Motorsåg och handhållet

Vinter fällning av skog

6 inlägg 1824 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinter fällning av skog

Bjarne Nilsson  
#784660 Jag har en vän som frågade mig om att fälla träd på vintern, behöver man fila sågkedjan annorlunda för frusna träd en vid varmare årstider samt slits kedjan fortare vid vinterfällning?
Jag svarade att kedjan behövs inte filas annorlunda men ryttarna skall filas för hårt trädslag, sedan tror jag att kedjan slits fortare men är inte säker på det, jag skall tareda på hur det ligger till.
Jag fäller bara lite vedträd och sågar upp klubbar för klyvnig på landet när det är varmare ute.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinter fällning av skog

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784670 Det är nog inte nåt annorlunda för de flesta.
Att de slits mer, vet jag inte. Inget jag märkt.
Möjligen att vissa oljor funkar sämre, för de som upplever högre slitage är det nåt att kolla.

Användarvisningsbild

Re: Vinter fällning av skog

anersimyra  
#784675 Den enklaste åtgärden är att öka filningsvinkeln från t.e.x 30 till 25 grader. Man kan även öka stötvinkeln genom att hålla filen något högre i tanden om det är riktigt kallt ute. I fredags fällde jag asp i minus 21 men med bibehållna vinklar och vid den temperaturen får man se till att fila var gång man tankar sågen då kedjan blir märkbart träslö redan efter en tank. Å andra sidan så bör man förstås skärpa kedjan i samband med tankning oavsett utetemperatur om man sågar i hårt virke..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Vinter fällning av skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#784712 Prövade en gång att använda tillväxtborren i fruset virke. Den borren blev snabbt odugligt slö, var på jag fick beställa ett särskilt slipkitt från Skogma. Efter slipning blev borren åter användbar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vinter fällning av skog

Williamm  
#784734
anersimyra skrev:Den enklaste åtgärden är att öka filningsvinkeln från t.e.x 30 till 25 grader. Man kan även öka stötvinkeln genom att hålla filen något högre i tanden om det är riktigt kallt ute. I fredags fällde jag asp i minus 21 men med bibehållna vinklar och vid den temperaturen får man se till att fila var gång man tankar sågen då kedjan blir märkbart träslö redan efter en tank. Å andra sidan så bör man förstås skärpa kedjan i samband med tankning oavsett utetemperatur om man sågar i hårt virke..👍🙂

Blir det inte minska filningsvinkeln från 30 till 25? Eller utgår du från 90

Användarvisningsbild

Re: Vinter fällning av skog

anersimyra  
#784751
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Den enklaste åtgärden är att öka filningsvinkeln från t.e.x 30 till 25 grader. Man kan även öka stötvinkeln genom att hålla filen något högre i tanden om det är riktigt kallt ute. I fredags fällde jag asp i minus 21 men med bibehållna vinklar och vid den temperaturen får man se till att fila var gång man tankar sågen då kedjan blir märkbart träslö redan efter en tank. Å andra sidan så bör man förstås skärpa kedjan i samband med tankning oavsett utetemperatur om man sågar i hårt virke..👍🙂

Blir det inte minska filningsvinkeln från 30 till 25? Eller utgår du från 90

Nej, om man utgår från en rät vinkel som ju är 90 grader, eller noll i filningssammanhang, så ger en spetsigare vinkel (högre tal ) en mindre vinkel. Noll, eller 90 grader är då den största vinkeln som går att få innan den övergår till att bli trubbig..🙂👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).