tis 25 aug 2020, 18:29#663155Jag har kört med en 500i ett tag nu. Använder enbart i firman för fällning av grova tallar, granar och björk ("tomtträd").
Efter lite inledande tveksamhet beroende på ovana av stor såg så är det den jag alltid tar först. Den är stark, accelerationssnabb och lättstartat olikt någon annan såg jag kört.
Kör den ibland med squarefilad kedja som jag fått gjort åt mig, men den är så bra att jag spar på den. Är fortfarande lite tafflig när det gäller att fila den.
Sågen har också blivit förstahandsval av min andra huggare, så 550:in är numera enbart för fällning/kvistning av klenare träd eller högre upp på stammen.
Kraften i 500i gör att den är rapp och stark även med långt svärd. För oss som fäller mycket grovt är det en stor fördel då vi ofta kan klara oss att jobba från en sida. Gårdsträd har också ofta väldigt grova grenar där kommer längden och styrkan igen väl till pass. När jag nu vant mig vid den så uppskattar jag också att den är välbalanserad och känns inte alls tung som den gjorde inledningsvis.
Sen är det fortfarande lika kul att den stegrar sig vid gaspådrag! 😀
Lägger in ett litet videoklipp så kan du njuta av ljudet och se hur den skär som smör i den här grova tallen.