Sida 1 av 2

Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 15:32
av Fredrik Reuter
Idag finns ingen fossilfri alkylatbensin på marknaden, Aspen, Husqvarna, Stihl med flera har hittills alkylatbensin baserad på fossil råvara. Enda undantaget är Husqvarna som tidigare i år tog fram en Delvis förnybar alkylatbensin - Husqvarna Re-Power 2 där 10% av innehållet var förnybar alkylat av majs.

Att bli fossilfri är annars något som verkligen är på tapeten just nu och frågan är om det inte snart kommer en fossilfri alkylatbensin för både två- och fyrtaktsmotorer. Anledningen är att vi hört ryktas om att det testas fossilfri alkylatbensin just nu och sådana tester kan ju mynna ut i en färdig produkt på marknaden.

I samband med detta rykte så har jag kollat runt lite med tillverkare av alkylatbensin också och det verkar definitivt inte omöjligt att ta fram detta, en stor nackdel verkar dock vara att priset stiger för att det är dyrare råvaror och mer kostsamt att framställa.

Något som man kanske inte tänker på med fossilfri alkylat är att den faktiskt, väl på marknaden, skulle konkurrera med batteriprodukter. Detta då i avseendet att man kan "köra fossilfritt" även med bensinprodukter.

Så, kanske går vi spännande tider till mötes. Får man önska så kommer det kanske en fossilfri soppa som inte är dyrare än den idag förekommande alkylaten, vad tror du?

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 15:46
av bgl
10% förnybart i Re-power höjer priset med ca 20kr/liter.
Då kan vi räkna ut priset 100% förnybart, och ändå inte fossilfritt.
Batterisågen lär vinna alla gånger!

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 16:04
av Mange
Finns fossil fria bränslen som Etanol etc. De har ju testats och funkade inget vidare. E85 funkade när de hittade olja som blandade sig med Alcohol.
Finns en del andra syntetiska bränslen men de funkar inget vidare.

Vill man ha förbränningsmotor så är det lämpligaste och kostnadseffektivast med petrolium produkt.

Vill man ha fossilfritt så är batteri maskiner ett bra alternativ. De här med fossilfri el är inte så lätt i och för sig...
Men antar att detta är mer idiologiskt än praktiskt menat så då blir säkert elmaskiner ett bättre sätt o ösla resurser än o framställa mer bränslen som inte är bättre än de vi har. Just motorsåg är inga direkta volymer/år som går åt så det ger inte mycket påverkan i vilket fall.
Bättre o gå på de som slöfsar mer bränsle som flyg, bil, lastbilar etc.

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 16:19
av Mange
Man kanske inte bör hänga med i de senaste skriet från PK maffian. De kanske blir sämre på alla sätt då?

Just småmaskiner borde helt ignoreras i miljöfrågor för annars silar de mygg och sväljer elefanter.

Miljökonsekvens av bränslet sågen nyttar under en livstid är det lilla om man ser till hela sågens process med transporter, tillverkning etc.

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 16:26
av Mange
Segla runt o läs lite här: https://spbi.se/uppslagsverk/fakta/berakningsfaktorer/

Jämför då dessa miljoner kubikmeter med de ca 25 000
kubikmeter bränsle som beräknas användas vid arbete med motorsågar och
röjsågar per år.

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 16:31
av Fredrik Reuter
Jag förstår vad du menar mange men samtidigt tror jag inte att vi här kan påverka så mycket. Det kommer troligtvis även vad vi skriver här tror jag (och om man ska tro ryktet) och då är det ju intressant att diskutera innan ev lansering.

Nu spånar jag bara men rent teoretiskt skulle det kunna bli med fossilfri alkylat som det idag är med stubbehandling för skördare - entreprenören får extra betalt om man kör med fossilfritt. Vips så kan skogsbolaget i sina FSC-certifikat eller vart det nu kan vara, stoltsera med att man ex röjer fossilfritt.

Det samma borde kunna appliceras med HVO-diesel för bilarna till och från skogen samt skogsmaskinerna.

Snacka om att förekomma antagonisterna som kanske oftast återfinns i miljöledet.

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 16:55
av Mange
Jo, Jag vet det är produkter på gång och de har inte så värst imponerande tester hittills. Det klart, återuppfinna hjulet, gärna lite dyrare o lite sämre, är ju modernt idag. Det kan ju vara så att de har lite pengar över o behöver göra av med på nåt sätt.
Så varför inte?

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 17:02
av Niking
Jag har svårt att se hur en fossilfri alkylatbensin skulle vara bättre för vare sig redskap, användare eller miljö, jämfört med dagens akkylat. Om nu den fossilfria alkylaten dessutom skulle vara betydligt dyrare att producera, så lär den bli en kortvarig parantes - om den ens når marknaden!

Nä, då tror jag mer på batteridrift, som åtminstone ger en så mycket trevligare arbetsmiljö och därtill god driftsäkerhet , jämfört med bensinare.
/Niklas

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 17:57
av Fredrik Reuter
Nja, säg inte det. Fossilfritt är i ropet och skulle ex certifieringsorgan börja sätta krav på detta så kan ev merkostnad betalas med lätthet av uppdragsgivaren. Idag verkar det ju också så att manuella skogsentreprenörer har svårt att anamma dagens batterimaskiner.

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 18:13
av johan eriksson
Då kanske det vore dags att damma av dieselsågen som fanns på sent 40 och tidigt 50tal och köra på HVO. Tändkulorna har dessutom den egenskapen att de har låga utsläpp av NoX.

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 18:15
av johan eriksson
Säg att man utvecklar en batterisåg som motsvarar en 45cc såg och nästa kliv börjar som dieslsågar på 65cc och uppåt.
Då tror jag att man kan få fossilfria sågar som passar alla.

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 18:21
av bmbamse
Niking skrev:Jag har svårt att se hur en fossilfri alkylatbensin skulle vara bättre för vare sig redskap, användare eller miljö, jämfört med dagens akkylat. Om nu den fossilfria alkylaten dessutom skulle vara betydligt dyrare att producera, så lär den bli en kortvarig parantes - om den ens når marknaden!

Nä, då tror jag mer på batteridrift, som åtminstone ger en så mycket trevligare arbetsmiljö och därtill god driftsäkerhet , jämfört med bensinare.
/Niklas

Jag hoppas och tror att det är ackumulatorerna i dess nuvarande form som är parentesen, jag då...
Missförstå mig rätt nu, OM man får fram erforderlig energi till motorn på ett effektivt vis så spöar elmotorn alla förbränningsmotorer med hästlängder sett till hästkrafter / kg och ekonomi!

Bekymret är att i att just lagra och transportera energin så är flytande bränslen fortfarande överlägsna i energimängd / kg.
Dessutom är brytningen av litium och annat som behövs ett rent skit för miljön. Bla därför en elbil fortfarande är skitigare under sin livscykel än en diesel...

Själv går jag fortfarande och hoppas på bränsleceller i någon väl fungerande form och i andra hand, fossilfria bränslen till förbränningsmotorer.

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 18:38
av Mange
Jag tror som att om bensin är det som sticker i ögonen är det väl bättre och mer kostnadseffektivt att använda annat bränsle helt o hållet o skippa motortypen som inte är vare sig miljövänlig eller bränsleeffektiv utan har få rörliga delar och lite vikt/hk.

Bränsleceller tror jag med på.
Battermaskiner i skogen som är bättre än förbränningsmotorn tror jag vi får vänta länge på.
Diesel såg idag som Jonsereds XC med elvärme och bränsleinsprut rakt in i vevhuset det hade varit toppen! De var lågt före sin tid..

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: mån 25 maj 2020, 23:42
av Niking
bmbamse skrev:
Niking skrev:Jag har svårt att se hur en fossilfri alkylatbensin skulle vara bättre för vare sig redskap, användare eller miljö, jämfört med dagens akkylat. Om nu den fossilfria alkylaten dessutom skulle vara betydligt dyrare att producera, så lär den bli en kortvarig parantes - om den ens når marknaden!

Nä, då tror jag mer på batteridrift, som åtminstone ger en så mycket trevligare arbetsmiljö och därtill god driftsäkerhet , jämfört med bensinare.
/Niklas

Jag hoppas och tror att det är ackumulatorerna i dess nuvarande form som är parentesen, jag då...
Missförstå mig rätt nu, OM man får fram erforderlig energi till motorn på ett effektivt vis så spöar elmotorn alla förbränningsmotorer med hästlängder sett till hästkrafter / kg och ekonomi!

Bekymret är att i att just lagra och transportera energin så är flytande bränslen fortfarande överlägsna i energimängd / kg.
Dessutom är brytningen av litium och annat som behövs ett rent skit för miljön. Bla därför en elbil fortfarande är skitigare under sin livscykel än en diesel...

Själv går jag fortfarande och hoppas på bränsleceller i någon väl fungerande form och i andra hand, fossilfria bränslen till förbränningsmotorer.

Visst behöver batterierna utvecklas ännu mer, men med tanke på hur mycket det forskas på batterier, så kan vi mycket väl stå inför stora genombrott när det gäller energidensiteten.

Några stora genombrott när det gäller de bensindrivna tvåtaktmotorernas energieffektivitet verkar dock avlägset. En energieffektivitet på endast 10-15 % imponerar då inte på mig.
/Niklas

Re: Fossilfri Alkylatbensin, 100% Förnybar Alkylat

Postat: tis 26 maj 2020, 00:52
av totte
Niking skrev:Några stora genombrott när det gäller de bensindrivna tvåtaktmotorernas energieffektivitet verkar dock avlägset. En energieffektivitet på endast 10-15 % imponerar då inte på mig.


Helt sant. Tvåtaktsmotorn är och förblir en energigris, det ligger i konstruktionen. Några förbättringar att tala om har inte skett sen 70- 80-talet. Dess avgörande fördel är att kunna ge hög effekt i förhållande till vikt och det innefattar ju även att bränslet är ytterligt vikteffektivt.

Det är väl ändå bara att konstatera att så länge vi inte har alternativ som fungerar över hela linjen så kan det vara bra med bränsle som gör minsta möjliga skada.

Det kräver dock en del, som vi ännu inte tycks veta något om. Produktionsprocessen för fossilfritt bränsle bör ju i sin tur vara oskadlig så att dess påverkan inte upphäver fördelarna med bränslet.

Produktionen måste ha rimliga kostnader så att bränslet blir ekonomiskt möjligt att använda. Här finns också aspekten av hur mycket handeln kan tänkas försöka profitera på miljöfaktorn, så som man redan gör med vanlig alkylat.