Motorsåg och handhållet

Aspen bränsle

85 inlägg 12300 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795362
Mange skrev:Håller med Anders och föregående talare. Sammansättning, råvaror, oljor etc skiljer mellan märkena. Finns de som inte alls är petroleum produkt men kallas Alkylat bränsle ändå.

Olika bränsles sammansättningar medför olika egenskaper även om de presterar lika dant.
Jag har mycket jobb av bränslebyten. Så skifta mellan bränsle avråder jag för.
Likaså handelsbensin.
Sällan bränslekrångel på såg som har enbart Aspen.
Q8 säljs inte på tapp härikring så det vet jag lite om.
Julas bränsle har jag tjänat mycket på och hoppas slippa se mer stackare bli utsatta.

Då var det dax igen .
Det är inget fel på handelsbensinen den är till och med bättre än alkylat bränslet då den har ett högre energi innehåll.
Man kan ta Husqvarnas xp soppa när den kom på marknaden så luktade den starkt och andades lite effekt men i dag så är den lika menlös som vatten utan effekt innehåll om man inte till sätter toulen och isopropanol som den hade förut för att få upp energi inehållet till och med uthyrnings företagen har slutat att använda den pratade med en uthyrare och han förstog varför han höll på att avlida när han skulle starta uthyrnings maskinerna det var som en gammal disel som skulle för värmas han fick dra i start snöret så han fick upp lite värme i cylindern först.
Jag har kört på dom flesta alkylat bränslen som finns på marknaden och dom är lika dåliga i dag den enda som lovprisar skiten är du och Greta.
Den bästa alkylat som jag har kört på var agrolen runt 02-03 den var på 102 oktan och såldes som 95 oktan där kan man snacka om att sågen gick bra.
Men det är för det mesta användar fel när det kommer att blanda själv blandar man på rätt sätt med handelsbränsle så är det inga problem jag har kört mina röjsågar i 2 år på handels bränsle utan problem men om jag tänker till baka så var det ett haveri men då körde jag på aspen och fick kolvringarna nerslitna på en säsong så numera så går jag i genom motorn på röjsågarna inför varje säsong men hittar inga förslitningar på varken kolv ringar eller cylinder efter mätningar det enda som jag hittar när man lyfter cylindern är en fet hinna från tvåtakts oljan.
Ps inga bränsle slängar har blivit upplösta och skulle dom bli det så är det dålig kvalitet på dom.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

ujja  
#795394
knaggen skrev:Det är inget fel på handelsbensinen den är till och med bättre än alkylat bränslet då den har ett högre energi innehåll.


Hur definieras ett bra bränsle?
I min bok är det ett bränsle som ger en tillräckligt bra funktion i maskinen samtidigt som det minimerar risken för föraren att skadas av giftiga ämnen. Alla seriösa rekommendationer jag läst hänvisar till alkylatbränsle istället för handelsbensin.

Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795409
ujja skrev:
knaggen skrev:Det är inget fel på handelsbensinen den är till och med bättre än alkylat bränslet då den har ett högre energi innehåll.


Hur definieras ett bra bränsle?
I min bok är det ett bränsle som ger en tillräckligt bra funktion i maskinen samtidigt som det minimerar risken för föraren att skadas av giftiga ämnen. Alla seriösa rekommendationer jag läst hänvisar till alkylatbränsle istället för handelsbensin.

Definiera ett bra bränsle som inte är dålig effekt urtag.
vad är skadligt luften du andas in när du är ute.
jag började en gång med blyad soppa på 70 talet och har inte uppvisat några medicinska defekter efter den användningen .
men gillar man att ha näsan i avgasröret så men sen finns det dom som får huvudvärk och sura halsar av soppan då den inte är kliniskt testad på människa utan på något stackars djur men vad bevisar det för djuret har säkert komunicerat på ett korrekt sätt på test metoden
Ps bensen finns även i alkylat .

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795422 Ser man tillräckligt många såg och användare blir bilden lite klarare.
Kör det som funkar. Finns väl ingen anledning o byta nåt som funkar bra.
Jag har sett massor på mina bänkar här hittills, och lär se mer...

Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795427
Mange skrev:Ser man tillräckligt många såg och användare blir bilden lite klarare.
Kör det som funkar. Finns väl ingen anledning o byta nåt som funkar bra.
Jag har sett massor på mina bänkar här hittills, och lär se mer...

Lägg upp lite bänk prov så ser man vad effekten är någonstans om du nu har någon bromsbänk.

Avatar Fallback

Re: Aspen bränsle

Hema  
#795431 Effekt är inte allt.

