Motorsåg och handhållet

Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

1176 inlägg 63302 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

tallen100  
#693574
halvproffs skrev:
Joakim S skrev:Har tittat lite på en av sågarna jag fick av den lokale handlaren i fredags. Felet på denna antar jag var att kedjan gick trögt, för fint går den. Fixat nu. Riktigt fin med tanke på sin ålder (1984). Blir att tvätta den ren vid ett senare tillfälle. Vet ej om värmen fungerar, kan inte gasa nu.

Husqvarna 234 SG


Var bara ett fel med 234an. Den drog så lite bensin vid 1a gallring så jag tyckte det blev för långt mellan rasterna. 😉

Du skulle bara ha tankat den halvfull, då hade det gått åt ännu mindre bränsle tack vare fler raster 🤓 😉

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

halvproffs  
#693598 Att jag inte tänkte på det? 😤

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

totte  
#693641
Joakim S skrev:Gasade lite mer med 2054:an jag satte ihop för ett par dagar sen. Upptäckte ett slags skramlade som jag tyckte lät som dåligt lager, så jag rev isär sågen igen. Mycket riktigt, lagret på startapparat-sidan lät riktigt dåligt. Värmde på, och knackade av. Gick fint. Men när jag gjorde samma på kopplingssidan så skadade jag tappen längst ut. Riktigt klantigt, att glömma att ha träkloss imellan. Går det att fixa på något vis? Typ svetsa lite ute på toppen, för att förstärka där den spruckit, och sen fila upp spåret med dremel, där den böjt sig inöver? Lånade en vev från en annan 2054,som är isär och sågen gick tyst och fint utan skrammel😊


Ser ut som den kan fixas ja. Verkar oskadd nedanför spåret. Bara att prova. Väldigt försiktigt med svetsen så den inte tappar härdning längre ner.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693649
totte skrev:
Joakim S skrev:Gasade lite mer med 2054:an jag satte ihop för ett par dagar sen. Upptäckte ett slags skramlade som jag tyckte lät som dåligt lager, så jag rev isär sågen igen. Mycket riktigt, lagret på startapparat-sidan lät riktigt dåligt. Värmde på, och knackade av. Gick fint. Men när jag gjorde samma på kopplingssidan så skadade jag tappen längst ut. Riktigt klantigt, att glömma att ha träkloss imellan. Går det att fixa på något vis? Typ svetsa lite ute på toppen, för att förstärka där den spruckit, och sen fila upp spåret med dremel, där den böjt sig inöver? Lånade en vev från en annan 2054,som är isär och sågen gick tyst och fint utan skrammel😊


Ser ut som den kan fixas ja. Verkar oskadd nedanför spåret. Bara att prova. Väldigt försiktigt med svetsen så den inte tappar härdning längre ner.

Ok👍🏻. Tack😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693703 Fick testat handtagsvärmen förut på 234:n,och den fungerade. Känns lite kul att ha, vad jag tror kan ha varit en populär kombination av sågar på 80-talet, Husqvarna 162SE och 234SG. Ni som var aktiva då kanske vet mer om detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#693713
Joakim S skrev:Fick testat handtagsvärmen förut på 234:n,och den fungerade. Känns lite kul att ha, vad jag tror kan ha varit en populär kombination av sågar på 80-talet, Husqvarna 162SE och 234SG. Ni som var aktiva då kanske vet mer om detta?

Handtagsvärme borde vara standard på alla sågar.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Skogsfix  
#693745 Tycker handtagsvärmare på motorsåg är helt onödigt. Smälter bara snön så hanskarna blir våta. Byt handskar oftare istället så håller värmen bättre. 😉

Avatar Fallback

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693761 Det är när det är +2 och handskarna redan är dyngvåta som värmen kommer till sin rätt.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693930 Fick hem ett par trevliga projekt idag. Jag har inte hunnit titta på dem så mycket, förutom att de ser bra ut utvändigt. Jonsered 2077 och 2171.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#693935
Joakim S skrev:Fick hem ett par trevliga projekt idag. Jag har inte hunnit titta på dem så mycket, förutom att de ser bra ut utvändigt. Jonsered 2077 och 2171.

