Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 63295 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

guhra  
#710150 Är det 3 mm tjockt låter det lite tunnt?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#710238 Idag dök den upp en såg som har saknats på hyllorna här hemma. En Husqvarna 55,som den mycket vänlige @JensSkoog har skickat mig. Det var en utav sågarna som han hade inne på service, som ägaren inte ville lägga ner mer pengar på, och därmed sålde den till mig (mycket förnuftigt 😂).
Efter att ha kikat lite närmare på denna, så har jag kommit fram till att ljuddämparen har förstört cylindern, och att för snåla skruvar har pajat kolv (och kanske cylinder invändigt.

Blir "full" renovering på denna tänker jag😊.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#710239
Joakim S skrev:Idag dök den upp en såg som har saknats på hyllorna här hemma. En Husqvarna 55,som den mycket vänlige @JensSkoog har skickat mig. Det var en utav sågarna som han hade inne på service, som ägaren inte ville lägga ner mer pengar på, och därmed sålde den till mig (mycket förnuftigt 😂).
Efter att ha kikat lite närmare på denna, så har jag kommit fram till att ljuddämparen har förstört cylindern, och att för snåla skruvar har pajat kolv (och kanske cylinder invändigt.

Blir "full" renovering på denna tänker jag😊.

Grattis!
Förutom cylindern ser den ut som ett fint ex för renovering.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#710240
williamm skrev:
Joakim S skrev:Idag dök den upp en såg som har saknats på hyllorna här hemma. En Husqvarna 55,som den mycket vänlige @JensSkoog har skickat mig. Det var en utav sågarna som han hade inne på service, som ägaren inte ville lägga ner mer pengar på, och därmed sålde den till mig (mycket förnuftigt 😂).
Efter att ha kikat lite närmare på denna, så har jag kommit fram till att ljuddämparen har förstört cylindern, och att för snåla skruvar har pajat kolv (och kanske cylinder invändigt.

Blir "full" renovering på denna tänker jag😊.

Grattis!
Förutom cylindern ser den ut som ett fint ex för renovering.

Tack:).

Ja, ett bra objekt. Tänkte att jag tar isär den helt, innan jag beställer delar,så jag inte får mig en överraskning med typ ett spräckt vevhus, som vanligt😂😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

totte  
#710245 En 55:a är oftast värd jobb och delar. En kung bland farmarsågar.

Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Hepo  
#710311 Hej kolven såg inge vidare ut kanske ljuddämparen har läkt å orsakat skador invärtes med tanke på skadan vid skruven.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#710316
Hepo skrev:Hej kolven såg inge vidare ut kanske ljuddämparen har läkt å orsakat skador invärtes med tanke på skadan vid skruven.

Jag vet inte. Vet ej varför dämparen har gått sönder. Kan vara vibrationer, rost eller att någon dragit till för hårt. Skadorna på cylindern tyder ju på att någon dragit till för hårt i alla fall vid ett senare tillfälle. Skadorna på kolven antar jag är pga av snålt ställda skruvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#710759 Rivit isär 55:an nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710768 Lös ljuddämpare bankar itu allt. Ibland sugs skit in och ger skador ibland blokeras utblåset av en halv packning etc...

Det går o laga med kemisk metall av bra kvalisort. Men knappt lönt o kludda med när du får en vettig cylinder under tusingen.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#710914 Var hos min handlare och hämtade delar förut. Då hade han en present till mig:). Den ser riktigt fin ut, under all skit, men får se efter mer rengöring. Men den får ställa sig lite i kö. Ska dra ihop vevhuset på 55:an idag tänkte jag.

Postar nummer här @Mange.

   TS
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

tallen100  
#710928 En bra handlare 👍 , såna finns det för få av.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#710931
tallen100 skrev:En bra handlare 👍 , såna finns det för få av.

Ja, de är riktigt bra. Ligger lite ute på landet. Farsan i pensionsåldern står i verkstan och skruvar, sonen och hans fru sköter butiken plus det som har med plantor och ved att göra. Ett sådant riktigt familjeföretag som man verkligen vill stödja. Jag har tydligen fått mig en egen hylla, där de har mina delar som jag beställer😂. Är där typ en gång i veckan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#710955 Nu är halvorna ihop.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#710956 Fint!

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#710959
williamm skrev:Fint!

👍😊 Tack.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).