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

anersimyra  
#795433
knaggen skrev:
Mange skrev:Håller med Anders och föregående talare. Sammansättning, råvaror, oljor etc skiljer mellan märkena. Finns de som inte alls är petroleum produkt men kallas Alkylat bränsle ändå.

Olika bränsles sammansättningar medför olika egenskaper även om de presterar lika dant.
Jag har mycket jobb av bränslebyten. Så skifta mellan bränsle avråder jag för.
Likaså handelsbensin.
Sällan bränslekrångel på såg som har enbart Aspen.
Q8 säljs inte på tapp härikring så det vet jag lite om.
Julas bränsle har jag tjänat mycket på och hoppas slippa se mer stackare bli utsatta.

Då var det dax igen .
Det är inget fel på handelsbensinen den är till och med bättre än alkylat bränslet då den har ett högre energi innehåll.
Man kan ta Husqvarnas xp soppa när den kom på marknaden så luktade den starkt och andades lite effekt men i dag så är den lika menlös som vatten utan effekt innehåll om man inte till sätter toulen och isopropanol som den hade förut för att få upp energi inehållet till och med uthyrnings företagen har slutat att använda den pratade med en uthyrare och han förstog varför han höll på att avlida när han skulle starta uthyrnings maskinerna det var som en gammal disel som skulle för värmas han fick dra i start snöret så han fick upp lite värme i cylindern först.
Jag har kört på dom flesta alkylat bränslen som finns på marknaden och dom är lika dåliga i dag den enda som lovprisar skiten är du och Greta.
Den bästa alkylat som jag har kört på var agrolen runt 02-03 den var på 102 oktan och såldes som 95 oktan där kan man snacka om att sågen gick bra.
Men det är för det mesta användar fel när det kommer att blanda själv blandar man på rätt sätt med handelsbränsle så är det inga problem jag har kört mina röjsågar i 2 år på handels bränsle utan problem men om jag tänker till baka så var det ett haveri men då körde jag på aspen och fick kolvringarna nerslitna på en säsong så numera så går jag i genom motorn på röjsågarna inför varje säsong men hittar inga förslitningar på varken kolv ringar eller cylinder efter mätningar det enda som jag hittar när man lyfter cylindern är en fet hinna från tvåtakts oljan.
Ps inga bränsle slängar har blivit upplösta och skulle dom bli det så är det dålig kvalitet på dom.
. 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

anersimyra  
#795437 Historien bakom framtagning av alkylat är ju rätt intressant inte minst ur ett effektperspektiv.. 😀 https://www.e-education.psu.edu/fsc432/ ... alkylation

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Grålle52  
#795445 Nääää då faller ju knaggens fina resonemang. 😱

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

anersimyra  
#795447
Grålle52 skrev:Nääää då faller ju knaggens fina resonemang. 😱

Ja, själv har jag haft iväg fem av mina sågar på trimmning det senaste halvåret. De har samtliga gått professionellt och hårt i flera år. De var samtliga i mycket gott skick och det fanns inget som helst behov av nya kolvringar och vare sig kolvar eller cylindrar uppvisade något onormalt slitage. Mitt anekdotiska bevis på att de samtliga var och är i såpass bra skick är att de samtliga enbart körts på alkylat.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Grålle52  
#795457 Har också bara anekdoter, men ingen såg har skurit här och alla går på aspen sedan 15 år.

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

anersimyra  
#795466
Grålle52 skrev:Har också bara anekdoter, men ingen såg har skurit här och alla går på aspen sedan 15 år.

Något som dock inte är en anekdot är att av tusen fiskyngel som exponerades för avgaser från handelsbensin så var dödligheten hundra procent. Av de tusen yngel som exponerades för avgaser från alkylat så var dödligheten tio procent vilket otvetydigt bevisar den extremt högre toxiciteten hos handelsbensinen.. 😮

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Alex Strömberg  
#795468
anersimyra skrev:
Grålle52 skrev:Har också bara anekdoter, men ingen såg har skurit här och alla går på aspen sedan 15 år.

Något som dock inte är en anekdot är att av tusen fiskyngel som exponerades för avgaser från handelsbensin så var dödligheten hundra procent. Av de tusen yngel som exponerades för avgaser från alkylat så var dödligheten tio procent vilket otvetydigt bevisar den extremt högre toxiciteten hos handelsbensinen.. 😮

Tycker dock alkylat är för dyrt om man måste köpa de till vanligt pris. Får de själv till ungefär halva priset men ska byta bransh så kommer inte åt inköpspriser längre då.

Användarvisningsbild

Re: Aspen bränsle

Grålle52  
#795478 köpte ett fat 200l för 5800 senast, det blir väl 29kr sådär

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).