Motorsåg och handhållet

Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

13 inlägg 3987 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

Gustav1  
#557103 Min Husqvarna 346XPG NE går inte längre att stänga av med stoppknappen. Jag fick dra chocken för att stanna motorn. Jag hann inte felsöka idag men jag ska ta en titt imorgon. Har ni några tips på vad jag kan börja med att kolla?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

Nyborg  
#557109 Kabel gott?

Användarvisningsbild

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

Nyborg  
#557111 Förbannade stavningskontroll! Kabelbrott!

Användarvisningsbild

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

filijox  
#557116 Precis, kabelbrott. brytaren för avstängning kortsluter systemet. kabeln kan lätt klämmas mellan kåpor eller andra plastdetaljer, går kopparn av kan den inte kortsluta.

Avatar Fallback

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

Avslutat-02  
#557118 Kabelbrott precis och så kolla lite extra på kabelskon som går in i stoppknappen, efter ett tag kan dessa bli lite glappa.

Lika att de ramlar därifrån ibland.
Har även varit med om att kabeln varit av vid spolen.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557131 Kabelbrott är vanligast fel men har sett då felet sitter i spolens krets. Väldans ovanligt men ändå.

Avatar Fallback

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

Avslutat-02  
#557360 Hur har det gått?

Användarvisningsbild

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

cruisern  
#557367 Har haft ett liknande problem fast med en Hva röjsåg 345. Motorblocket var spruckit och ingen jordning skedde och motorn gick inte att stänga av. Motorn gick dock att starta.

1552842442_img_2366.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

Gustav1  
#557387 Tack för tipsen! Efter jag lossat kåpan såg jag direkt vad som hänt. En kabelsko hade lossnat. Lätt fixat 😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

Avslutat-02  
#557396 Det där är vanligt... :-bd

Avatar Fallback

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

Avslutat-02  
#557402 Händer det igen, sätt in en mejsel och Bend ut käftarna lite på kabelskon...då sitter den bra sen... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

Myevilfart  
#800830
Gustav1 skrev:Min Husqvarna 346XPG NE går inte längre att stänga av med stoppknappen. Jag fick dra chocken för att stanna motorn. Jag hann inte felsöka idag men jag ska ta en titt imorgon. Har ni några tips på vad jag kan börja med att kolla?


Haft liknande problem med min Husqvarna 445XP, fast bara vid två olika tillfällen då motorn inte gått att stänga av med stoppknappen, utan måste dra i choken för att stänga av motorn. Fungerar som vanligt sen efter lite rengöring med tryckluft. Misstänker att något skit då satt sig i vägen som förhindrar kortslutning.

Avatar Fallback

Re: Kan inte stänga av motorn 346XPG NE

jannee  
#800839 Prova med att spruta 5-56 på och runt stoppknappen, troligtvis oxid.
Extraljusen slutade fungera på frugans bil, enkel felsökning - säkringen trasig i relä - nej endast oxid - 5-56, sedan var detta problem löst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).