Motorsåg och handhållet

Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

38 inlägg 6726 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780120 Det går med 1,3 kedja på 1,5 svärd men jädrigt pinkigt att man filat jämnt så inte svärdet drar åt nåt håll men just därför så är tanken att byta till 1,5 o frågan var om den passar på std svärd eller behöver ett X-Cut svärd också? Ringde nåt blåbär på Husqvarna som bad mig maila, väntar på svaret... dock fått svaret av en person här som säger att det passar o det hoppas jag med för det "nya" verkar vara 1,3 och då tjackar jag hela kitet m svärd o kedjor 1,3 men det är lite tidigt då jag rustat farsans såg och vill se hur den beter sig i skogen... kanske passar med 1,5 som den är "gjord för" har dock inga bräckverktyg mm för 1,5 så jag är inte låst. Kanske håller 1,5 bättre??

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

fri  
#780122 Använd kjedja avsedd för svärdet

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#780124
ElKenta skrev:Det går med 1,3 kedja på 1,5 svärd men jädrigt pinkigt att man filat jämnt så inte svärdet drar åt nåt håll men just därför så är tanken att byta till 1,5 o frågan var om den passar på std svärd eller behöver ett X-Cut svärd också? Ringde nåt blåbär på Husqvarna som bad mig maila, väntar på svaret... dock fått svaret av en person här som säger att det passar o det hoppas jag med för det "nya" verkar vara 1,3 och då tjackar jag hela kitet m svärd o kedjor 1,3 men det är lite tidigt då jag rustat farsans såg och vill se hur den beter sig i skogen... kanske passar med 1,5 som den är "gjord för" har dock inga bräckverktyg mm för 1,5 så jag är inte låst. Kanske håller 1,5 bättre??

En kedja med 1,3 mm drivlänk går visserligen ner i spåret på ett svärd avsedd för 1,5 mm drivlänk men kombinationen blir inte praktiskt användbar. Kedjan kommer att glappa i sidled såpass mycket att kedjan inte skär. Har du däremot ett väl använt svärd avsett för 1,3 mm så passar oftast en kedja med 1,5 mm drivlänk. Ditt nuvarande svärd var väl ett gammalt HVA svärd avsett för kedjor med 1,5 mm drivlänksbredd? Om så är fallet så passar en X-cut 35..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#780125 Annars kan du fråga om ”blåbäret” har en H25 kedja i lager.. 😀 👍

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780149 Helt korrekt, ett HVA 1,5mm svärd så då skiter jag i HVA som inte svarat ännu. Beställer en 1,5 X-Cut35 tack för hjälpen👍🏻😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780150 Vad skiljer H25 mot X35?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#780159
ElKenta skrev:Vad skiljer H25 mot X35?

H25 är Husqvarnas benämning på en Oregon 21 BPX. Båda är av typen microchisel vilket innebär att tandens radie är något mindre än på en traditionell semichisel. Båda kedjetyperna har en extra kastreducerande länk. De är alltså tämligen lika men Husqvarnas kedja levereras med en mer aggressiv stötvinkel. H25 är för övrigt den enda kedja jag själv använder på mina småsågar, men med introduktionen av X35 så blir den hädanefter mitt förstaval..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780160 Aha, så du körde med H25 innan X35 kom om jag fattat rätt och att du nu väljer X35, tack för informationen😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780163 Oops, glömde fråga är det 4,8mm fil till X-cut eller X35 samma om jag förstod dig rätt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#780164
ElKenta skrev:Oops, glömde fråga är det 4,8mm fil till X-cut eller X35 samma om jag förstod dig rätt

Ja, det är 4,8 mm till X35, eller rättare sagt: X-cut s35g.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780165 Supertack!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780189 Är det fördelar att fortsätta med 1,5mm bredd ist för 1,3mm? Förr eller senare behöver jag nytt svärd och har då 2 vägar att gå för mig som inte är ett proffs. Ser att 1,3 verkar mycket billigare (tunnare tål mindre eller...)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#780193
ElKenta skrev:Är det fördelar att fortsätta med 1,5mm bredd ist för 1,3mm? Förr eller senare behöver jag nytt svärd och har då 2 vägar att gå för mig som inte är ett proffs. Ser att 1,3 verkar mycket billigare (tunnare tål mindre eller...)

Jag vill minnas att jag enbart har slitit ut ett svärd i 1,3 mm, det vill säga att topptrissan höll hela svärdets livslängd. På de övriga svärden har topptrissan spruckit redan efter några få timmar, och chockerande nog så var det ett Tsumura light som höll sämst av svärden då trissan sprack redan första dagen.. 😮 Med andra ord ser jag ingen egentlig anledning att köra med annat än 1,5 mm trots att en 1,3 mm utrustning ger ett smalare sågskär.

Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

ElKenta  
#780197 Nu finns ju X-Cut även som svärd... tror du även de håller sämre i 1,3 än 1,5 och har du testat det svärdet för rimligen borde 1,5 hålla bättre som du säger och där vägde jag även in min såg som är äldre och 40 kubik och 2,5 HK tror jag samt 13" skulle tro att jag säkert önskar längre ngn gång men har ingen erfarenhet av en 40 kubikare vad den pallar... återigen tack för din tid o svar☺️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon testat sågkedjor från Grimsholm

anersimyra  
#780204
ElKenta skrev:Nu finns ju X-Cut även som svärd... tror du även de håller sämre i 1,3 än 1,5 och har du testat det svärdet för rimligen borde 1,5 hålla bättre som du säger och där vägde jag även in min såg som är äldre och 40 kubik och 2,5 HK tror jag samt 13" skulle tro att jag säkert önskar längre ngn gång men har ingen erfarenhet av en 40 kubikare vad den pallar... återigen tack för din tid o svar☺️

X-cut är ekvivalent med Oregons system som de kallar speed cut, stihl tror jag kallar sitt system för light 04. Gemensamt för systemen är att de alla har 1,3 mm drivlänksbredd, svärden och kedjorna är inte lika breda som motsvarande utrustning i 1,5 mm. 1,3 mm systemen skär med mindre motstånd i virket vilket förstås kan vara en fördel på motorsvaga sågar, själv föredrar jag dock det stabilare 1,5 mm systemet. För ett antal år sedan virrade tillverkarna till begreppen genom att saluföra utrustning med 1,3 och 1,5 mm men som gav samma sågspårsbredd, det 1,3 mm systemet finns dock tack och lov inte längre kvar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).