Motorsåg och handhållet

Rusta 2% alkylatbensin

292 inlägg 36382 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Erre  
#657633
anersimyra skrev:
Erre skrev:Jag kör aspen jag med idag.
Men jag tycker att det vore kul att jämföra hur eller hur.

Sågarna går i vart fall lite längre på macksoppa men är i andra avseenden vidrig att köra på jämfört med ett alkylatbränsle..😫

Så är det ju.
Jag är glad att slippa bensen i avgaserna. Så jag skulle nog inte byta oavsett vad ett sådant test skulle visa.
Men för den skull så kan man ju ändå få va lite nyfiken på vad det skulle bli för resultat i ett sådant test.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

röjar kalle  
#657636 Dom användes väl sparsamt och försiktigt en kommunalare jobbar inte direkt i hjäl sig. 😀

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657640
röjar kalle skrev:Dom användes väl sparsamt och försiktigt en kommunalare jobbar inte direkt i hjäl sig. 😀


Nja inte direkt.
Dessa herrar var fd huggare och riktigt duktiga på att köra sågen varje dag..
Det hände saker om man säger så... 😀

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657642
vinterrojarn skrev:Alltid roligt att jämföra.
Det har jag gjort länge med alkylat.
Men inte har jag sett eller hört om fantastiska historier för det..

Konstigt att inte kommunens sågar exploderat som köpte bränsle av mig varje vecka.
Det blev ca 3 st 25 L dunkar och jag vet inte hur många 5L dunkar..

De gjorde så under många år..
Och inga cylindrar eller kolvar gick sönder..
Konstigt...
Mycket mystigt... häpnadsväckande...
Och ingen gegga i förgasarna...
Ännu mera mystiskt.....

problemet med dig är att du är enkelspårig det finns inget annat än aspen i din värld börja se lita utan för skygglapparna.
Man kan börja med vem tillverkar alakalyt jo en firma i dyskland om jag inte är fel underrättad som dom köper i från och vear köper dom andra i från jo samma firma i dyskland så vad är skillnaden på själva alkalyten ingenting i praktiken sen häller aspen i sin helgbragds görande olja som då hissar bensinen aspen till oanade höjder över alla märken på marknaden.
Vi hade en anställd som hade varit husqvarna försäljare med mångårigt mekande med sågar/röjare jag skall försöka att övertala så han kan skriva en rad här och vad han tycker om aspen och hur sågarna fungerade med aspen han har sett det mesta.
ör att återgå till ämnet hur många gånger har aspen byt formula = olja i sin bensin du kan göra ett litet experiment med toluen och olja låt det stå några timmar blandat så skall du få se något riktigt roligt.
toluen är tvätt thinner det änvände jag när man fick köra på 98 oktan sen spetsade man det med toluen med ca% för att få ur 102 oktan vilket gör att bränslet brinner saktare .

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

röjar kalle  
#657644 Före detta ja. Arbetslusten försvann när dom vart tvingade att köra på aspen.Läs fort nu innan Totte eller Erre tar bort inlägget som orellevant. 😀

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657645
Erre skrev:
anersimyra skrev:
Erre skrev:Jag kör aspen jag med idag.
Men jag tycker att det vore kul att jämföra hur eller hur.

Sågarna går i vart fall lite längre på macksoppa men är i andra avseenden vidrig att köra på jämfört med ett alkylatbränsle..😫

Så är det ju.
Jag är glad att slippa bensen i avgaserna. Så jag skulle nog inte byta oavsett vad ett sådant test skulle visa.
Men för den skull så kan man ju ändå få va lite nyfiken på vad det skulle bli för resultat i ett sådant test.

Det finns bensen i aspen om man läser databladet och det är inte alpluft som kommer ur avgasröret
Jag hade stora problem med aspen illamånde surihalsen och det berodde på oljan i soppan blandade man själv med alkalyt för 4takt så var det inga problem.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657647 Tänker inte ens bemöta ett sådant inlägg knaggen, det är inte värt det.

Blir bara samma tjafs som i annan tråd...

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Gustav1  
#657648 Är det någon som har mer info om Aspens tvåtaktsolja? Har den några fördelar jämfört med andra helsyntetiska tvåtaktsoljor som uppfyller JASO FD.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657652 Information nej det har jag ej.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Palakangas  
#657654 Men ge er. Njut av livet.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657655 Vilket liv?
🤣

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Erre  
#657658
knaggen skrev:Det finns bensen i aspen om man läser databladet och det är inte alpluft som kommer ur avgasröret

Du har helt rätt. Jag som fattat fel.

Men det kan nog vara skillnad i mängd. Å kanske är det lite mindre annat olämpligt i aspen.

Nä avgaser är alltid avgaser.

Men sågarna håller ju att köra på aspen så varför inte?

Vet fler som inte klara oljan i aspen.
Men det var mer påtagligt förr.

Användarvisningsbild

Re: Rusta 2% alkylatbensin

anersimyra  
#657659
Erre skrev:
knaggen skrev:Det finns bensen i aspen om man läser databladet och det är inte alpluft som kommer ur avgasröret

Du har helt rätt. Jag som fattat fel.

Men det kan nog vara skillnad i mängd. Å kanske är det lite mindre annat olämpligt i aspen.

Nä avgaser är alltid avgaser.

Men sågarna håller ju att köra på aspen så varför inte?

Vet fler som inte klara oljan i aspen.
Men det var mer påtagligt förr.

Den första Aspen som tillverkades luktade rena festen då avgaserna luktade popcorn..🍿🎉🥳 en liten nackdel var dock att det triggade igång hungern..🤤

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

tallen100  
#657660
anersimyra skrev:
Erre skrev:Jag kör aspen jag med idag.
Men jag tycker att det vore kul att jämföra hur eller hur.

Sågarna går i vart fall lite längre på macksoppa men är i andra avseenden vidrig att köra på jämfört med ett alkylatbränsle..😫

Jo kan hålla med om att det är trevligare med alkylat
Om man har nosen alldeles ovanför avgasröret, särskilt när man kapar ved i vältan.
Men tycker nog att sågen verkar gå både bättre och en aning längre på macksoppa.

Det som jag hänger upp mej lite på är att just aspen höjs till skyarna och att allt annat är skräp, att macksoppan ställer till så mycket bekymmer, och att man absolut inte ska hälla alkylat i en apparat som gått på macksoppa utan att plocka isär halva sågen och rengöra den först o.s.v.

Avatar Fallback

Re: Rusta 2% alkylatbensin

Avslutat-02  
#657661 Jag har aldrig behövt plocka isär sågarna för detta...bytt filter högst.

Men stött på alkylat sorter som inte alls är i samma klass som aspen.

Vad det gäller vanlig 95 så avstår jag, då detta har jag sett för mycket skit ifrån..
Och nä mina sågar går då längre på aspen än på mack soppa..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).