Motorsåg och handhållet

Kedjeslipning pris

20 inlägg 2395 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeslipning pris

Niko94  
#791303 Vad kan man ta för att fila/ slipa kedjor och klingor. Tänkte att det kan vara ett intressant ämne att diskutera. Tar man timpris eller styck pris per kedja eller röjklinga? Många har ju en motorsåg å röjsåg i stugan. Är det värt att satsa på egen kunskap och verktyg för att slipa grejerna själv eller ska man låta en som är kunnig göra det och betala en slant. Förstås väldigt olika från person till person.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791308 Att själv kunna slipa sina kedjor och sina klingor sylvassa, tillhör minst sagt grunderna i motorsågandet och röjsågandet, anser jag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipning pris

tallen100  
#791309
Niking skrev:Att själv kunna slipa sina kedjor och sina klingor sylvassa, tillhör minst sagt grunderna i motorsågandet och röjsågandet, anser jag.
/Niklas

Liksom service och enklare reperationer, så undviks dyra verkstadsbesök... 👍

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Niko94  
#791311 Jo det anser jag oxå men det är tydligen inte alla som kan eller vill. Jag blev tillfrågad om ett pris för att slipa 5st kedjor och 3st röjklingor. Därför jag startade tråden för att jag kan inte vara den enda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Mattias_E  
#791314 Spontant så känns väl styckpris som den rimliga.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791315 Kanske ett startpris + avgift baserat på antalet tänder som ska slipas? Då slipper du gå på en nit, om någon lämnar in kedjor för t.ex. 88-tums svärd! 🤣
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Niko94  
#791317 Jo så är det ju men då kanske ett timpris skulle vara bättre ändå på kedjor. Röjklingor är det ju ingen större skillnad på så där funkar ju styckpris. Men hit mycket tar man då? 150kr per klinga och typ samma per timme för kedjor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791318 Beror väl också på i vilket skick som kedjor och klingor är i. Viss skillnad mellan att slipa träslött och stensågat...
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 05 feb 2023, 00:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Niko94  
#791320 Jo givetvis men om vi utgår från att det är ordentligt träslött.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Niko94  
#791321 Vi kan ju faktiskt ta med priset på en service på motorsåg och röjsåg. Vad brukar folk ta för det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791325 Jag tar 50kr för filning av kedja eller klinga.
300:- plus delar för service, då ingår kedja o svärds underhåll.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

JensSkoog  
#791328 Jag kör med 50 plus moms för kedjor, lite mer om de är långa. Hårdmetall 100 och röjklingor 100.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Alex Strömberg  
#791347 Vi tar 130kr med kvitto. Tjänar inte en krona på de. Gör de endast för ingen annan i närheten gör de. Jag avskyr de, hade firat om vi slutade med den tjänsten.

Service på en motorsåg tar vi 990kr.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791351 Hålla på med kedjor kräver ett särskilt intresse.
Inte många ser nytta i detta, ännu färre ser nöjet i det.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipning pris

JensSkoog  
#791352
Alex Strömberg skrev:Vi tar 130kr med kvitto. Tjänar inte en krona på de. Gör de endast för ingen annan i närheten gör de. Jag avskyr de, hade firat om vi slutade med den tjänsten.

Service på en motorsåg tar vi 990kr.

Det kan jag förstå. En verkstad med anställda och kostnader för hus, el och annat kan inte kasta bort tiden gratis. Själv kan jag slipa när jag inte har annat att göra och ta in lite på det så det blir ett bra netto som håller för mig. Myket av min slipning sker faktisk för en ÅtF, som jag fakturerar med 50 och senn lägger han på lite ut til kunderna. Win - win för mig!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).