Motorsåg och handhållet

Tåligt Svärd

29 inlägg 4265 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tåligt Svärd

Williamm  
#763259 Hej!

Jag kör sönder svärd på löpande band då jag kompenserar när jag råkar klämma en gren när jag kvistar med att ta i. Och med vass kedja och och trimmad såg går det bra.

Men jag har bänt av topptrissan på ett solitt GB och knäckt en flisa ut Sugi Hara super ligt bakom topptrissan. Nu vill jag hitta ett svärd som håller minst en vinter.
(till sitt försvar så är det sista ett 1,3)
Nu till frågan. Jag har hört att Cannon ska vara bäst. Och topptrissan är stor vilket jag gillar i teorin då jag inte testat än. Men hur är de med precitionen vid instick. Efter som jag kör 346 så vill jag inte ha det för tungt och klumpigt då det är en liten, lätt & smidig såg.
Tsumura har ju sina ligtsvärd som jag också hört är bra, men jag undrar varför Sugi Haras motsvarighet är nästan dubbelt så dyr? Är det bättre.

Just nu lutar det åt Cannon. Om det är klumpigt får de åka på 254:an när jag får den att lyda.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tåligt Svärd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763267 Fick precis hem ett cannonsvärd och byggkvalitén verkar bra vid första anblick.
Att ett GB svärd går sönder ska du inte dra några slutsatser av, de är valsade av kinesium och verkar allmänt självförstöra sig själva.

Men stora frågan är väl din teknik, inget svärd tål större mängder våld och felaktig hantering. Ett svärd är inget brytverktyg.
Tips från mig är att välja ett kortare svärd, det kanske ger mindre hår på bröstet men det förbättrar absolut tekniken och minskar misstagen i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

plax  
#763271 Svärdet ska inte användas som brytjärn, det ska vara en liten yxa i bältet att använda till att slå kilar och ta loss sågen med när det oturas 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

anersimyra  
#763272 😅 var det GB svärdet som du fick av mig som du lyckades bryta sönder så får du trösta dig med att det endast kostade 75:- kronor..🤑 ett solitt Canon är en tämligen tung pjäs och är kvalitetsmässigt jämförbart med ett Tsumura/SugiHara så du kan lika gärna lägga pengarna på det solida Tsumura i 15” som säljs via skogsverktyg. Mitt 15”/1,5 canonsvärd med relativt få gångtimmar hade när jag i går servade sågen överraskande djupa förslitningar i topptrissan som verkar vara i en mjukare legering är själva svärdkroppen, dessutom glappar trissan vertikalt men inte alls sidledes. Jag gissar därför på att mitt Canon inte kommer att hålla lika länge som det solida Tsumura som jag körde hårt med under ca två år och som fortsatt går på sågen men nu i en kamrats händer..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

Williamm  
#763289
busholle skrev:Fick precis hem ett cannonsvärd och byggkvalitén verkar bra vid första anblick.
Att ett GB svärd går sönder ska du inte dra några slutsatser av, de är valsade av kinesium och verkar allmänt självförstöra sig själva.

Men stora frågan är väl din teknik, inget svärd tål större mängder våld och felaktig hantering. Ett svärd är inget brytverktyg.
Tips från mig är att välja ett kortare svärd, det kanske ger mindre hår på bröstet men det förbättrar absolut tekniken och minskar misstagen i skogen.


Jag vet att jag ha lite fel teknik. När jag kvistar så glömmer jag ofta kolla hur det spänner och då nyper det fast. Men det går lite för lätt att bara rycka los det... Jag övar på det där.
Jag kör redan kort svärd. Och alt jag fäller med 346:an är över 35cm grovt ofta 40-45.
Men jag ska ta och testa med 12" på min 346oe och se hur det går.
Senast redigerad av Williamm fre 08 jul 2022, 11:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

Williamm  
#763290
plax skrev:Svärdet ska inte användas som brytjärn, det ska vara en liten yxa i bältet att använda till att slå kilar och ta loss sågen med när det oturas 👍 👍

Det är när jag kvistar som det nyper.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

Williamm  
#763291
busholle skrev:Att ett GB svärd går sönder ska du inte dra några slutsatser av, de är valsade av kinesium och verkar allmänt självförstöra sig själva.

anersimyra skrev:😅 var det GB svärdet som du fick av mig som du lyckades bryta sönder så får du trösta dig med att det endast kostade 75:- kronor..🤑 ett solitt Canon är en tämligen tung pjäs och är kvalitetsmässigt jämförbart med ett Tsumura/SugiHara så du kan lika gärna lägga pengarna på det solida Tsumura i 15” som säljs via skogsverktyg. Mitt 15”/1,5 canonsvärd med relativt få gångtimmar hade när jag i går servade sågen överraskande djupa förslitningar i topptrissan som verkar vara i en mjukare legering är själva svärdkroppen, dessutom glappar trissan vertikalt men inte alls sidledes. Jag gissar därför på att mitt Canon inte kommer att hålla lika länge som det solida Tsumura som jag körde hårt med under ca två år och som fortsatt går på sågen men nu i en kamrats händer..🙂👍


Nja, det var du som tipsade om GB. Men jag köpte det sjäv.

