så skiljer det en massa.. öppna spolkanaler och annan utformning. Men inte tagit några mått. Men hyway varianten ser ju väldigt lik ut på bild åtminstone.

TS
Användarvisningsbild

#794602 Är din gamla cylinder/kolv sluten/kolvportad på din 346?
Hur ser vevhuset ut? Runt hål eller utskuret för spolportar?

Användarvisningsbild

Lillglaad  
Mange skrev:Är din gamla cylinder/kolv sluten/kolvportad på din 346?
Hur ser vevhuset ut? Runt hål eller utskuret för spolportar?

Så ser det ut.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).