Jag vänder mig till Sveriges samlade kompetens på skogsmaskiner, ni här på Skogsforum, i hopp om eventuella tips och ledtrådar som kan hjälpa mig i mitt projekt med en gammal groovy Husqvarna 444 SG.
Lite bakgrund:
Som nybliven tomtägare där halva tomten är av karaktären uppväxt/igenväxt skogsdunge kommer jag ha ett sporadiskt behov av att fälla och kapa upp enstaka träd. Som ett kul alternativ till att köpa nytt eller hyra varje gång så chansade jag på en Husqvarna 444 SG för 400 SEK på en loppis. Tycker generellt det är kul att renovera gamla grejer så jag gav projektet en chans. Har ingen egentlig erfarenhet av specifikt motorsågar men är generellt händig. Med lite tur kanske det inte var mer än det där uppenbara med startsnöret som var av. Men det var de facto lite mer än så...
Vad jag gjort hitintills:
Se första bilden för skönheten innan arbetet satte igång. Ersatte det trasiga startsnöret och spände till kedjan. Sen i med ny olja. Och fyllde upp bensin som rann rakt "igenom" någonstans. Startförsöket fick vänta. Bränsleslangen var nästintill upplöst i någon slags sörja. Fick tag på ny bränsleslang och med mycket tålamod fick jag den till slut på plats. På med nytt bränslefilter också. Och nytt stift. Och rengjorde luftfiltret. I med ny bensin och äntligen ett startförsök på riktigt.
Den startade! Succé tänkte jag såklart! Underbart är som bekant kort. Gången var långt ifrån klockren men tänkte det mest att det var några småjusteringar som behövdes. Läste på i manualen om injustering på H, L och T-skruvarna. Försökte verkligen ett bra tag att justera in den men svårt att justera på något som stannar hela tiden. Den blev mer och mer svårstartad också (antar det var relaterat till att den blev varm).
Googlade och läste på. Startade upp konto här på Skogsforumoch läste igenom relevanta trådar här. Blev rätt mycket klokare generellt på vilka troliga orsaker som kan ligga bakom felet. Så som :
- Förgasarproblem med igensättningar och gamla membran.
- Tändspole som falerat
- Otäta vevaxeltätningar
Jag gick vidare genom att beställa en ny reparationssats (Walbro) och sen renovera förgasaren med nya membran och packningar och bytte även nålventilen som ingick i reparationssatsen. Vidare demonterade jag ljuddämparen och upptäckte en påtaglig sotavlagring i cylinderutloppet (om detta kan säga något?) Skrapade ut och rengjorde. Packningen mellan ljuddämpare och cylinder såg inte ut att täta helt tätt. Vad jag kunde bedöma så såg kolv (med ringar) fina ut. Tillverkade ny packning till ljuddämparen, monterade ihop allt och provkörde igen. Problemet blev tyvärr inte åtgärdat genom dessa insatser. Maskinen fortsatte att stanna och den uppförde sig ungefär på samma sätt som innan och blev svårare att starta när den blev varm.
Efter detta har jag mest försökt titta över kablage och efter bästa förmåga försökt se om jag kunnat hitta något mer som kan vara orsaken till felet. När jag demonterade förgasaren igen (mest för att komma åt kablage lättare) upptäckte jag att jag monterat packningen mellan förgasare och cylinderinlopp på fel håll och därmed blockerat en liten kanal mellan förgasare och cylinderinlopp. Vid demontering av kablage och tändspole så upptäcker jag att kablarna på sina ställen har fått rejäla smällar så koppartråden synliggjorts.
Nu till mina konkreta funderingar:
- Är det någon som vet vad konsekvensen blir om man blockerar den lilla kanalen som jag markerat med pil i den andra bilden? (Råkade alltså av misstag montera packningen på fel håll så denna kanal blockerades)
- När jag renoverade förgasaren med nya membran, packningar och nålventil så gjorde jag inte direkt något för att "blåsa ut" eller möjligtvis "lösa upp" eventuellt ansamla smuts i alla fina kanaler i förgasaren. Kan detta vara något att gå vidare med? Tar gärna emot tips på hur man kan gå tillväga? Är det tryckluft helt enkelt som gäller? Eller bad i något lösningsmedel?
- På bild 3 och 4 syns kablage som fått sig några törnar så kopparn synliggjorts. Kan det vara tänkbart att slitna kablar kan vara orsaken till felet? Att strömstyrkan till stiftet påverkas negativt?
- Är det någon som ev. sitter på en tändspole till en Husqvarna 444 SG och kan tänka sig att sälja?
- Tror ni jag själv kan byta vevaxeltätningar och vilka verktyg behöver jag i så fall? Tror ni jag kan få tag på dessa tätningar/packningar?
- Har ni några andra råd och tips som kan tänkas hjälpa mig framåt i projektet? Tar tacksamt emot alla möjliga funderingar!
Mvh
Sonny.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto