Motorsåg och handhållet

Är 16 tum ovanligt?

52 inlägg 16776 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är 16 tum ovanligt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47067
Axl skrev:Behöver jag byta både svärd och drivhjul om jag vill byta från .325 till 3/8 delning?


Om du har .325 drev, svärd o kedja o vill ha 3/8 får du vackert byta alltihop om inte svärdet har solid nos utan drev.
Om det har solid nos får du se till o få rätt spårvidd som funkar i detta svärd.

TH.
Det stämmer med skillnaden. Svärden ser olika ut i infästning men även i höjd, ofta detta i kombination...

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Är 16 tum ovanligt?

Axl  
#55121 Efter alla problem som var med att få tag i en ny kedja så upptäckte jag när jag för första gången skulle fila den nya kedjan att det på ett ställe är två tänder i rad som är åt samma håll!! Ska det vara så???

   TS
Avatar Fallback

Re: Är 16 tum ovanligt?

Nonkan  
#55127
Axl skrev:Efter alla problem som var med att få tag i en ny kedja så upptäckte jag när jag för första gången skulle fila den nya kedjan att det på ett ställe är två tänder i rad som är åt samma håll!! Ska det vara så???



Ja, det går inte jämnt ut med tand på varannan sida. Alternativet hade varit en tom länk utan skärtand.

Avatar Fallback

Re: Är 16 tum ovanligt?

Axl  
#55143
Nonkan skrev:
Axl skrev:Efter alla problem som var med att få tag i en ny kedja så upptäckte jag när jag för första gången skulle fila den nya kedjan att det på ett ställe är två tänder i rad som är åt samma håll!! Ska det vara så???



Ja, det går inte jämnt ut med tand på varannan sida. Alternativet hade varit en tom länk utan skärtand.


Men jag kan inte minnas att det var så på den gamla kedjan...

   TS
Avatar Fallback

Re: Är 16 tum ovanligt?

Nonkan  
#55152
Men jag kan inte minnas att det var så på den gamla kedjan...


Det bör det ha varit. 64 DL ger en tand på varannan sida hela vägen, och varje tand tar 3 DL, så 67 DL måste ha två tänder åt samma håll.

Det är lite krångligt med Stihls kedjor och svärd för dom använder så många olika kombinationer till samma modeller. Det är ju bra i det avseendet att man kan anpassa sågen till den typ av sågning man ska göra, men det är lagom spännande att köpa reservdelar sen. Vi lagerhåller ca 40 olika längder och typer av Stihlkedjor, för inte fan orkar man hålla på o nita :), men det räcker ändå inte för det är alltid någon som ska ha något udda. Senast var det en med en Stigasåg, 13" .325 1,5mm där Stiga såklart ska ha 57DL istället för 56DL som resten av västvärlden kör.

Användarvisningsbild

Re: Är 16 tum ovanligt?

hayabusa 08  
#59593 Hej.
Jag upplever inte 16" som ovanligt. Hakki Pilke vedmaskiner har det i sin 1X 37 model.
Visst man får beställa men jag har köpt både Husqvarna o Oregon svärd o kedja i .325 1,5mm 66DL

Användarvisningsbild

Re: Är 16 tum ovanligt?

maccall  
#59608 Jag ser att tråden är gammal, men när den nu ändå dök upp igen så: Det beror på vilket märke det är - och vilken modell på sågen det är också...

Stihls småsågar, där fästet kallas MS (Mini Stihl) har vanligen 14", 16" och 18", men de svärden är ändå en tum kortare än de för nästa storleksklass SS (Standard Stihl) som oftast använder 13", 15", och 18". Ja, det fortsätter ju uppåt sedan.

Motsvarande för lilla fästet på Husqvarna, Jonsered och Dolmar är samma som för Stihl SS, dvs. 13", 15", 18" och uppåt.

Men bara för att svärden kanske anges som lika långa så tar de inte nödvändigtvis kedjor med lika många länkar, och den enda svärdslängd jag har i huvudet just nu som kan dela kedja mellan alla dessa modeller är .325/1,5 som har 56 länkar på MS14", SS13" och lilla Husqvarna 13". Sedan är i stort sett alla andra olika på något sätt. Är det lika många länkar så är det fel spårvidd och så vidare...

