Motorsåg och handhållet

Diskussion kring batteridrivna motorsågar

182 inlägg 16519 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668941 Innan jag köpte min 536 LiXP, fick jag låna hem ett exemplar från "min" handlare och testa. Å jag blev positivt överraskad och slog till. Jag hade också sett en del positiva omdömen här på Skogsforum.

Sedan dröjde det inte så länge, innan jag även hade köpt två batteridrivna trimrar (en selhängd och en handburen), en batteridriven häcksax och en batteridriven lövblås. Å anledningen till köpen var att de gav min en såpass bra och trevlig arbetsmiljö.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668942
r93 skrev:Jo, men när man inte blir imponerad av tester av personer som inte har betalt sågen för att testa, så vill man inte hosta upp 15 lax ”på chans” det kanske funkar.....

Jag har tex etanolbil......

Annat som inte är till batterisågarnas fördel är att de funnits i över sex år, och fortfarande inte slagit igenom.

Nu tänkte jag närmast på dig när jag skrev relevanta och bra frågor då jag ställde mig själv dessa frågor innan jag i ärlighetens namn slog till lite på vinst och förlust.. 👍 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668943
Niking skrev:Innan jag köpte min 536 LiXP, fick jag låna hem ett exemplar från "min" handlare och testa. Å jag blev positivt överraskad och slog till. Jag hade också sett en del positiva omdömen här på Skogsforum.

Sedan dröjde det inte så länge, innan jag även hade köpt två batteridrivna trimrar (en selhängd och en handburen), en batteridriven häcksax och en batteridriven lövblås. Å anledningen till köpen var att de gav min en såpass bra och trevlig arbetsmiljö.
/Niklas

Mitt första jobb med motorsågen blev närmast en skräckupplevelse då batteriet tog slut efter fällning, kvistning och uppkapning i tvåmetersbitar av en Björk och en tall med stubbdiametern ca 35 cm, men efter ett par laddcykler blev effekten märkbart bättre..👍🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668944
anersimyra skrev:
Niking skrev:Innan jag köpte min 536 LiXP, fick jag låna hem ett exemplar från "min" handlare och testa. Å jag blev positivt överraskad och slog till. Jag hade också sett en del positiva omdömen här på Skogsforum.

Sedan dröjde det inte så länge, innan jag även hade köpt två batteridrivna trimrar (en selhängd och en handburen), en batteridriven häcksax och en batteridriven lövblås. Å anledningen till köpen var att de gav min en såpass bra och trevlig arbetsmiljö.
/Niklas

Mitt första jobb med motorsågen blev närmast en skräckupplevelse då batteriet tog slut efter fällning, kvistning och uppkapning i tvåmetersbitar av en Björk och en tall med stubbdiametern ca 35 cm, men efter ett par laddcykler blev effekten märkbart bättre..👍🙂


Själv började jag kapa stammar med 10-15 cm i diameter, så då gick det bättre. 😉 Men tur att du inte gav upp efter det första försöket. 👍
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

r93  
#668945 Som sagt, jag är inte motståndare till batterimaskiner, men in nuläget så finns det inte en "allroundsåg" som kan göra allt som behöver göras i skogen, till skillnad på ett bygge så fungerar batterimaskiner lika bra som sladdmaskiner pga eluttag, dessa finns inte i skogen därför har det inte slagit igenom, och det lär nog dröja.

Sedan så funderar ja på farsta anersimyra, de som bara tillät batterimaskiner, detta är ju helt förkastligt, nu vet jag ju inte om dom har egen personal eller allt är på entrepenad, men om dom har några gubbar och dessa har fungerande maskiner?

Ska då dessa fungerande maskiner skrotas för att det ska köpas nya elmaskiner? Om så är fallet så är det ju vidrigt i miljö och resurstänk, men idag så är ju allt som går på batteri miljövänligt så det blir säkert bra.

