Mange skrev:Är det bara såg eller med batteri o laddare?
Jo, de gör nog så gått de kan o sälja vad som går..
Niking skrev:Kan ju också vara så att vissa säljare anger priset ex. moms.
I vart fall får du en väldigt trevlig såg. Snåla inte med batterier och laddare.
/Niklas
Badger skrev:Funderat lite på det där med snåla inte på batterier. Jag hade tänkt skaffa ett par 200x batterier. Tänker att det är skönare att inte ha 300x som är lite tyngre. Vad menade du med snåla, vad behöver man ha med sig för en 4-5 timmar i skogen?Niking skrev:Kan ju också vara så att vissa säljare anger priset ex. moms.
I vart fall får du en väldigt trevlig såg. Snåla inte med batterier och laddare.
/Niklas
stackenas skrev:Som jag förstått det behövs 300x för att få ut hela sågens kapacitet.
Jag har kört med 540ixp ett år nu, tillsammans med 2st 300x batterier. Räcker till 3-4h arbete beroende på hur mycket kvistning det är på träden. Mycket nöjd, funkar även fint att fälla hyfsat grova träd med.Badger skrev:Funderat lite på det där med snåla inte på batterier. Jag hade tänkt skaffa ett par 200x batterier. Tänker att det är skönare att inte ha 300x som är lite tyngre. Vad menade du med snåla, vad behöver man ha med sig för en 4-5 timmar i skogen?Niking skrev:Kan ju också vara så att vissa säljare anger priset ex. moms.
/Niklas
Niking skrev:Alltså 540i XP ska ju motsvara en 40 kubikare i storlek och funkar bra för en normal 2:a gallring, alltså 30-40 cm i rotänden.
Förvisso går det att ta grövre träd än så. Själv har jag rotkapat en 50 cm vindfallen tall och en 60 cm vindfallen gran med min 540 i XP och 200X-batteri, men då tog det lite tid.
Hur många batterier som går åt per dag, är ju lite som att fråga hur långt är ett snöre. Det beror ju helt och håller på hur du kör och vilka sorters träd du tar.
/Niklas
Badger skrev:Låter bra. Kapade en 70cm tall med 30 kubikaren sist. Inte optimalt, men det gick. Intressant att du ahr 200x batteri. Jämfört med 300x? Är det fullt tryck fast kortare tid?Niking skrev:Alltså 540i XP ska ju motsvara en 40 kubikare i storlek och funkar bra för en normal 2:a gallring, alltså 30-40 cm i rotänden.
Förvisso går det att ta grövre träd än så. Själv har jag rotkapat en 50 cm vindfallen tall och en 60 cm vindfallen gran med min 540 i XP och 200X-batteri, men då tog det lite tid.
Hur många batterier som går åt per dag, är ju lite som att fråga hur långt är ett snöre. Det beror ju helt och håller på hur du kör och vilka sorters träd du tar.
/Niklas
Niking skrev:Badger skrev:Låter bra. Kapade en 70cm tall med 30 kubikaren sist. Inte optimalt, men det gick. Intressant att du ahr 200x batteri. Jämfört med 300x? Är det fullt tryck fast kortare tid?Niking skrev:Alltså 540i XP ska ju motsvara en 40 kubikare i storlek och funkar bra för en normal 2:a gallring, alltså 30-40 cm i rotänden.
/Niklas
Några 300x-batterier har jag aldrig sett, än mindre testat.
Däremot har jag BLi 300-batterier, men de används bara till gräsröjaren 535i RXT och till mina batteridrivna gräsklippare.
Men BLi 300 är på 9,4 Ah och BLi 200(X) är på 5,2 Ah, så i praktiken borde ett BLi 300 räcka nästan dubbelt så länge som ett BLI200X.
/Niklas