Grattis!
2171 vill jag också ha.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693936
williamm skrev:
Joakim S skrev:Fick hem ett par trevliga projekt idag. Jag har inte hunnit titta på dem så mycket, förutom att de ser bra ut utvändigt. Jonsered 2077 och 2171.

Grattis!
2171 vill jag också ha.

Tack:). Helst hade jag väl haft en 2071,men denna får duga😂. De är ju hyfsat lika 2171 och 2071. Ska se om jag får tittat lite mer ikväll. Iaf på 2077:an. Det är denna jag är mest nyfiken på, hur den mår i cylindern, då denna är svår att få tag i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#693947
Joakim S skrev:
williamm skrev:
Joakim S skrev:Fick hem ett par trevliga projekt idag. Jag har inte hunnit titta på dem så mycket, förutom att de ser bra ut utvändigt. Jonsered 2077 och 2171.

Grattis!
2171 vill jag också ha.

Tack:). Helst hade jag väl haft en 2071,men denna får duga😂. De är ju hyfsat lika 2171 och 2071. Ska se om jag får tittat lite mer ikväll. Iaf på 2077:an. Det är denna jag är mest nyfiken på, hur den mår i cylindern, då denna är svår att få tag i.

Vad fick du ge för 2171:an? Är den skuren eller bara demonterad?

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693958
williamm skrev:
Joakim S skrev:
williamm skrev:Grattis!
2171 vill jag också ha.

Tack:). Helst hade jag väl haft en 2071,men denna får duga😂. De är ju hyfsat lika 2171 och 2071. Ska se om jag får tittat lite mer ikväll. Iaf på 2077:an. Det är denna jag är mest nyfiken på, hur den mår i cylindern, då denna är svår att få tag i.

Vad fick du ge för 2171:an? Är den skuren eller bara demonterad?

Jag gav en fungerande 346XPG (inte den jag köpte sist, utan den första jag hade), för både 2077:an och 2171:an. Det är bara toppkåpa som är av. Den kan vara skuren. Har inte tittat så mycket än på de än. Om den skulle vara skuren, så är det inte så farligt. Det är mest 2077:an jag helst vill se, ha en hel cylinder, då denna är svår att hitta. 2171 har samma cylinder som 372,så de finns att få tag i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Williamm  
#693959
Joakim S skrev:Jag gav en fungerande 346XPG (inte den jag köpte sist, utan den första jag hade), för både 2077:an och 2171:an. Det är bara toppkåpa som är av. Den kan vara skuren. Har inte tittat så mycket än på de än. Om den skulle vara skuren, så är det inte så farligt. Det är mest 2077:an jag helst vill se, ha en hel cylinder, då denna är svår att hitta. 2171 har samma cylinder som 372,så de finns att få tag i.


Det var ju bra pris. 2171 har samma cylinder som 371. 2172 har samma som 372. Sedan finns det 372 men x-turke, de matsvaras också av 2172 med xt.

Användarvisningsbild

Re: Joakims motor- och röjsågsrenoveringar

Joakim S  
#693968
williamm skrev:
Joakim S skrev:Jag gav en fungerande 346XPG (inte den jag köpte sist, utan den första jag hade), för både 2077:an och 2171:an. Det är bara toppkåpa som är av. Den kan vara skuren. Har inte tittat så mycket än på de än. Om den skulle vara skuren, så är det inte så farligt. Det är mest 2077:an jag helst vill se, ha en hel cylinder, då denna är svår att hitta. 2171 har samma cylinder som 372,så de finns att få tag i.


Det var ju bra pris. 2171 har samma cylinder som 371. 2172 har samma som 372. Sedan finns det 372 men x-turke, de matsvaras också av 2172 med xt.

Ja, jag är väldigt nöjd med det.

Hmm.. Jag får upp samma nummer på 372 och 2171. 🤔
503 62 64-73

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).