Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 214053 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#754019
hva555 skrev:Nu ska vi se om en stund

Plugga så du inte får in vatten i vevhuset. Annars kan lagren ta skada.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

hva555  
#754022 2min och ljummet vatten med bra tryck. Ställde kolven i bra läge för att täta. Så här gör man med olje/kåda/spånsågar . Kolla svänghjulet. 😀

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#754063 @hva555

Så här ser min kåpa ut. Om den är fin nog vet jag inte.
1648491910_img_0151.jpg
1648491911_img_0153.jpg


Jag vill gärna få till någon deal på den 346:an i delar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

hva555  
#754070 Den ser bra ut o utan pumpurtag så då kan du få en NE kåpa till 346an som ju är en NE. Ska se så den ser ok ut.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#754071
hva555 skrev:Den ser bra ut o utan pumpurtag så då kan du få en NE kåpa till 346an som ju är en NE. Ska se så den ser ok ut.

Tack!
Ska vi byta delar eller hur har du tänkt? Hör av dig på pm eller mail.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

hva555  
#754078 2152an blev ju fin efter tvätt men var inte så rolig under smutsen. 2 skruvar till cylindern var flera varv ute. Brun yta i cylindern och luktade gammal bensin, men, både kolv o cylinder var repfria. Bytte ring och packning, oljade o satte ihop. Drog runt den lite försiktigt, då kändes tydligt motstånd på flera ställe. Inte tändspolen som låg mot så bort med svänghjul. Satt hårt så jag fick slipa ner en avdragare. Magneten i småbitar! ok jag lånar från 346an tänkte jag. Skulle just sätta på det när jag såg en röd trådände!! Där fanns ju ingen generator. Ok såna har jag även om det är pilligt att få ut ledningen till bygeln o strömbrytaren. Skulle just sätta på den men var är skruvhålen? Totalt förstörda! Kanske gått med M8 😀 . Så det blev en 2152W utan värme. Resten gick bättre och den startade på 8 drag o känns pigg 👍 . Provsåga imorgon om jag hittar ett svärd.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754094
hva555 skrev:Har någon provat högtryckstvätt på smutsig såg? Tänkte spraya ungsrengöring eller fälgtvätt först 😀

Vatten och alu/mangesion är ingen bra combo.
Har sett en hel del uppärgade såg som varit högtryckstvättade.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

hva555  
#754103 Aj då, fast den torkades ju direkt efteråt. Hur gör man bäst med en så totalt nersmutsad såg? Man vet ju inte om det är värt att jobba med den är den är så smutsig. Förstörda gängor verkar vanlig, generator kastskyddsbygel var kass på denna.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#754132 Jaha.

I går när jag körde 2055:an så gick den superbra en tank. Lite in på andra tanken så började den gå dåligt och gick inte att justera.

Jag kollad den i dag. Jag har inte rivit den men det låter och känns som kolvbultslager, eller vevstakslager.
Så den får stå tills jag renovevar den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

hva555  
#754227
totte skrev:Dålig eller fastbeckad kolvring är väl det som är först misstänkt om kolven ser bra ut sedd genom utblåset.

Stämde nog för nu går den riktigt bra behöver dekomp vid start annars är det nästan tvärstopp. Får hitta på nån användning 😀.

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#754593 Inte för att skryta precis, men kanske lite...

Här är film på min modifjerade Hva346ne.

Kedjan är lite dålig, inte helt hundra vass, och några tänder är för korta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

HannuRöj  
#754599 Varvar upp fint, Williamm. 👍

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Alex Strömberg  
#754603
Williamm skrev:Inte för att skryta precis, men kanske lite...

Här är film på min modifjerade Hva346ne.

Kedjan är lite dålig, inte helt hundra vass, och några tänder är för korta.

Vad varvar den till?

Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

Williamm  
#754605
Alex Strömberg skrev:
Williamm skrev:Inte för att skryta precis, men kanske lite...

Här är film på min modifjerade Hva346ne.

Kedjan är lite dålig, inte helt hundra vass, och några tänder är för korta.

Vad varvar den till?

Jag har ingen mätare. Och den är lite fet ställd för inkörningen. Men på örat att döma håller den 14000-14500 maxvarv och
1200 stock. Med lagom belastning.

Har du en mätare kan du ju skicka ner den så kollar jag och skickar tillbaka sedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms motorsågsrenoveringar

totte  
#754616 Ingen ide att mäta varv på en såg med så bra klipp! Hur den går och låter är bevis nog. 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).