#738631Svärfar visade mig en motorsåg han har, jag visste inte om den eller när han köpte den. Han har knappt använt den, för att den krånglat hela tiden, dessutom är han 75 och rätt skröplig.
Hur som helst, han visade den för mig för ett par veckor sedan och jag kom fram till att den behöver justeras på högvarv, man kan få den att gå bra om man samtidigt håller choken aktiverad som man gasar.
Men blev förvånad när jag skulle justera, det finns ingen skruv innanför hålet till H (eller L för den del) så man kan inte justera. Har för mig att jag läst tidigare om att nyare sågar inte ska gå att justera.
Om jag hittat rätt så är det den här.
http://parts.kschmid.ch/ipl_stiga_sp_37 ... _sv-en.pdf
Är enda möjligheten att skaffa ny förgasare och vilken ska jag i så fall köpa?
Motorsåg och handhållet
Stiga SP 37 vill inte varva ur
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

#738635Enligt min åsikt är det helt meningslöst att lägga ner några större pengar på en sån såg. Sämsta sortens skräpmaskin.
Vad du kan göra är att först kolla alla slangar och filtret i tanken. Sen är det att byta membran i förgasaren. Hjälper inte det så lär den heller inte gå bättre med en annan förgasare. Då är det skroten enligt min mening.
Vad du kan göra är att först kolla alla slangar och filtret i tanken. Sen är det att byta membran i förgasaren. Hjälper inte det så lär den heller inte gå bättre med en annan förgasare. Då är det skroten enligt min mening.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
#738700Nej ingen höjdarsåg. Vet inte vilken typ av förgasare den har men det kan vara värt att kolla efter "gömda" justerskruvar.
Hellre en tom bensindunk i handen än tio fulladdade batterier utspridda i skogen
#738715Kolla bränslenålens inställning.
Justera den så den står så högt det går utan att läcka.
Justera den så den står så högt det går utan att läcka.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
#738842Skrev ett inlägg häromdagen, men det verkar misslyckats.
Motorsågen är nästan oanvänd. Vet inte när han skaffade den, men ingen garanti. Han är lite ledsen för att den inte går som den ska, han är 75 och rätt skröplig.
Tänkte man skulle skaffa en billig förgasare (såg tråden om Kina-delar) som går att justera. Men innan dess ska jag kolla det där med nålen, ska bara lista ut hur man kollar/justerar den.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Motorsågen är nästan oanvänd. Vet inte när han skaffade den, men ingen garanti. Han är lite ledsen för att den inte går som den ska, han är 75 och rätt skröplig.
Tänkte man skulle skaffa en billig förgasare (såg tråden om Kina-delar) som går att justera. Men innan dess ska jag kolla det där med nålen, ska bara lista ut hur man kollar/justerar den.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
#738853Det verkar vara en Walbro, kan du få fram beteckningen ?
Hellre en tom bensindunk i handen än tio fulladdade batterier utspridda i skogen
#73885671 118800210/0 Förgasare Kpl Carburetor
Här finns det ganska bra bilder på den.
https://sklep-kosiarki.pl/czesci-do-sil ... -6134.html
Får återkomma med mer info den dagen jag tagit hem den och har kunnat kolla mer på den, just nu är det bara torrsim då jag bara har bilder på den.
Här finns det ganska bra bilder på den.
https://sklep-kosiarki.pl/czesci-do-sil ... -6134.html
Får återkomma med mer info den dagen jag tagit hem den och har kunnat kolla mer på den, just nu är det bara torrsim då jag bara har bilder på den.
TS
#738858Okej det är reservdelsnumret, jag uttryckte mig kanske lite oklart. Jag tänkte om du kan se modellbeteckningen på förgasaren, vet man vilken modell av Walbro det är så ökar det chanserna att hitta en från tredje part.
#739003Ujujuj, nu är jag nyfiken på att få komma hem till svärfar och kolla på sågen igen. Hittade den här bilden på vad jag tror är en ekvivalent förgasare och den har då skruvar. Kan ju ha varit lock över skruvarna så man inte ska pilla, eller helt enkelt dålig syn. Ska ta med glasögonen, även jag börjar bli till åren och har inte världsbäst syn på nära håll.
Återkommer med info när jag kollat på sågen.
Skapa konto
Återkommer med info när jag kollat på sågen.
Skapa konto
TS
#739004Kolla då vilken modell/variant det är med. Står på huset om det är Walbro.
#739044Definitivt Walbro, det här är min egen bild på sågen.
Skapa konto
Skapa konto
TS
#739058På ALLA Walbro ser du modell och variant nummer på sidan. Så det står nog nåt.
Vissa är kopior och har inte modell och variant nummer, fast det står Walbro på pumplocket.
Vissa är kopior och har inte modell och variant nummer, fast det står Walbro på pumplocket.
#740498Sådär, då har man kollat på sågen igen. Verkar som att man ska ha något slags specialmejsel.
Skapa konto
Skapa konto
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).