Motorsåg och handhållet

Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

190 inlägg 17423 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792528 Nu har jag kommit till skott och lämnat in min 540i. Det vanligaste felet är att styrenheten går sönder. Varför den går sönder är det ingen som vet då det aldrig utförs någon mer omfattande felsökning på en konstaterat trasig enhet utan denna byts i sin helhet. En trolig orsak kan vara överhettning då man i stort sett aldrig ser några tecken på fuktproblem.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792532 Då har sågen kopplats upp mot datorn som är ett alltför grovt diagnosverktyg för att kunna visa exakt vilken del som är trasig. Det kan vara styrenheten a 3000:- kronor eller gasreglageenheten a 1800:- kronor. Husqvarna medger inte att verkstaden beställer hem båda dessa komponenter för att utröna vilken som felar och sen returnerar den del som inte behöver bytas. Har delen väl kopplats på sågen för att testas så är den att betrakta som begagnad. Några diagnosverktyg som skulle kunna visa exakt vilken del som felar finns överhuvudtaget inte. Verkstaden avrådde från att försöka reparera sågen vilket jag håller med om till fullo då priset för den kinestillverkade elektroniken är rena rama ockret..😡

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792534 Trist. Ungefär lika dyrt som att byta kolv + cylinder på en bensinsåg då.

Men det var väl ungefär samma visa när bilarna började få styrboxar. Nytt kort kostade väl runt 15.000-20.000 kr, när en repkunnig elektronikaffär kunde fixa det för 300 kr.

Men den nya 540iXP ska väl vara på gång nu. 👍
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

tallen100  
#792538
Niking skrev:Trist. Ungefär lika dyrt som att byta kolv + cylinder på en bensinsåg då.

Inte alls, det behöver man inte till någon verkstad för 👍

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Alex Strömberg  
#792540
anersimyra skrev:Nu har jag kommit till skott och lämnat in min 540i. Det vanligaste felet är att styrenheten går sönder. Varför den går sönder är det ingen som vet då det aldrig utförs någon mer omfattande felsökning på en konstaterat trasig enhet utan denna byts i sin helhet. En trolig orsak kan vara överhettning då man i stort sett aldrig ser några tecken på fuktproblem.

Finns inget felsökningsprogram som säger "X del är trasig". De brukar endast säga vad som är fel, exempel är på autotune sågar så kan man få "Motorvarvet sjunker inte i rätt takt" och då är felsöknings tipsen att trycktesta eller kolla så gasreglage fungerar.

OBD på bilar fungerar på samma sätt. Till exempel varnar lambda givaren efter katt för fel värden så kan de vara vad som helst nästan.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792545 Någon verkstad hade jag inte behövt för att montera samman sågen. Men vad som gör mig jävligt irriterad är att en bit kinaelektronik prisats som om delen vore gjord i rent guld, och då får det jävlar i mig vara..😡

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Suneland  
#792546
anersimyra skrev:Någon verkstad hade jag inte behövt för att montera samman sågen. Men vad som gör mig jävligt irriterad är att en bit kinaelektronik prisats som om delen vore gjord i rent guld, och då får det jävlar i mig vara..😡


Ja är den så dyr sånska den väl ändå hålla kan man tycka.

Har du inte garanti kvar på sågen? 2 år är väl garantin?

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Suneland  
#792547 Ahhh kollade just, 12 månader för ftg.. 24 för privatpersoner.

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Hema  
#792548 Verkstaden borde väl ha delar att felsöka med? Den lilla kostnade, är billig goodwill/PR.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792551
Hema skrev:Verkstaden borde väl ha delar att felsöka med? Den lilla kostnade, är billig goodwill/PR.

Nej, de har varken utrustning eller kunskap för att mer ingående felsöka elektroniken..🤬

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792557 Tyvärr så är det vanligt att då elektronik börjar användas så tar det ganska lång tid innan verkstäderna hänger med.

Jag väntar innan jag börjar fundera på batterisåg. De är helt klart inte mogna ännu för annat än litet vedsågning.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

anersimyra  
#792561
1676468793_6e5a583f-e8a4-41b0-b9fc-4714720cf543.jpeg
Tja, man får ändå säga att man får ner en hel del ved med fyra Bli300 batterier..⚡️⚡️⚡️🙂

Avatar Fallback

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

tallen100  
#792582 Men det är ju inte kvistat och avkapat😱

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Alex Strömberg  
#792584
anersimyra skrev:
1676468793_6e5a583f-e8a4-41b0-b9fc-4714720cf543.jpeg
Tja, man får ändå säga att man får ner en hel del ved med fyra Bli300 batterier..⚡️⚡️⚡️🙂

Går de i praktiken att ha två batterier med snabbladdaren och skifta mellan? Kanske sliter på batterierna men de är ju inbetalda rätt fort så bara köpa nya.

Användarvisningsbild

Re: Batterisågen 540i XP får handtagsvärme

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792586 Tycker inte detta låter så miljövänligt eller hållbart. Inte billigt heller...
Mer slit o släng tänk..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).