Mange skrev:Håller med Anders och föregående talare. Sammansättning, råvaror, oljor etc skiljer mellan märkena. Finns de som inte alls är petroleum produkt men kallas Alkylat bränsle ändå.
Olika bränsles sammansättningar medför olika egenskaper även om de presterar lika dant.
Jag har mycket jobb av bränslebyten. Så skifta mellan bränsle avråder jag för.
Likaså handelsbensin.
Sällan bränslekrångel på såg som har enbart Aspen.
Q8 säljs inte på tapp härikring så det vet jag lite om.
Julas bränsle har jag tjänat mycket på och hoppas slippa se mer stackare bli utsatta.
Då var det dax igen .
Det är inget fel på handelsbensinen den är till och med bättre än alkylat bränslet då den har ett högre energi innehåll.
Man kan ta Husqvarnas xp soppa när den kom på marknaden så luktade den starkt och andades lite effekt men i dag så är den lika menlös som vatten utan effekt innehåll om man inte till sätter toulen och isopropanol som den hade förut för att få upp energi inehållet till och med uthyrnings företagen har slutat att använda den pratade med en uthyrare och han förstog varför han höll på att avlida när han skulle starta uthyrnings maskinerna det var som en gammal disel som skulle för värmas han fick dra i start snöret så han fick upp lite värme i cylindern först.
Jag har kört på dom flesta alkylat bränslen som finns på marknaden och dom är lika dåliga i dag den enda som lovprisar skiten är du och Greta.
Den bästa alkylat som jag har kört på var agrolen runt 02-03 den var på 102 oktan och såldes som 95 oktan där kan man snacka om att sågen gick bra.
Men det är för det mesta användar fel när det kommer att blanda själv blandar man på rätt sätt med handelsbränsle så är det inga problem jag har kört mina röjsågar i 2 år på handels bränsle utan problem men om jag tänker till baka så var det ett haveri men då körde jag på aspen och fick kolvringarna nerslitna på en säsong så numera så går jag i genom motorn på röjsågarna inför varje säsong men hittar inga förslitningar på varken kolv ringar eller cylinder efter mätningar det enda som jag hittar när man lyfter cylindern är en fet hinna från tvåtakts oljan.
Ps inga bränsle slängar har blivit upplösta och skulle dom bli det så är det dålig kvalitet på dom.