En tanke som slagit mig vid flera tillfällen den senaste tiden när jag tittar på olika filmer med professionell trädfällning i olika länder är att i t.ex. Tyskland och Österrike verkar man lära ut att fällskäret alltid ska ligga högre än riktskäret. 10% av brösthöjdsdiametern är formeln för att beräkna hur stor skillnaden ska vara, ett träd med 30cm diameter ska alltså ha ett fällskär 3 cm högre än riktskäret.
I Sverige står det som bekant i den förekommande litteraturen på området att fällskär och riktskär som regel ska vara i samma höjd för att få säkrast möjliga bedömning av brytmånens tjocklek. Att det sedan finns tillfällen där man väljer att lägga fällskäret lägre eller högre på grund av någon särskild omständighet är ju också välkänt - men jag blir ändå fundersam på om det finns någon särskild anledning till att huvudregeln för fällskärets höjd varierar så. Eller är det bara för att ”så har det alltid varit”?
Finns här någon med erfarenhet av skogsarbete/trädfällning på kontinenten som kan sprida ljus i saken?
Eller är det bara jag som kan nörda ner mig i en sådan detaljfråga...