På Stihl kan det sedan ibland vara olika på olika varianter av en viss modell. Just 361 har jag för mig tar både 66 och 67 länkar beroende på vilken modell det är, och ja så är det, 16" är den mest ovanliga svärdslängden av de som nämnts...

Och nu inser man att det inte är lätt att ha alla varianter hemma för en såghandlare, för följande behövs: 3/8" i sk. low profile och/eller Stihls Picco Micro, och numera även deras nya Picco Micro Mini/Narrow som är ännu mindre. Sedan måste det finnas både 0.325/1,3 (Pixel), vanlig 0.325/1,5 och så 0.325/1,6 för det har många halvstora Stihl. Därpå behövs vanlig 3/8"/1,5 för Husqvarna å gänget, medan Stihl kräver 3/8"/1,6. Å alla dessa skall förstås finnas med tänder i olika utföranden: Chisel och semi-chisel förstås, men gärna i fyrkantschisel också, och en eller två olika säkerhetsmodeller för de ovana, samt klyvfilade i både 0.325 och 3/8" lp/pm. Kanske finns det också någon som vill ha en skip eller semi-skipkedja..? Och säkert dyker någon upp och undrar varför det inte finnns 0.404 hemma eller om det är riktigt säkert att det inte finns någon gammal 1/2" ute på lagret, till samlarsågen på vinden. Å alla dessa till alla svärdslängder för alla märken...

Det skall fan sälja kedjor till motorsågar, inte undra på att de flesta handlare bara har 56 länkars 0.325/1,5 hemma... :???:

Själv letar jag efter någon som säljer 3/8"/1,3 (typ H42, inte lp), för det är det på ett svärd jag har från USA, där är nämligen det en mycket vanlig spårvidd. Också! :roll:
Senast redigerad av maccall tis 26 maj 2009, 07:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Är 16 tum ovanligt?

totte  
#59610 Man blir alldeles matt bara att läsa om det :shock:

Avatar Fallback

Re: Är 16 tum ovanligt?

Husby småmaskiner  
#60770
maccall skrev:Jag ser att tråden är gammal, men när den nu ändå dök upp igen så: Det beror på vilket märke det är - och vilken modell på sågen det är också...

Stihls småsågar, där fästet kallas MS (Mini Stihl) har vanligen 14", 16" och 18", men de svärden är ändå en tum kortare än de för nästa storleksklass SS (Standard Stihl) som oftast använder 13", 15", och 18". Ja, det fortsätter ju uppåt sedan.

Motsvarande för lilla fästet på Husqvarna, Jonsered och Dolmar är samma som för Stihl SS, dvs. 13", 15", 18" och uppåt.

Men bara för att svärden kanske anges som lika långa så tar de inte nödvändigtvis kedjor med lika många länkar, och den enda svärdslängd jag har i huvudet just nu som kan dela kedja mellan alla dessa modeller är .325/1,5 som har 56 länkar på MS14", SS13" och lilla Husqvarna 13". Sedan är i stort sett alla andra olika på något sätt. Är det lika många länkar så är det fel spårvidd och så vidare...

På Stihl kan det sedan ibland vara olika på olika varianter av en viss modell. Just 361 har jag för mig tar både 66 och 67 länkar beroende på vilken modell det är, och ja så är det, 16" är den mest ovanliga svärdslängden av de som nämnts...

Och nu inser man att det inte är lätt att ha alla varianter hemma för en såghandlare, för följande behövs: 3/8" i sk. low profile och/eller Stihls Picco Micro, och numera även deras nya Picco Micro Mini/Narrow som är ännu mindre. Sedan måste det finnas både 0.325/1,3 (Pixel), vanlig 0.325/1,5 och så 0.325/1,6 för det har många halvstora Stihl. Därpå behövs vanlig 3/8"/1,5 för Husqvarna å gänget, medan Stihl kräver 3/8"/1,6. Å alla dessa skall förstås finnas med tänder i olika utföranden: Chisel och semi-chisel förstås, men gärna i fyrkantschisel också, och en eller två olika säkerhetsmodeller för de ovana, samt klyvfilade i både 0.325 och 3/8" lp/pm. Kanske finns det också någon som vill ha en skip eller semi-skipkedja..? Och säkert dyker någon upp och undrar varför det inte finnns 0.404 hemma eller om det är riktigt säkert att det inte finns någon gammal 1/2" ute på lagret, till samlarsågen på vinden. Å alla dessa till alla svärdslängder för alla märken...

