SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

401 inlägg 60666 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775807
anersimyra skrev:. I övrigt så håller jag med om ljudet som inte är någon direkt höjdare. Vore jag uppfinnare så skulle jag uppfinna en kedja med teflonbelagda drivlänkar för att om möjligt dämpa det ”ilskna” surret..😊

Detta har det experimenterats med länge och i olika omfattning.
Drev, noshjul o länkar i synnerhet.
Just svärdsbanan ger inte så mycket oljud, det är enkelt att testa. Då ökas förståelse en hel del.
Fasta drev väsnas lite mer än ringdrev, håller sämre och tar mer kraft, lik förbannat ser man set används...

Störst skillnad i ljud från skärutrustning blir det om man ökar kunskapen i filning, ju mer ju bättre men oljud blir det av allt som rör sig tyvärr det går inte o komma ifrån.
Ingen gör det förutom Niking, kanske eller nån annan magiker.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#775809 Den närmast patologiskt negativa fixeringen kring Niklas användning av batteriprodukter är utan jämförelse skogsforums mest fascinerande tråd genom tiderna..🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

jannee  
#775823 Att Niking är en stor batterifantast är helt ok.
Batteridrift konkurrerar (ut) fossildrift när det bevisligen är bättre och även då ekonomiskt, men inte förr, sedan spelar det INGEN roll hur du/ni än propagerar.
Det är i sak samma som med dammsugare, vissa skulle ALDRIG införskaffa något sådant men med tiden gjordes det nästan alltid när folk insåg att det var bättre än bara en sopborste.
Samma med centraldammsugare, en del kan aldrig förlika sig med den långa slangen medans andra ALDRIG kan tänka sig att återgå till en vanlig.
Vi äro alla unika och var och en vet nog bäst vad som lämpar sig bäst för denne.
Den dagen det dock är strömlöst och jag vill städa duger gott sopborsten, likväl som när trädet har en dia som överstiger svärdslängden, då tar jag allt till svansen. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

jlhp  
#775841 Kul tråd det här, ungefär som alkylattrådarna brukar vara! 🙂

Håller i stort med jannee. Vilket som är bäst lär visa sig med tiden och till slut är det ingen diskussion längre. Min egen killgissning utan att någonsin ha hållit i en batterisåg är att de likt elbilarna nu börjar bli så bra att de kan konkurrera på allvar, i vissa avseenden bättre, i vissa avseenden sämre beroende på behov. Gissar att behovet avgör vilket som passar bäst, gissar också att de flesta proffs behöver sågar i flera storlekar och för olika användningsområden så att bensin passar bäst i vissa fall och el i andra fall. Väldigt intressant att batterisågarna kan vara klart lönsamma för en proffsanvändare redan nu enligt trådstarten. Ge batteritekniken 5-10 års utveckling så är nog både fossilbilarna och bensinsågarna borta på nyköpsmarknaden, och inte för att miljömupparna kräver det utan för att elen helt enkelt är bättre - min framtidsspaning, skall bli spännande att se hur fel jag får...

För egen del som bara sågar några kubik om året till kaminen så är en ny såg inget alternativ oavsett drivmedel utan vintagesågarna får fortsätta tjänstgöra så länge det går att hålla liv i dem. Tillsammans med gräsklipparen från 1973 och den snart 30år gamla bilen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775845 Tja, Tallen 100! Batteri gör sågen betydligt smidigare, tystare (inte minst på tomgång), mer lättservad efter arbetsdagen och lättstartad.

Du slipper kladda med bensin och alla problem som det medför.

Sågen blir också mer driftsäker. Ty det finns många trådar här på skogsforum om krånglande motorsågar, men knappt en enda tråd om krånglande batterisågar.

Dessutom kan du köra många olika maskiner på samma batteri vilket gör att dessa maskiner kan köpas tool only.

Det enda gnället om batterisågar tycks huvudsakligen komma från folk, som av principskäl vägrar köra batterisåg. De som väl har testat batterisågar I fält, vill sällan gå tillbaks till bensindrivet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

JensSkoog  
#775846 Så blev det här åter en tråd om bensinare kontra batteri.
Den debatten har rullat länge och längre än långt #:-s
Skulle ju gärna sett att vi hade fått en riktig bra diskussion om
Stihl MSA300 C-O, för och nackdelar om man samanliknar med
andra batterisågar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

hfab  
#775847 Jag tror jag fattar nu!

Niking gillar batteri sågar och tycker att det är framtiden.
Tallen100 gillar inte batteri sågar och tycker att det är leksaker.