Skillnad vore det ju om det blev köpstopp för bensinmaskiner, är den gamla utsliten köp batteri, men kör med dom så länge det håller.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#668946
r93 skrev:Som sagt, jag är inte motståndare till batterimaskiner, men in nuläget så finns det inte en "allroundsåg" som kan göra allt som behöver göras i skogen, till skillnad på ett bygge så fungerar batterimaskiner lika bra som sladdmaskiner pga eluttag, dessa finns inte i skogen därför har det inte slagit igenom, och det lär nog dröja.

Sedan så funderar ja på farsta anersimyra, de som bara tillät batterimaskiner, detta är ju helt förkastligt, nu vet jag ju inte om dom har egen personal eller allt är på entrepenad, men om dom har några gubbar och dessa har fungerande maskiner?

Ska då dessa fungerande maskiner skrotas för att det ska köpas nya elmaskiner? Om så är fallet så är det ju vidrigt i miljö och resurstänk, men idag så är ju allt som går på batteri miljövänligt så det blir säkert bra.

Skillnad vore det ju om det blev köpstopp för bensinmaskiner, är den gamla utsliten köp batteri, men kör med dom så länge det håller.

Kraven på batterimaskiner ställs vid upphandlingen och blir ibland minst sagt skrattretande när upphandlande tjänstemän inte har en aning om vad som fungerar i praktiken. Kravet på elbil vid transport av två st entons arbetshästar inklusive hydraulvagn var ett sådant komiskt krav, kravet kom dock omgående att strykas när tjänstemännen fick en beskrivning av verkligheten. När det gäller småmaskiner är dock verkligheten en annan och där är kraven orubbliga. Och sanningen att säga så kör enligt min erfarenhet 100 % av utförarna med riktigt gamla bensinmaskiner som är avskrivna sen ” Hedenhös. ” Min egen Tanaka bensinblås som för övrigt går perfekt är inköpt i mitten på nittiotalet och har ett inte föraktligt antal tusen timmars gångtid. Småmaskiner är alltså i sammanhanget tämligen obetydligt, värre blir det när ” miljömedvetna ” tjänstemän börjar ställa krav på att bilar och maskiner inte får vara äldre än tre år eller att ett euro5 fordon släpper ut för mycket co2. Intentionen är möjligen god, men när upphandlat företag sen tar in UE vars maskin och bilpark ingen kollar så blir grundkravet kring miljö enbart tramsigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

r93  
#668947 Instämmer till fullo 👍
Kravet angående motorer och UE är en egen bedrövlig tråd, men jag förstår på din text att detta är lika ruttet i Stockholm som här i Kalmar.

Användarvisningsbild

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#668948
r93 skrev:Som sagt, jag är inte motståndare till batterimaskiner, men in nuläget så finns det inte en "allroundsåg" som kan göra allt som behöver göras i skogen, till skillnad på ett bygge så fungerar batterimaskiner lika bra som sladdmaskiner pga eluttag, dessa finns inte i skogen därför har det inte slagit igenom, och det lär nog dröja.


Tja skogsbruket är ju konservativt och sågar (!) batterisågar utan att ens ha testat konceptet. För egen del sägar jag rätt verktyg till rätt objekt.

Om du med allround-såg menar en 50-kubikare, så kan det nog dröja innan en sådan batterisåg ser dagens ljus. Själva sågen är nog inga större problem att ta fram idag, men batterierna blir nog väldigt tunga, om de ska orka med en stund. Men Husqvarna själva säger dock själva att 550 xpg mark 2 blir deras sista bensindrivna 50-kubikare, vilket låter hoppfullt i mina öron. 👍

Så det är bara att hoppas på några genombrott på själva batterierna, så löser sig nog resten rätt fort! 👍
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

totte  
#669010 Detta är en rensad version av den diskussion som pågick i tråden "Undersökning kring batteridrivna sågar". Det som berör själva undersökningen finns nu i en tråd med originalnamnet.

Avatar Fallback

Re: Undersökning kring batteridrivna motorsågar

brassel  
#669490
r93 skrev:Husqvarna marknadsför 535 ixp som en proffssåg för snickare och trädvårdare, känns inte som om den är tänkt att användas i vanligt skogsbruk, men jag kanske har fel.