Intressant att du säger att canon är tyngre än solitt Tsunura. För det står att de är lika tunga.

Hur är det med lättvikts Tsumura? Jag tror det blir ett sådant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

plax  
#763308 [/quote]
Det är när jag kvistar som det nyper.[/quote]

Även för mig. Med yxan i bältet är sågen loss på några sekunder oberoende hur hårt den sitter och utan att riskera svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

anersimyra  
#763330
Williamm skrev:
busholle skrev:Att ett GB svärd går sönder ska du inte dra några slutsatser av, de är valsade av kinesium och verkar allmänt självförstöra sig själva.

anersimyra skrev:😅 var det GB svärdet som du fick av mig som du lyckades bryta sönder så får du trösta dig med att det endast kostade 75:- kronor..🤑 ett solitt Canon är en tämligen tung pjäs och är kvalitetsmässigt jämförbart med ett Tsumura/SugiHara så du kan lika gärna lägga pengarna på det solida Tsumura i 15” som säljs via skogsverktyg. Mitt 15”/1,5 canonsvärd med relativt få gångtimmar hade när jag i går servade sågen överraskande djupa förslitningar i topptrissan som verkar vara i en mjukare legering är själva svärdkroppen, dessutom glappar trissan vertikalt men inte alls sidledes. Jag gissar därför på att mitt Canon inte kommer att hålla lika länge som det solida Tsumura som jag körde hårt med under ca två år och som fortsatt går på sågen men nu i en kamrats händer..🙂👍


Nja, det var du som tipsade om GB. Men jag köpte det sjäv.

Intressant att du säger att canon är tyngre än solitt Tsunura. För det står att de är lika tunga.

Hur är det med lättvikts Tsumura? Jag tror det blir ett sådant.

Nej, jag har inte skrivit att Cannons svärd är tyngre.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

Williamm  
#763333
anersimyra skrev:
Williamm skrev:
busholle skrev:Att ett GB svärd går sönder ska du inte dra några slutsatser av, de är valsade av kinesium och verkar allmänt självförstöra sig själva.

anersimyra skrev:😅 var det GB svärdet som du fick av mig som du lyckades bryta sönder så får du trösta dig med att det endast kostade 75:- kronor..🤑 ett solitt Canon är en tämligen tung pjäs och är kvalitetsmässigt jämförbart med ett Tsumura/SugiHara så du kan lika gärna lägga pengarna på det solida Tsumura i 15” som säljs via skogsverktyg. Mitt 15”/1,5 canonsvärd med relativt få gångtimmar hade när jag i går servade sågen överraskande djupa förslitningar i topptrissan som verkar vara i en mjukare legering är själva svärdkroppen, dessutom glappar trissan vertikalt men inte alls sidledes. Jag gissar därför på att mitt Canon inte kommer att hålla lika länge som det solida Tsumura som jag körde hårt med under ca två år och som fortsatt går på sågen men nu i en kamrats händer..🙂👍


Nja, det var du som tipsade om GB. Men jag köpte det sjäv.

Intressant att du säger att canon är tyngre än solitt Tsunura. För det står att de är lika tunga.

Hur är det med lättvikts Tsumura? Jag tror det blir ett sådant.

Nej, jag har inte skrivit att Cannons svärd är tyngre.. 😉


Det stämmer. Jag tolkade fel. Har du jämfört Tsumuras ligt mot deras solida? Jag har för mig du har kört båda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

anersimyra  
#763341 Jo, när man hugger med små lätta sågar så är light varianten betydligt trevligare än de solida..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

Williamm  
#763343
anersimyra skrev:Jo, när man hugger med små lätta sågar så är light varianten betydligt trevligare än de solida..🙂👍

Då blir det tsumura ligt. Enligt mig kvalar 346 in på klassen "små lätta sågar"

   TS
Avatar Fallback

Re: Tåligt Svärd

Sti L  
#763364 Jeg som du: Mine sverd blir utsatt for litt krefter- kjører to stk. lettrimmede 346 og Tsumura 1,3 15 og 13 tum. Blir ikke HQ eller Oregon før det kommer en helt annen kvalitet. Nye Stihl light er vist simpelt også, men det er det ikke jeg som har testet.

Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

paavo25  
#763365 Hoppar in här, min prosessor, svärdet vek sig, oregon 158sldh024, dvs 15 3/8 1,5mm men fästet d024, 10mm skåra för bulten är 10mm.

Var med ett sådant svärd som de nötts bort sifrorna i en rigtig hva butik, de hade ej i hyllan, och de blev och undersöka, skulle skaffa.

Nu studerat, gogle känner ej koden. I oregons katalog finns ej, ej kramps katalog heller. Fila en d009 ända eller?

Användarvisningsbild

Re: Tåligt Svärd

Williamm  
#763420
Sti L skrev:Jeg som du: Mine sverd blir utsatt for litt krefter- kjører to stk. lettrimmede 346 og Tsumura 1,3 15 og 13 tum. Blir ikke HQ eller Oregon før det kommer en helt annen kvalitet. Nye Stihl light er vist simpelt også, men det er det ikke jeg som har testet.

Skönt att inte vara ensam. Det är så lätt att bara gasa lite till så är grenen av.
Då blir det Tsumura är med.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).