Finns det möjligen något mer vettigt att skriva om
Stihl MSA 300 C-O?

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Hema  
#775848
Niking skrev:Sköts batterier enligt manualen, så brukar de hålla betydligt längre än så.

Men envisas du med att hela tiden suga ut "sista droppen" (vilket det avråds ifrån i manualen), förvarar batterierna i minusgrader etc., ja då blir det också klart kortare livslängd på dem.
/Niklas

Kördes tills det började blinka och sedan satta i laddaren, laddas och förvaras inomhus i värme. Kan inte se att jag misskötte några batterier.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

anersimyra  
#775849 När 300:an finns att köpa i praktiken så kommer vi förhoppningsvis att höra mer..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

tallen100  
#775851
Niking skrev:Tja, Tallen 100! Batteri gör sågen betydligt smidigare, tystare (inte minst på tomgång), mer lättservad efter arbetsdagen och lättstartad.

Du slipper kladda med bensin och alla problem som det medför.

Sågen blir också mer driftsäker. Ty det finns många trådar här på skogsforum om krånglande motorsågar, men knappt en enda tråd om krånglande batterisågar.

Dessutom kan du köra många olika maskiner på samma batteri vilket gör att dessa maskiner kan köpas tool only.

Det enda gnället om batterisågar tycks huvudsakligen komma från folk, som av principskäl vägrar köra batterisåg. De som väl har testat batterisågar I fält, vill sällan gå tillbaks till bensindrivet.
/Niklas


Inte tycker jag det verkar smidigare med en massa batterier att ladda, när man kan tanka ur dunk göra ett ryck I snöret och köra.

Det är varken kladd eller besvär att tanka bensin, då är det kladdiga med oljan och den slipper du inte.

Att batterisågen är mer driftsäker bara för att det finns många trådar om krånglande bensinsågar, ja vad tror du det kan bero på?
Kanske att det bara är en bråkdel batterisågar jämfört med bensindito som dessutom ofta är väl använda och gamla 😮 😮 🤣

Man kan köra flera sågar på samma dunk bränsle ochså 👍, Så nä... 😎
Senast redigerad av tallen100 ons 19 okt 2022, 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Suneland  
#775853 Jag undrar lite varför man inte ökade batterikapaciteten ytterligare lite istället för att bara matcha husqvarnas bli300...

Och sågens höga vikt kanske man inte kommer ifrån om man vill ha den effekten i elmotorn som den har?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775855 Fast sågens balans var det tydligen inget fel på, enligt testet, vilket ändå borgar för en bra såg.

Vi får väl se vad Husqvarnas svar ser ut. Alltså 550i XP (eller vad den nu kommer att heta).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Suneland  
#775857
Niking skrev:Fast sågens balans var det tydligen inget fel på, enligt testet, vilket ändå borgar för en bra såg.

Vi får väl se vad Husqvarnas svar ser ut. Alltså 550i XP (eller vad den nu kommer att heta).
/Niklas


Hoppas dom släpper en snart så jag kan slå till på en sån istället för en 120i som reservsåg så man slipper ha med sig en illaluktande högljudd drypare ut. 🤭

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#775859
Suneland skrev:
Niking skrev:Fast sågens balans var det tydligen inget fel på, enligt testet, vilket ändå borgar för en bra såg.

Vi får väl se vad Husqvarnas svar ser ut. Alltså 550i XP (eller vad den nu kommer att heta).
/Niklas


Hoppas dom släpper en snart så jag kan slå till på en sån istället för en 120i som reservsåg så man slipper ha med sig en illaluktande högljudd drypare ut. 🤭


Varför inte köpa en 540i XP? Om du nu vill ha Husqvarna?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågen Stihl MSA 300 C-O

Suneland  
#775860
Niking skrev:
Suneland skrev:
Niking skrev:Fast sågens balans var det tydligen inget fel på, enligt testet, vilket ändå borgar för en bra såg.

Vi får väl se vad Husqvarnas svar ser ut. Alltså 550i XP (eller vad den nu kommer att heta).
/Niklas


Hoppas dom släpper en snart så jag kan slå till på en sån istället för en 120i som reservsåg så man slipper ha med sig en illaluktande högljudd drypare ut. 🤭


Varför inte köpa en 540i XP? Om du nu vill ha Husqvarna?
/Niklas


Jo det är klart att jag skulle kunna ha 2st men det vore bättre med en lite större med 😀 Det har faktiskt gått så långt de senaste två åren att jag bara tar med mig 540:in och tänker till en extra gång då jag kapar större saker med risk för fastnypning 🤣

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).