Motorsåg och handhållet

Byta från 3/8pmm3 till .325mini

8 inlägg 1174 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta från 3/8pmm3 till .325mini

NeferT  
#778963 Jag har en MS194 och har funderingar på att byta till .325 1,1mm. Såg att Oregon har kit till stihl i serien speedcut nano.

Nu hittade jag ingen svensk sida som säljer denna så det kanske blir lite dyrt om jag måste importera från England.

Det jag mest är ute efter är väl lite mjukare sågning, mindre vibrationer. Jag har testat .0325mini på 540i xp, men det är ju svårt att jämföra med en bensinare.

Så vad tror ni om skillnaden mot 3/8pmm3?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta från 3/8pmm3 till .325mini

anersimyra  
#778981 Jag bytte till 3/8/1,3 mm på min 540i då 325 kedjan ”levde sitt eget liv”. 🙃 vid kap uppifrån på en liggande stam så fungerade 325 för det mesta bra. Men ofta så slutade helt enkelt kedjan att skära, precis den effekt som uppstår med ett utslitet svärd.

Användarvisningsbild

Re: Byta från 3/8pmm3 till .325mini

NeferT  
#778998 Ah okej! Förutom mindre krångel med den lite grövre kedjan har du upplevt någon förändring i effekt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta från 3/8pmm3 till .325mini

anersimyra  
#779001
NeferT skrev:Ah okej! Förutom mindre krångel med den lite grövre kedjan har du upplevt någon förändring i effekt?

Med den större kedjan skär det något lite långsammare då 3/8 drevet har mindre diameter, å andra sidan har det ingen praktisk betydelse sett över en arbetsdag. Den oregon du talar om är identisk med Husqvarnas 325 1,1 mm kedja så du behöver alltså inte vända dig utomlands för att skaffa denna kedja..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Byta från 3/8pmm3 till .325mini

NeferT  
#779004 Okej, låter ju rimligt!

Jo, jag förstår men det är svärdet med Stihlfäste som är problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta från 3/8pmm3 till .325mini

anersimyra  
#779009
NeferT skrev:Okej, låter ju rimligt!

Jo, jag förstår men det är svärdet med Stihlfäste som är problemet.

Ok, då förstår jag..🙂 men stihl har ju en minibensinare som jag tror är försedd med 1,1 mm prylar.

Användarvisningsbild

Re: Byta från 3/8pmm3 till .325mini

anersimyra  
#779010 1/4 eller 3/8 micro mini tror jag den kallas.

Användarvisningsbild

Re: Byta från 3/8pmm3 till .325mini

NeferT  
#779014 Precis har funderat på 1/4 också! Får se om jag testar nåt, är ju mest för att det är kul att experimentera lite.. 🙂 Tycker originalkedjan funkar rätt bra, men som sagt kul att testa runt lite.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).