SKOGSFORUM ARTIKEL

Skogsforum testar batterisågar i gallring

102 inlägg 27113 visningar 7 följer aktivt Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforum testar batterisågar i gallring  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#633511 Under vintern har Skogsforum testat batterisågar i gallring. Allt började med att Stihl släppte sin nya MSA 220 och i samband med att vi skulle testa den så växte idéen fram att testa MSA 220 tillsammans med andra batterisågar. Det eskalerade sedan till att vi även tog med lätta bensindrivna motorsågar för gallring som vi kunde ha som referens och i denna artikel kan du läsa och se video från testet.

Sågar i testet


Vi testade alltså Stihl MSA 220 och vi gjorde det tillsammans med Husqvarna 535i XP, Cramer CS15, Stihl MS201 samt Husqvarna 439. De två sistnämnda är bensinsågar.

1585129256_testsagar-framifran.jpg


Förutsättningarna för testerna har varit förstagallring och temperaturen har vid testerna legat strax under nollan (-2 grader ca). Detta gjorde det hela intressant med tanke på att det sägs att batterier tappar i kapacitet ju kallare det blir - stämmer det?

1585129256_test-batteri-sag-topp.jpg


Eftersom både jag och Torbjörn också mest är vana bensinsågar så blir det också ett spännande test att ha med dessa som en referens.

I tabellen nedan ser du vad vi testade och också lite data från själva testet:

Spec / SågStihl MSA 220Husqvarna 535i XPCramer CS15
BatteriAP 300SBLi 300V220
Vikt startklar5,65,55,75
Svärdslängd14"13"12"
Kedja1,3 3/8 PS1,3 .325 X-cut1,1 3/8 Adv. Cut
Drifttid -2 gr45 min45 min50 min
Kedjehastighet242020


Kyla påverkar batterier


Som du kan se i tabellen ovan så ligger alla tre batterimotorsågar på ungefär samma driftstid, ca 45 min. Det man ska ha med sig är att vi alltså använda de allra största batterierna från både Stihl och Husqvarna samt ett motsvarande batteri för Cramer. Det blir ju lite speciellt för just Cramer eftersom de har ett 82 voltssystem med ett riktigt monsterbatteri som största batteri. Detta blir dock så pass tungt och sågen blir så obalanserad att den inte lämpar sig för klenare gallring som testet utgick från.

Om vi jämför med den test som Torbjörn gjorde på 535i XP för några år sedan så ser man tydligt vad kylan påverkar batterierna. Det var ca +12 grader när Torbjörn körde första testet och då höll ett BLi 300 upp till 1 timme och 20 minuter. Det är närapå en halvering av kapaciteten när det blir minusgrader alltså.

Verkningsgraden utvecklas?


Något som slog oss vid testet var att den nya MSA 220 var absolut piggast av batterisågarna och att den också hade mest avverkningskapacitet per tidsenhet. Både Cramer och Husqvarna har en max kedjehastighet på 20 m/s och är båda lite sävligare i temperamentet. MSA 220 har ju som sagt 24 m/s som max kedjehastighet och det märks direkt. Det är troligtvis så att du också märker det när du tittar och lyssnar på videon nedan.

Men vi säger inte så mycket om det, MSA 220 är ju den senast utvecklade batterisågen och i princip direkt efter testet så visade det sig att Husqvarna svarar genom släppet av 540i XP.

1585129256_batterisagar-bak.jpg


Här kan det behövas en förklaring också. Tyvärr blev vi försenade med presentationen av detta test och ett tag kanske det såg ut som att vi skulle göra ett omtag och även ta med 540i XP i testet. Nu gick inte det och därför kan du se detta test som del 1 i en flerstegsraket, vi kommer testa 540i XP direkt vi får händerna på den.

Men åter till ämnet, det som kanske var mest intressant när vi körde testet var att MSA 220 har det minsta batteriet, den mesta kraften och ända så hade den liknande driftstid som både Cramer och Husqvarna. Detta kan visa på att utvecklingen av verkningsgraden går framåt och det gör också ett framtida test mellan MSA 220 och 540i XP mycket intressant.

Knappt man klarar knapp


Både Cramer och Stihl har valt att gå ifrån den klassiska överliggande bommen som gasspärr på sina sågar. Varför vet vi inte men en sak är säker och det är att om man är van den gamla hederliga gasspärren så får man problem, i alla fall de första timmarna, att köra med knapp istället.

Det är ju så att man i gallring flyttar högerhanden nästan konstant. Det är både vid fällning och kvistning och med tanke på att varken jag eller Torbjörn var vana vid detta så blev det onödiga driftstopp.

Det är troligtvis en vanesak men samtidigt är vi skogsmänniskor inte sällan konservativa och vi gillar när det “bara funkar”. Vi får se hur det blir framöver men direkt efter testet så kände vi spontant att både Cramer och Stihl borde byta till den klassiska bommen.