Har haft min 535 ixp sedan april 2019 med 300 och 200 batteri till kvistning mm på hemmaskog och är nöjd.
Speciellt vid vindfällearbeten senaste 1,5 året (ca 300-400m3) där tex jag varit utegubbe och kvistat medans min far suttit i maskin och dragit loss mm.
Riktigt skönt att slippa startsnöredra hela tiden tycker jag.
Vill även lyfta fram att jag speciellt gillar det kortare svärdet; 10", 3/8", 1.1mm, - 501 95 95-40. Tycker det ger bättre aggressivitet.
Använt även de större bensinsågarna mindre än jag trodde i just det arbetet.
Vill även skriva att bägge mina hqbatterier är duktigt gorillatejpade...
Hade tidigare Stihls batterisåg 200 (vår17-sommar19), men tyckte framförallt kedjan och svärdet på den inte höll nog för mitt brukande (den känns som en snickarsåg mera enl mig).
Ev sitter dock batterierna mer skyddat på Stihls batterisågar tänker jag.
Men så har de då "häck-klippar-knappen" där bak som också dra ner jmf med Hq enl mig mfl.
Med det sagt är det nog inte omöjligt att jag slår till på Stihls 220; verkar ev ge ok "pang för peng" för min del.
Senast redigerad av brassel mån 28 sep 2020, 17:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#669497 Har du provat med andra kedjor?

Avatar Fallback

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

brassel  
#669599
Mange skrev:Har du provat med andra kedjor?

Satt 12 tum, 1,1 3/8mini på när jag köpte.

Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#669602 I morgon ska jag dokumentera när min arbetskamrat tar ner en halvstor ek, en halvstor asp samt högstubbar två tämligen stöddiga aspar med T540 /BLi 200X. Tyvärr har jag ännu inte fått ett 3/8 kedjedrev så att vi fått möjlighet att prova Oregon VLX 91 kedjan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

anersimyra  
#670080 Lite kort om gårdagens ” dokumentation ” kring användning av Husqvarna T540 med BLi 200x batteri. Anledningen till att arbetskamraten som nyligen startade eget köpte sig en batterisåg var på rekommendation av andra arborister som kört batterisågar en längre tid. I dag så kör majoriteten av de arboristföretag som är upphandlade av kommuner och som även är verksamma som UE åt de stora trädgårds och underhållsföretagen med batterimaskiner. Anledningarna är flera. En anledning är att batterimaskiner ofta är ett krav där dessa kan användas, och kravet på batterimaskiner inom verksamheterna förutspås öka kraftigt inom kort tid. Hur står sig då en T540 med ett BLi 200 X batteri gentemot en bensindriven topphandssåg? Enligt kamraten så producerar batterisågen ca ett halvt träd mer än bensinsågen i snitt och konkurrerar mer än väl rent styrkemässigt. Med ett 200 batteri så behövs heller ingen påfyllning av olja under drifttiden. Laddning av ett 200 batteri görs enkelt på lunchrasten med den största laddaren, hos privatkunder med indragen el så finns såklart möjlighet till laddning under hela arbetsdagen..⚡️🙂 l övrigt så är det riktigt trevligt att som markgubbe kunna lyssna till fågelsång i stället för en knattrande såg.. :ymparty: \:D/

   TS
Avatar Fallback

Re: Diskussion kring batteridrivna motorsågar

Emil83  
#670093 Jag har ännu inte någon batterisåg men det kommer säkert om något år.. en sak som folk verkar se som ett hinder är ju såklart att batteritiden inte är så lång och därför skulle lösningen vara att ha en väldans massa batterier med sig. Jag har funderat på om man hade ett 12v bilbatteri och en inverter med sig så borde man ju kunna ladda upp ett extra batteri i skogen och således klara sig med två batterier! Sen får man ju ladda bilbatteriet hemma under natten. Känns billigare än att köpa en massa batterier.. själv skulle jag kunna ta underhållningsbatteriet från båten som ändå bara skulle må bra att bli använt lite på vinterhalvåret. Dessutom är det ett agm på 200 ah så borde kunna ladda ganska många batterier innan det blir skadat.
Är det någon annan som gör såhär?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).