fre 11 feb 2022, 17:22#748002Skulle använda en såg jag inte använt på ett bra tag. Sannolikt gjort ett litet misstag då jag lämnade den med rapsolja i systemet när jag ställde undan den sist. Misstänker att det kloggat igen systemet. Måste hänt någon förr. Vilket är ert bästa tips för att fixa detta?
Räcker det med att tömma oljetanken och fylla med lite diesel och låta det stå ett tag?
Motorsåg och handhållet
Ingen olja till kedjan
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

fre 11 feb 2022, 17:37#748005Tappa ur oljan, fyll diesel, starta och gasa en stund, låt den stå, starta och gasa igen o.s.v
, till slut kommer det igång.
, till slut kommer det igång.
fre 11 feb 2022, 18:27#748009Kan ju även vara så, att när du starta. Så satt pumpen fast.
Och det rensa drevet till pumpen. Är de Husqvarna så är det i plast.
Man lossar kopplingen, och bakom drivhjulet har du drivningen
till oljepumpen.
Och det rensa drevet till pumpen. Är de Husqvarna så är det i plast.
Man lossar kopplingen, och bakom drivhjulet har du drivningen
till oljepumpen.
fre 11 feb 2022, 18:41#748016Jag har hittills inte hittat nån rapsolja som kleggar igen systemet innom tio + år.
Många andra kjedjeoljor däremot har jag sett strular efter ett tag.
Många andra kjedjeoljor däremot har jag sett strular efter ett tag.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
fre 11 feb 2022, 19:27#748038Hade kollat oljepump samt skruvhjul så de inte är paj.
Är de helt så blåser man ur samtliga slangar och rengör filtret. Är allt OK och kedjeoljan är flytande så ska de funka nu. På Husqvarna i alla fall, Stihl har massa påhitt med pluggar och kopplingar som sliter sönder saker, på vissa modeller. De med koppling inåt, piss sågar de. Allt pajar.
Är de helt så blåser man ur samtliga slangar och rengör filtret. Är allt OK och kedjeoljan är flytande så ska de funka nu. På Husqvarna i alla fall, Stihl har massa påhitt med pluggar och kopplingar som sliter sönder saker, på vissa modeller. De med koppling inåt, piss sågar de. Allt pajar.
HVA 55, HVA 238SG, HVA 242G, Stihl 036 Pro
fre 11 feb 2022, 22:20#748079Vad är det för såg?
Såg samlare av grövre kaliber....
lör 12 feb 2022, 08:36#748109Kolla oljepump utan att starta med svärd. Snurra åt rätt håll, går att se hur ställbara funkar också. Funkar detta så kolla svärdet.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).