1585129256_0-skogsforum-testar-batterisagar.jpg


Testresultatet



Stihl MSA 220
Sågen var både rappast och den som hade bäst avverkningskapacitet. Den är smidig och väger i paritet med 535i XP (MSA 220 hade 14” svärd i testet och 535i XP hade 13”). Den verktygsfria kedjesträckaren fungerade mycket bra. Vi kom som sagt inte riktigt överens med gasspärren som var en knapp på sidan av det bakre handtaget och vi skulle vilja att den hade en On / Off knapp. Detta kanske du tycker är en petig detalj och ja, vi vet att man ska slå i kastskyddet direkt man inte använder sågen.

Men trots detta så känns det på nåt sätt säkert med en On / Off knapp och speciellt eftersom konkurrenterna har detta oavsett fabrikat och det faktum att det är lätt att glömma batteriet i efter dag i skogen.

1585129256_stihl-msa-220-test.jpg


Cramer CS15
Denna såg hade temperament i paritet med 535i XP, det är subjektivt givetvis men vi upplevde den att vara relativt stark trots låga varvtal. Det kändes som den hade bäst vridmoment. I vårt test så var den tyngst med sina 5,75 kg startklar. Det visade sig efter testet att Cramer har tagit fram ett lättare batteri med samma kapacitet.

Du kan läsa mer om detta i tråden Cramer – ny motorsågstillverkare i Jönköping och om siffrorna stämmer så skulle sågen med ett sådant batteri väga 5,35 kg startklar och genom det gå från den tyngsta till den lättaste sågen i testet. Skillnaden mellan detta batteri och det vi testade ska vara att det inte har någon bluetooth-anslutning för uppkoppling. Detta var f.ö något som vi inte testade på någon såg.

Cramer använder svärd och kedja från Oregon och på testsågen vid testet satt ett 12” svärd med .325 delning och 1,1 mm spårvidd (Oregon Advance Cut).

Likt MSA 220 så har CS15 en knapp istället för bom som gasspärr och det var alltså något vi inte kom överens med. Det visade sig extra tydligt för Cramer då det verkade som att elektroniken behövde några millisekunder extra att komma igång efter att sågen stoppat när man släppt knappen.

Enligt våra tester så var CS15 den såg som kunde användas längst i minusgrader, ca 50 minuter.

1585129256_cramer-cs15-test.jpg


Husqvarna 535i XP
Detta är ju en väletablerad så och du kan läsa vårt tidigare test i tråden Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video). Sågen är smidig för gallring och har kapacitet som passar klengallring bra. Den hänger inte med MSA 220 men det ska den som sagt ovan kanske inte göra heller. Här blir det riktigt spännande testet istället att ställa den nya 540i XP mot MSA 220.

Svärdskåpan tycker vi känns lite för plastig och “rapplig” för att vara en XP-modell. Det samma gäller Cramer i detta fall. Här har MSA 220 en stabilare konstruktion och vi gissar att 540i XP har en bättre och stabilare lösning också.

Det påverkar kanske inte det dagliga arbetet men det är sådan sak man lätt lägger märke till.

1585129256_535i-xp-test.jpg


Video från test av batterisågar


Här nedan är vår video från testet. I videon så får du våra synpunkter och även många förklaringar om och kring testet. Notera att den stora sågen från Cramer inte är med i just detta test som omfattar gallring, det kommer en separat artikel om denna såg.



Batteri vs bensin


I testet hade vi också med bensinsågarna Husqvarna 439 och Stihl MS201. Här kan vi börja att säga att vi önskat att 439 hade haft AutoTune. Vi försökte ställa in förgasaren men lyckades inte till 100%, kanske är det ett symtom på att AutoTune och M-Tronic nu snart finns på alla sågar. MS201 fungerar som den brukar göra och är i ärlighetens namn en riktigt fin motorsåg för manuellgallring.

Vår subjektiva känsla är att det generellt finns mer vrid i bensinsågarna men det är också vanskligt att rakt av ställa batteri mot bensin när testpersonerna är vana vid bensin.

De låter givetvis mer och avgaslukten skulle man kunna vara utan i en tät gallring. I gengäld skulle det behövas ganska många batterier om man skulle jobba med batterisågar i minusgrader i en gallring på vintern. Detta har vi diskuterat många gånger redan på Skogsforum och det kokar ner till en ideologisk fråga.

Det blir alltså som med priset på produkterna, det är du själv som genom att förkovra dig får ta ett beslut som baseras på din egen situation och ideologi.

En sak är dock säker, de nya batterisågarna som nu kommer och redan finns fungerar bra i klengallring och har helt klart kraft nog för att göra jobbet. Du får ta att de väger lite mer än ex en MS201 och det faktum att du kan behöva ha med dig ett gäng batterier ut i gallringsskogen. Men det kanske är värt det? För det mindre ljudet, den mindre stressen och att det kan vara en fossilfri lösning att avverka med motorsåg.

Det bestämmer du själv!



