Motorsåg och handhållet

Ingen olja till kedjan

10 inlägg 1964 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ingen olja till kedjan

DrW  
#748002 Skulle använda en såg jag inte använt på ett bra tag. Sannolikt gjort ett litet misstag då jag lämnade den med rapsolja i systemet när jag ställde undan den sist. Misstänker att det kloggat igen systemet. Måste hänt någon förr. Vilket är ert bästa tips för att fixa detta?
Räcker det med att tömma oljetanken och fylla med lite diesel och låta det stå ett tag?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ingen olja till kedjan

tallen100  
#748005 Tappa ur oljan, fyll diesel, starta och gasa en stund, låt den stå, starta och gasa igen o.s.v
, till slut kommer det igång.

Avatar Fallback

Re: Ingen olja till kedjan

Amatörhuggare 62  
#748009 Kan ju även vara så, att när du starta. Så satt pumpen fast.
Och det rensa drevet till pumpen. Är de Husqvarna så är det i plast.
Man lossar kopplingen, och bakom drivhjulet har du drivningen
till oljepumpen.

Användarvisningsbild

Re: Ingen olja till kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748016 Jag har hittills inte hittat nån rapsolja som kleggar igen systemet innom tio + år.
Många andra kjedjeoljor däremot har jag sett strular efter ett tag.

Avatar Fallback

Re: Ingen olja till kedjan

tallen100  
#748022 Man ska inte glömma att det med tiden kan komma med lite spån och annan småbråte som kan hjälpa till lite på traven att stoppa oljeflödet, vilken olja man än använder.

Användarvisningsbild

Re: Ingen olja till kedjan

Alex Strömberg  
#748038 Hade kollat oljepump samt skruvhjul så de inte är paj.

Är de helt så blåser man ur samtliga slangar och rengör filtret. Är allt OK och kedjeoljan är flytande så ska de funka nu. På Husqvarna i alla fall, Stihl har massa påhitt med pluggar och kopplingar som sliter sönder saker, på vissa modeller. De med koppling inåt, piss sågar de. Allt pajar.

Användarvisningsbild

Re: Ingen olja till kedjan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748079 Vad är det för såg?

Användarvisningsbild

Re: Ingen olja till kedjan

DrW  
#748081
Mange skrev:Vad är det för såg?

Hva 445 triobrake

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ingen olja till kedjan

hva555  
#748109 Kolla oljepump utan att starta med svärd. Snurra åt rätt håll, går att se hur ställbara funkar också. Funkar detta så kolla svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Ingen olja till kedjan

hva555  
#748110 Måste vara nyare såg med pumpdrivning via koppling. Det är en gummirondell fö.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).