Det skall fan sälja kedjor till motorsågar, inte undra på att de flesta handlare bara har 56 länkars 0.325/1,5 hemma... :???:

Själv letar jag efter någon som säljer 3/8"/1,3 (typ H42, inte lp), för det är det på ett svärd jag har från USA, där är nämligen det en mycket vanlig spårvidd. Också! :roll:



Windsor har 5st som levereras med 1.3mm drivlänkar och heter
1: 58A
2: 58AG
3: 58APL
4: 58APLG
5: 58APLX

Avatar Fallback

Re: Är 16 tum ovanligt?

Husby småmaskiner  
#60771
Axl skrev:Köpte en 361a av en kompis och skulle köpa kedja till den idag... var hos 3 motorsågshandlare (varav en säljer stihl) men ingen hade en 16 tums kedja. Är dom så ovanliga eller var det "dåliga" handlare jag var hos?

Vilken service är vettigt att göra när man köpt en begagnad såg?




16tum är och är inte ovanlig beroende på till vilket märke du söker svärd?
Exempel:
16tum Husqvarna/jonsered är det kedja med kedjedelningen ,325-1.5mm-66DL
Till Stihl med 16tum´s svärd är det ,325-1.6mm-67DL

Användarvisningsbild

Re: Är 16 tum ovanligt?

maccall  
#60947
Husby småmaskiner skrev:Windsor har 5st som levereras med 1.3mm drivlänkar och heter
1: 58A
2: 58AG
3: 58APL
4: 58APLG
5: 58APLX


Hej, men nej, det är lite det här som är problemet: Dessa kedjor går nog att få tag i men de är inte 1,3 (.050) utan 1,5 (.058).

Avatar Fallback

Re: Är 16 tum ovanligt?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61057
Själv letar jag efter någon som säljer 3/8"/1,3 (typ H42, inte lp), för det är det på ett svärd jag har från USA, där är nämligen det en mycket vanlig spårvidd. Också! :roll:


Hei du kan jo forsøke Logosol dom har Stihls 3/8"/1,3 klyv filat, men det kan files til rett vinkel.
Stihl produserer 3/8"/1,3 i Sveits for USA men vil vist inte selge dom i Europa ser det ut for.
Kjører 3/8 1.3 på min 361 siden den ble levert med det. Du kan jo evnt høre med en Stihl forhandler om det går å bestille.

Må vist korrigere meg selv, ser ut for at Logosol bare har Pico (Lp) i 1,3.

Användarvisningsbild

Re: Är 16 tum ovanligt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61063
Rank skrev:Själv letar jag efter någon som säljer 3/8"/1,3 (typ H42, inte lp), för det är det på ett svärd jag har från USA, där är nämligen det en mycket vanlig spårvidd. Också! :roll:


Den finns tillgänglig från Blount (windsor/Oregon).
Med Oregon heter den 72LPX, 72LGX, 72D, 72DP numera.

Har nog lite 72LP om det inte går o hitta nära dig...

Avatar Fallback

Re: Är 16 tum ovanligt?

Husby småmaskiner  
#61085
maccall skrev:
Husby småmaskiner skrev:Windsor har 5st som levereras med 1.3mm drivlänkar och heter
1: 58A
2: 58AG
3: 58APL
4: 58APLG
5: 58APLX


Hej, men nej, det är lite det här som är problemet: Dessa kedjor går nog att få tag i men de är inte 1,3 (.050) utan 1,5 (.058).



Sorry skrev fel!!
1: 58A 2: 58AG 3: 58APL 4: 58APLG 5: 58APLX är alla 3/8-1.5
Söker du/ni 3/8-1.3 så heter de
50A 50AG 50APL 50APLG 50 APLX
Det är Windsors namn.

Användarvisningsbild

Re: Är 16 tum ovanligt?

johan eriksson  
#62417 Jag hoppas verkligen inte 16" är så ovanligt, fick ett 16" svärd till min Hva266 i födelsedagspresent :ymparty: av en herre, ska provmontera och lägga upp någon bild, kedja kommer senare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).