   TS
Husqvarna 550 XP Mark II motorsåg
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Vedproducent  
#633517 Ja det blir mer och mer intressant med batterisågar. På Kranmans skogsdag för någon vecka sen hade dom monterat batteriladdare på P:25 an till elsågen. Så då kom ju tankarna direkt hos mig att det är ju perfekt just för mig. Du fäller en stund och så kör du med P25an samtidigt som du får ny laddning till sågen. Så ja det kör nog bli en sån till vintern.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633524 Ska skaffa en jag med. Perfekt att ha med på Bison men förstås ännu bättre komplement till en P25.
Se där, nu måste jag köpa en P25 för miljöns skull! :d

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

totte  
#633539 Nu ser vi till att inte dra det sedvanliga tjafset kring batterisågar. Tog bort ett par inlägg som kunde fått igång detta.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

vinterrojarn  
#633540 Åh ja... Det mest miljövänliga är att behålla sitt gamla och köra med inte köpa nytt..

Så det var inget mer med det.

Vad det gäller batteri, så får den saken vara med resultatet som Fredrik och Thorbjörn..
Har i sitt test...

Men att få tag på en hva 439 som inte går som den ska från början och hänvisa till att den skulle fungerat bättre med autotune är sorgligt.. det betvivlar jag väldigt starkt på.
Sågen skulle ha varit ställd av återförsäljare från början..där ligger felet.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

tallen100  
#633543 Intressant att elsågen väger mer än en ms201, det kan inte vara nån höjdare idag när det annars diskuteras på gramet vad sångarna väger och allt ska vara så lätt som möjligt :d

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

vinterrojarn  
#633546 Vikten av en såg är ju inte bara en nackdel, utan även en fördel.
Om sågen är för lätt blir den också svår att arbeta med, medans en för tung blir slitsam.

En lagom vikt är att föredra oavsett..
Sedan är olika modeller mer eller mindre bekväma för användaren.

En som tycker om dolmar, kanske inte kan köra med Hva pga dess utseende och funktion.

Samma med batterisågarna..

Det jag tycker är lite, eller åtminstone ser lite jobbigt ut är batteriets utformning i sågarna...
De ser väldigt klumpiga ut, åtminstone en del av dem iallafall...

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633547 Det som tycks mig som största fördelarna ur gallringssynpunkt är att den startar direkt och är avgasfri.
Det är förstås ännu större fördel om man har den med i maskin.
Men det är vad jag tror, har ju inte testat än.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

vinterrojarn  
#633550 Det som är en stor fördel med batteri är just att man slipper startsnöret....

Blir många drag när man håller på med olika saker än just att hugga med sågen.

Sett däremot kostnaden av att ha en hög med batterier och laddare emot att tanka och rycka i ett snöre på en gammal såg...så tar jag nog hellre den äldre...
Där även lite mera vridmoment finns i sågen och dess användningsområde då ökar.

Men det är som testet visar i slutet, en fråga om vad,hur,när man ska använda vad...inte om den eller den ska ta över efter något annat...

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Ferguson system  
#633557 Jeg så at det var nevnt at vanlige motorsager bråker mer enn batteri/el sag. Kan legge til at lyden fra sagkjede og elmotor er like skadelig om ikke mer skadelig for hørselen som ei vanlig motorsag. Det er derfor påkrevd å bruke hørselvern om man vil bevare hørselen, enten man bruker batteri, vanlig elsag eller motorsag.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Fredrik Reuter  
#633559 Ja, ljudet från en batterisåg är inte att leka med. Hörselskydd krävs! Men det är mellan sågningarna som batterisågen är helt tyst. Det är rätt skönt och minskar också stressen vid huggningen.

Ang vikten så är det givetvis inte önskvärt att de är tyngre än bensin-dito. Som ni ser i videon så väger ex MSA 220 ett halvt kilo mer än MS 201. Det märker man av och optimalt ur ett batteriperspektiv hade varit om den vägde som MS 201 eller mindre. Men där är vi inte ännu.

AutoTune-grejen tar vi inte i denna tråd, du får skapa en ny tråd röjarn om radiomejselns förträfflighet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633561 Vägdes bensinsågarna fulltankade och körklara, eller vad det tomvikter som avsågs? Det gör ju några hekton även på dessa sågar...

Sedan finns ju BLi 200 batteriet till Husqvarnas såg, som minskar vikten med ca 6 hg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

Fredrik Reuter  
#633562 Ja, alla sågarna var fulltankade med allt de ska ha för att vara klara för skogen.

Och visst finns mindre till Husqvarna, problemet i vintertid blir ju än mindre kapacitet, skulle kunna gissa max 30 min med BLi 200?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

vinterrojarn  
#633569 Kändes som att ni saknade handtagsvärmen under testet?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar batterisågar i gallring

anersimyra  
#633580 Krävs det att man håller in sidoknappen hela tiden så verkar det som att tillverkarna vänder sig till sällananvändare och trädgårdsfirmor.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).