Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta

9 inlägg 3726 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta

Amatörsågare  
#745366 Hej!
Jag har en Husqvarna 242 XP från 1995 som helt plötsligt inte ville starta igen igår efter att jag tankat den efter att ha kört slut på en tank fylld från samma dunke.
Den startar normalt sett ganska enkelt när man drar igång den första gången, några extra ryck går åt såklart. Om man råkar köra stann och ska dra igång den igen så startar den på första rycket igen.
Har dock tidigare noterat att om man stoppat den på knappen och sedan ska ha igång den igen när den är varm, så får man jobba lite extra.
Igår dog den som sagt och jag tänkte att det var dags att tanka. Var bara lite blask kvar i tanken, så jag fyllde på fullt med Aspen, men sedan var det lögn i helvete att få igång den igen. Lät den svalna, men det gick fortfarande inte att starta den.
Plockade ner den när jag kom hem och gjorde följande:
1. Rengjorde luftfiltret, det var rätt så igensatt.
2. Lånade ett bränslefilter från min andra 242 XP som jag vet fungerade, eftersom den fick ta över jobbet när den andra dog.
3. Kollade så att jag fick gnista från tändstiftet. Såg då även att tändstiftet var surt och det kom bränsleånga ur tändstiftshålet när jag drog i snöret, så bränsletillförseln verkar fungera.
4. Monterade ett nytt tändstift, utan resultat.
5. Sågade av bågen som går ut över tändstiftets elektrod på det gamla tändstiftet och höll stiftet över cylinderblocket och drog i startsnöret. Fick gnistor trots ett luftgap på mer än 5 mm.
6. Justerade in L- och H-skruven fullt och sedan ett varv ut.

Vad kan det vara? Har varit inne på att tändmodulen kan vara boven, men efter mitt test under punkt 5 så känns det inte lika troligt längre. Eller?
Hoppas på svar från alla experter här! Vet att det finns många duktiga människor här. Har läst forumet många år, men först nu registrerat mig.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta

Alex Strömberg  
#745401 Dålig komp? Sågen gick ju precis men alltid värt att få ett värde när man håller på och felsöker.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745430 Vilket tändstift är det? Prova CJ7Y.

Tycker det låter lite som den går magert.
Är bränsleslang hel och tät? Filter/lod rent och rätt?
Jag hade kollat bränslenålens inställning och förgasarens täthet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta

Amatörsågare  
#745535
Mange skrev:Vilket tändstift är det? Prova CJ7Y.

Tycker det låter lite som den går magert.
Är bränsleslang hel och tät? Filter/lod rent och rätt?
Jag hade kollat bränslenålens inställning och förgasarens täthet.


Satte dit ett nytt Brisk PR17Y, ett likadant som satt även innan sågen lade av. Ska tydligen motsvara Champion RCJ7Y.
Bränslefiltret hade nog sett bättre dagar, så jag testade med det från min andra såg som går utan resultat.
Får kolla bränsleslangen noggrannare om den är helt hel, men jag får som sagt en bränsledimma ur tändstiftsporten när jag drar runt motorn.
Har även testat att snapsa med en tesked bränsle rakt in i luftporten på förgasaren utan resultat. Ether rakt in i cylindern eller luftporten hjälper inte heller...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta

Amatörsågare  
#745537
Alex Strömberg skrev:Dålig komp? Sågen gick ju precis men alltid värt att få ett värde när man håller på och felsöker.


Ska rota fram en komptestare. Vilket värde bör jag få?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta

PeterJS  
#745543 Hej ta loss ljuddämparen och titta efter skador på kolv och cylindern det kan också var så att svänghjulet inte sitter i rätt läge om kilen gått av kommer gnistan i fel tidpunkt kan tändstiftet bli surt fast gnistan är bra eller att nålen inte stänger i förgasaren som redan sagts. Mvh. Peter

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta

Alex Strömberg  
#745560
Amatörsågare skrev:
Alex Strömberg skrev:Dålig komp? Sågen gick ju precis men alltid värt att få ett värde när man håller på och felsöker.


Ska rota fram en komptestare. Vilket värde bör jag få?

Helst inte under 7Bar/100psi. Då börjar de gå märkligt eller ikte alls

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#745596
Amatörsågare skrev:
Mange skrev:Vilket tändstift är det? Prova CJ7Y.

Tycker det låter lite som den går magert.
Är bränsleslang hel och tät? Filter/lod rent och rätt?
Jag hade kollat bränslenålens inställning och förgasarens täthet.


Satte dit ett nytt Brisk PR17Y, ett likadant som satt även innan sågen lade av. Ska tydligen motsvara Champion RCJ7Y.
Bränslefiltret hade nog sett bättre dagar, så jag testade med det från min andra såg som går utan resultat.
Får kolla bränsleslangen noggrannare om den är helt hel, men jag får som sagt en bränsledimma ur tändstiftsporten när jag drar runt motorn.
Har även testat att snapsa med en tesked bränsle rakt in i luftporten på förgasaren utan resultat. Ether rakt in i cylindern eller luftporten hjälper inte heller...

Se till o få dit ett CJ7Y utan R o prova.
Det brukar de tycka bättre om.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 XP - Vill plötsligt inte starta

Vante  
#745676 Jag ser ni sjusterat in L och H på förgasaren känner i gen de är känsliga lite My off kan ändå gå men får svår start och vid mycket upp L rusa tomgång till varm såg och olika varvtal liggande och stående såg sedan om L är mycket upp hård kopa tomgång vill stanna nu har jag ingen aning er vana på ställa förgasaren men fenomen känsligt finns där i alla fall van eller nybörjare med skruvmejsel i fickan prov lära sig själv.
Jag har 2 sågar den ena varv varnar när bensin är slut går chockad den då för slippa dra många gånger i snöret start. Den andra varnar ej den måste snapsar bort filter i kapsyl förgasare i bägge fallen anars 25 och mer ryck Inan den får upp bensin till förgasare men fyller man på i tid går de alltid ganska fort i gång.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).