Motorsåg och handhållet

Stihl RS / RM PRO - Ny 1,3 mm .325 sågkedja

53 inlägg 18126 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl RS / RM PRO - Ny 1,3 mm .325 sågkedja

anersimyra  
#799351
Williamm skrev:
anersimyra skrev:Har stihlkedjor verkligen ett ojämnt antal skärtänder trots ett jämt antal drivlänkar..🤔 till mina Tsumura passar enbart kedjor med ett ojämnt antal drivlänk vilket innebar att kedjan som levererades med sågen inte gick att använda med annat än stihlsvärdet.

Svärd och kedjor är rörigt, jag har slutat bry mig så länge det passar...

18" stihlsvärd med adapter på 372 ska ha 68dl men samma svärd med adapter på 562 ska ha 66.
15"325 på 026:an är 62dl, men jag har inte kollat om det fattas någon tand.

Har man en välsorterad ÅF i närheten så är det inget som helst problem att få rätt kedja. Att beställa på nätet kräver dock en smula ”detektivarbete” då flera näthandlare illustrerar kedjor med fel bilder. Nu har jag själv enbart en stihlsåg att hålla reda på och resten av sågarna har husqvarnafattning vilket gör det hela rätt enkelt..🙂

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl RS / RM PRO - Ny 1,3 mm .325 sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799384 Udda antal drivlänkar som denna har, 67 ger brottet i en skärtand då det inte är delbart på 2 eller 4. Det gör att i brottet blir det två sidolänkar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl RS / RM PRO - Ny 1,3 mm .325 sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799395 Är drivlänksantal delbart med 2 eller 4 inte 8 blir det två skärtänder på samma sida, annars i rätt följd.
Detta gäller vanlig kedjesekvens (8drivlänkar) inte semi/full skip.

Avatar Fallback

Re: Stihl RS / RM PRO - Ny 1,3 mm .325 sågkedja

Hepo  
#799400 Hej husqvarna har haft 16 tum 325 66 länkar både vanlig å smalskärande länge , varför stihl har 67 länkar är för att en xcut kedja i kartong inte ska passa å det var tanken när man gjorde light 04 svärden 16 tum . tvärtom tror jag det går en länk längre kan man nog sträcka upp.

Användarvisningsbild

Re: Stihl RS / RM PRO - Ny 1,3 mm .325 sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799620 Det är olika svärdsfäste. Ska det tvunget vara samma skärlängd stämmer det då inte med drivlänksantalet.
Men det finns ner än ett sätt att kringgå sånt här.
En 15" .325 på stihl 362 ska ha 62dl med 7 kuggars drev, 64dl med 8 kuggar.
En med lilla hva fästet, 15", 3/8 ska ha 57dl.
Sålde en del såna förr.

Avatar Fallback

Re: Stihl RS / RM PRO - Ny 1,3 mm .325 sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819312 Bestilte i dag eit 16’’ light 04 kjede, eit 67 dl RS pro kjede, eit 8 kuggs .325 drev samt eit 7 kuggs .325 drev. Har eit 13’’ .325 1,3 sverd frå før med kjede. Då brukar eg 8 kuggs drevet. 7 får eg bruka til 16’’ 13’’ er jo litt kort då men fint og kappa ved med så ikkje er så tjukk. Skal brukast på ei 261.

Användarvisningsbild

Re: Stihl RS / RM PRO - Ny 1,3 mm .325 sågkedja

HannuRöj  
#819317 😀 Jag har nu kört lite med 16" RM Pro och 8 kuggs drev på min 260. Tills vidare avverkat barkborregran och vindfällor av tall och gran.
Jättenöjd och även positivt överraskat att motoreffektet inte begränsar för mycket kapning vid hela svärdslängden.

💪 261 är ganska mycket starkare. Utan tvekan kommer den gå bra med RS kedja, och motsvarande svärd och drev.

Avatar Fallback

Re: Stihl RS / RM PRO - Ny 1,3 mm .325 sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819321 Ja du har kanskje rett i da, at det går og kjøra 8 kuggs drev på 261 med 16 toms, eg får prøva. Det kjem vel litt ann på treslag og. Mi skal vel saga mest sitka og litt furu og selja vil eg tru.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).