Ny här på forumet och startar direkt med en renovering av en gammal men hyffsat välskött Stihl 029.
Bakgrunden är att den nöp för mig tidigare i vinter, troligtvis på grund av felaktigt inställd förgasare i kombination med dålig bränsleblandning. Har i efterhand läst om att det kan medföra problem att börja köra Alkylatbränsle i en maskin som alltid tidigare gått på oljeblandat mackbränsle - vilket är precis vad jag råkat gjort.
Det går ju att diskutera fram och tillbaka huruvida det är klokt eller dumt att renovera en sån här pjäs. Jag kom fram till att en likvärdig begagnad maskin, servad och i övrigt bra skick kostar nog minst 2000:- Att köpa privat blir kanske billigare men då väger osäkerheten över. Maskinen kan ju vara maskinellt misshandlad och nypa efter 30 minuter.
Detta ledde till att jag valde att renovera, men försöka hålla nere kostnaderna. Delarna jag köpte in kostade strax över tusenlappen. Klarar jag att få igång sågen med dessa pengar är jag nöjd. Timmarna jag får lägga ner på arbetet ser jag delvis som nyttig erfarenhet som kan komma till användning senare i livet. Samt som en omväxling ifrån vardagen.
Okej, i ren illvilja började jag riva isär sågen. Lättsamt? Inte direkt. Har skruvat i många 2-taktsmaskiner ända från barnsben, från mopeder, båtmotorer, snöskotrar och liknande vilket sällan varit några konstigheter.
Men motorsåg? Fick verkligen stanna upp och tänka mig för både en två och arton gånger. Många delar som bara går att lossa/sätta dit i viss ordning etc.
Efter att jag hade hela sågen i molekyler kom jag att tänka på youtube.. doh! Givetvis fanns det en kille som gjort detta jobb redan och dokumenterat. Nåja, videon kan nog vara bra att titta på "bakvägen" när allt ska monteras ihop igen - tänkte jag. (Därav datorn som syns på bilderna nedan).
Steg 1 i operationen var att få bekräftat vad för delar jag behövde köpa in. Lyckades få bort ljuddämparen vilket gjorde så jag kunde se lite av kolv och cylinder. Kolven såg riktigt väck ut så det var inget att fundera på. Förstod att även cylindern var väck. Ny cylinder och kolvkit beställdes, samt några slangar. Mer verkade inte behövas, övriga slit-delar såg ganska fräscha ut. Vill inte kosta på den mycket mer än så heller med tanke på maskinens värde. Har tyvärr inga bilder ifrån demonterings-fasen. Började fota inför återmonteringen, här får ni några bilder från igår kväll. Fortsättning följer.. =)
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto