Motorsåg och handhållet

Gammalt junk eller nya grejer.

49 inlägg 5761 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammalt junk eller nya grejer.

maltex  
#772786 Ja vad ska man välja och varför? Frågan som berör allt från den glada amatören till semiproffs och proffset,som använder motorsåg till och från. Så fås är fördelen med gammalt eller nytt konsument eller mer pro grejer.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

JörgenO  
#772790 Intressant fråga.
Det har ju även med kostnader att göra samt att att man kan köpa en bättre begagnad proffssåg för samma pris som en ny amatörsåg
Jag är ju en glad (nåja, vädret i södra Lappland är deprimerande just nu) amatör och har köpt ny såg och röjsågar (samt ärvt en nästan ny Stihl193 av min far). Jag vill köpa nytt för att få vara med från början, ha garanti, få hjälp och ha relation med återförsäljaren. Jag har amatörsåg, Husqvarna 445 Triobrake och är lyckligt ovetande om hur mycket bättre proffssågar är då jag aldrig provat en.

När det gäller skyddskläder så köpte jag i början billigt men sen jag provade Husqvarna och Oregon har jag lämnat mina blytunga blåkläder bakom mig och vill bara ha nytt (och dyrt). Detsamma gäller sele till röjsågen, det känns mycket bättre med den nya "proffsselen" jämfört med den som följde med från början.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Arvid0  
#772793 Ja vad har du för budget? Köp så nytt och dyrt du kan. Proffsgrejer har bättre balans är oftast lättare och mer tåliga. Kan du hitta begagnade proffsgrejer som inte körts av proffs ( de brukar vara slut när ett proffs använt klart och säljer) till ett bra pris så tycker jag det är att föredra. Men hellre att köpa billigt begagnat inom skick och sedan kommer du märka vad du använder för grejer och var du vill lägga mer pengar och var du kan spara.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Huggar Herman  
#772798 Bara att instämma i det Arvid0 skriver.
Min erfarenhet som amatör är att den extrakostnad man lägger (om man har råd) på proffsgrejor betalar sig, med råge, i det långa loppet i form av bättre användarvänlighet, längre livslängd och betydligt bättre materialkvalitet.
Känslan jag har är att en proffssåg håller tre - fyra gånger så lång tid för mig som amatör, jämfört med en såg för fritidsbruk.

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Elmhult  
#772800 Om du inte ska såga så mycket strunta i att köpa något och anlita externt. Då slipper du köpa personlig utrustning, bli av med den vid inbrott, slipa kedja, tanka. Etc....

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772801 För min del blir det nytt, då det inte finns några vettigt begagnat på batterisidan. Å då helst proffsgrejor.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

JörgenO  
#772805
Elmhult skrev:Om du inte ska såga så mycket strunta i att köpa något och anlita externt. Då slipper du köpa personlig utrustning, bli av med den vid inbrott, slipa kedja, tanka. Etc....


Men det tar ju bort glädjen med att ha skog... då kan man ju bara stå o titta när det växer.

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

tallen100  
#772806 Beror väl på, "gammalt junk" har en helt annan kvalité och går att renovera för den som vill och är skruvkunnig, sen har du såg länge..
för den med tummen på baksidan handen så är det nog "nytt junk" som gäller och åka in på verkstad och få datorn påkopplad när elektroniken strular.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

anersimyra  
#772807 Skulle jag köpa begagnat så skulle jag självklart hellre köpa av ett ”proffs” än av en amatör som plågat sågen med slö kedja, använt den som brytjärn och ryckt för kung och fosterland när den nypt fast var gång den använts.. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

totte  
#772809 Är man ordentligt kunnig på att skruva i gamla sågar och har källor till delarna så vet man nog vanligen också vad som är värt att satsa på bland de gamla grejorna och har möjligheter att serva och reparera såna.

Har man inte de förutsättningarna så är det antingen nyare begagnat eller nyköp. Begagnat köper man lämpligen av en seriös såghandlare och får en såg som är servad och inställd och som kan bistå med framtida service och delar.

Köper man privat via blocket behöver man ha kunskaper att serva och ställa in och eventuellt reparera. Det är väldigt ofta sämre skick än utlovat, ibland inte ens för att säljaren luras utan för att denna inte har kunskap nog att bedöma skicket. En annan risk med att köpa privat, om sågen skall skickas, är att många inte vill eller förstår att packa en såg så att den kommer fram oskadad.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

anersimyra  
#772814 Blocketköp är ett vågspel även om man är kunnig och vet vad man ska titta efter. Själv köpte jag en 444 som uppenbarligen inte gått mycket med ledning av bilderna och det visade sig stämma. Av de två 44 som jag köpte och som inte var uppenbart ”högtryckstvättrenoverade” enligt bilderna var den ena i ett ypperligt skick medans den andra var i ett bedrövligt skick invändigt. Sågen var skuren och hela innanmätet var belagt med ett tjockt lager sotblandad olja vilket tog ett ental timmar att fixa. Bägge 44 sågarna behövde nya bränsleslangar och nya förgasarmembran. Den ena läckte i tanklocket och den andra hade läckande oljelock och läckande avluftning till oljetanken. Bägge sågarna var i behov av ny stoppknapp och den sämsta av dem hade en avbruten dödarkabel som jag lyckades gjuta fast i tändmodulen. Bägge fick förstås ny kolvring och bränslefilter utöver det övriga. Utöver inköpspris vilket inkluderade ett bensinindränkt emballage så blev det förstås ett antal hundringar till för nya delar så i slutändan blev det relativt mycket pengar för de ”gamla öken”..🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

totte  
#772822 Som sagt var ... 😎

Dyrare än beräknat, och då handlar det om Anders som kan det där med att skruva sågar. Om den usla 44:an köpts av en optimistisk person utan mekarkunskaper hade det säkerligen aldrig ens blivit en fungerande såg.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Williamm  
#772830 Junk Junk Junk!
Och sedan topprenovera.

Avatar Fallback

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

Sagabo  
#772833 Här kommer en text som man kan läsa några gånger och begrunda.

Användarvisningsbild

Re: Gammalt junk eller nya grejer.

anersimyra  
#772834
totte skrev:Som sagt var ... 😎

Dyrare än beräknat, och då handlar det om Anders som kan det där med att skruva sågar. Om den usla 44:an köpts av en optimistisk person utan mekarkunskaper hade det säkerligen aldrig ens blivit en fungerande såg.

Den bra 44:an fick sig en tur till Andreas Forsberg som kramade ur den ytterligare en häst.. :-bd :ymparty: Den sämre av dem tvekade jag länge att göra något åt men efter ett par veckor i ett dieselbad så skruvade jag samman öket då de nya delarna bara låg och skräpade. Den blev dock ingen höjdare med den gamla kolven så den tänkte jag skänka till en arbetskamrat då sågen trots sina brister är oändligt mycket bättre än den HVA 435 som kamraten fick vid början av sin anställning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).