Motorsåg och handhållet

Stiga SP 37 vill inte varva ur

28 inlägg 6745 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#738631 Svärfar visade mig en motorsåg han har, jag visste inte om den eller när han köpte den. Han har knappt använt den, för att den krånglat hela tiden, dessutom är han 75 och rätt skröplig.

Hur som helst, han visade den för mig för ett par veckor sedan och jag kom fram till att den behöver justeras på högvarv, man kan få den att gå bra om man samtidigt håller choken aktiverad som man gasar.

Men blev förvånad när jag skulle justera, det finns ingen skruv innanför hålet till H (eller L för den del) så man kan inte justera. Har för mig att jag läst tidigare om att nyare sågar inte ska gå att justera.

Om jag hittat rätt så är det den här.

http://parts.kschmid.ch/ipl_stiga_sp_37 ... _sv-en.pdf

Är enda möjligheten att skaffa ny förgasare och vilken ska jag i så fall köpa?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

totte  
#738635 Enligt min åsikt är det helt meningslöst att lägga ner några större pengar på en sån såg. Sämsta sortens skräpmaskin.

Vad du kan göra är att först kolla alla slangar och filtret i tanken. Sen är det att byta membran i förgasaren. Hjälper inte det så lär den heller inte gå bättre med en annan förgasare. Då är det skroten enligt min mening.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Rotvältaren  
#738700 Nej ingen höjdarsåg. Vet inte vilken typ av förgasare den har men det kan vara värt att kolla efter "gömda" justerskruvar.


Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738715 Kolla bränslenålens inställning.
Justera den så den står så högt det går utan att läcka.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#738842 Skrev ett inlägg häromdagen, men det verkar misslyckats.

Motorsågen är nästan oanvänd. Vet inte när han skaffade den, men ingen garanti. Han är lite ledsen för att den inte går som den ska, han är 75 och rätt skröplig.

Tänkte man skulle skaffa en billig förgasare (såg tråden om Kina-delar) som går att justera. Men innan dess ska jag kolla det där med nålen, ska bara lista ut hur man kollar/justerar den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Rotvältaren  
#738853 Det verkar vara en Walbro, kan du få fram beteckningen ?

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#738856 71 118800210/0 Förgasare Kpl Carburetor

Här finns det ganska bra bilder på den.

https://sklep-kosiarki.pl/czesci-do-sil ... -6134.html

Får återkomma med mer info den dagen jag tagit hem den och har kunnat kolla mer på den, just nu är det bara torrsim då jag bara har bilder på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Rotvältaren  
#738858 Okej det är reservdelsnumret, jag uttryckte mig kanske lite oklart. Jag tänkte om du kan se modellbeteckningen på förgasaren, vet man vilken modell av Walbro det är så ökar det chanserna att hitta en från tredje part.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Fredi  
#738872 Samma utbuktning har ju den från polen som den som syns i sågen har du kollat att den inte har skruvar fast den inte har hål genom plasten?

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#738875 Som sagt, jag får återkomma när jag har fått hem sågen till mig.
Det var tvärtom, hål genom plasten till förgasaren men inga (vad jag kunde se) skruvar på förgasaren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#739003 Ujujuj, nu är jag nyfiken på att få komma hem till svärfar och kolla på sågen igen. Hittade den här bilden på vad jag tror är en ekvivalent förgasare och den har då skruvar. Kan ju ha varit lock över skruvarna så man inte ska pilla, eller helt enkelt dålig syn. Ska ta med glasögonen, även jag börjar bli till åren och har inte världsbäst syn på nära håll.

Återkommer med info när jag kollat på sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739004 Kolla då vilken modell/variant det är med. Står på huset om det är Walbro.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#739044 Definitivt Walbro, det här är min egen bild på sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739058 På ALLA Walbro ser du modell och variant nummer på sidan. Så det står nog nåt.
Vissa är kopior och har inte modell och variant nummer, fast det står Walbro på pumplocket.

Användarvisningsbild

Re: Stiga SP 37 vill inte varva ur

JerkaN  
#740498 Sådär, då har man kollat på sågen igen. Verkar som att man ska ha något slags specialmejsel.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).